En liten tanke som slog mig, bor du ute på vischan med långa ledningar. Kanske blir spänningsfall när kompressor/termostaterna slår till och det späningsfallet kanske gör att antennförstärkaren eller tvn störs ut?

Kanske långsökt men testa att mäta om spänningen sjunker något när termostaterna slår till.
 
Just ja, är inte det här ett typiskt fall där Teracom eller kanske PTS erbjuder kostnadsfri hjälp? Eller kanske inte ;)


Den som bör tillfrågas är annars en bra antenninstallatör...
 
yxis skrev:
Just ja, är inte det här ett typiskt fall där Teracom eller kanske PTS erbjuder kostnadsfri hjälp? Eller kanske inte ;)


Den som bör tillfrågas är annars en bra antenninstallatör...
Jag hade problem med min anläggning (inte samma som TS). Efter att jag provat det mesta så ringde jag till boxer. Jag beskrev allt jag gjort och att jag inte lyckats hitta något fel. De skickade snabbt en rekvisition på en anläggningsinpektion, eller vad det nu hette. Kort och gott, boxer betalade en antenninstallatör att komma ut och titta på anläggningen och föreslå åtgärder (att utföra åtgärder som krävde ytterligare hårdvara ingick inte i priset). Så testa detta. En gratis koll av antenninstallatör är inte fel.
 
Hej om du har köpt en Televes Dat-hd antenn så är det väl en aktiv förstärkare inbyggd i den som du strömförsörjer via en televes nätdel och någon extra antennförstärkare behöver (ska) du inte använda det blir kaka på kaka så plocka bort den extra förstärkaren . Köp istället ett LTE-3400 LTE/4G/GSM filter som du monterar direkt i antennen sedan kabeln till nätdelen och från nätdelen ner till TV/Box. Filtret plockar efektivt bort sådana störningar som du nämner, de kommer från Telias mobila 4G nät som delar på 800mHz bandet med Tv signalerna i marknätet. Du kan köpa filtret på Elfa eller Kjell o CO m.fl. ca 200 kr
 
Redigerat:
Filtret hamnar på fel sida av antennens inbyggda förstärkare?


fuselages tips lär bara gälla om man är abbonemangskund hos Boxer gissar jag? Annars lär det nog vara Teracom eller PTS som gäller.

Teracom eller PTS lär åtminstone vara skyldiga att svara på vilken minsta antenn som ska ge okej mottagning!
 
yxis skrev
Filtret hamnar på fel sida av antennens inbyggda förstärkare?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oavset så fungerar det klockrent jag använder Televes antenn och skruvat på det filter jag nämnde och har inte haft en enda störning sedan dess innan var det så många så tätt att jag inte orkade titta på alla frysta fyrkanter och knäpparna på ljudet.
Sedan kan vi strunta i diskussionen om det är felsida, för störningarna filtreras bort eftersom de inte hör hemma här utan är just störningar som visserligen passerat förstärkaren men plockas bort eftersom de inte hör hemma på den halvan av 800 mHz bandet som marksänd TV använder.
 
Ja, om man har tur så klarar antennens inbyggda förstärkare att förstärka vidare störningarna utan att de blandar sig med "nyttosignalen" och då går det bra att filtrera efteråt.

Det gäller dock att ha viss tur med detta.
 
cecar33 skrev:
Hej om du har köpt en Televes Dat-hd antenn så är det väl en aktiv förstärkare inbyggd i den som du strömförsörjer via en televes nätdel och någon extra antennförstärkare behöver (ska) du inte använda det blir kaka på kaka så plocka bort den extra förstärkaren . Köp istället ett LTE-3400 LTE/4G/GSM filter som du monterar direkt i antennen sedan kabeln till nätdelen och från nätdelen ner till TV/Box. Filtret plockar efektivt bort sådana störningar som du nämner, de kommer från Telias mobila 4G nät som delar på 800mHz bandet med Tv signalerna i marknätet. Du kan köpa filtret på Elfa eller Kjell o CO m.fl. ca 200 kr
Jag har en Televes DAT-HD Kombi antenn och en Televes 5457 antennförstärkare:
Kombinerad nätdel för mastförstärkare och signalförstärkare för större antennsystem. Perfekt för Televés DAT HD (30258) och där det behövs många uttag.
Förstärkning: 20 dB
Reglerbar: -12 dB
2 förstärkta utgångar, 1 oförstärkt
Förstärker FM, VHF och UHF-bandet
Brustal: <5 dB

Det fungerade inte alls med att enbart spänningsföra den inbyggda förstärkare så jag bytte till ovan nämnda förstärkare. Är det inte väldigt dåligt väder så fungerar det med denna kombination.
Det filtret du nämner tar de bort den typ av störningar jag beskriver med? Eller är det bara mobil störningar den filtrerar bort?

Även lysrörsarmaturens avstängning stör tvn så det är inte bara tunga belastningar...

Jag får in samma störningar även om jag använder mig av en extern Boxer mottagare och en annan tv.

Finns det något i min elinstallation som kan ge den här typ av fenomen eller är problemet helt isolerat till antennutrustningen?
 
lillePer skrev:
Jag får in samma störningar även om jag använder mig av en extern Boxer mottagare och en annan tv.
Ok, då vet vi till 99,9% att det inte är TV'n.

lillePer skrev:
Finns det något i min elinstallation som kan ge den här typ av fenomen eller är problemet helt isolerat till antennutrustningen?
Med tanke på hur många olika "brytare" som alla ger störningar så lär det vara antennanläggningen.

OBS anläggningen, inte nödvändigtvis just utrustningen utan också hur den är monterad.

Dum fråga kanske men du har väl riktat antennen med hjälp av signalnivå+signalkvalitetmätarna på tv/box och kollat så att du får så bra som möjligt på alla MUX'arna?

Om du fortfarande inte får nån ordning på det så bör du kontakta en antenninstallatör.

P.S. var köpte du antennen du har nu? Om du köpt den hos en seriös tv-handlare (och inte nån köplada eller hos nån skojare) så borde denne med rätt stor säkerhet kunnat säga vilken antenn du behöver om du berättat var du bor.
 
lillePer skrev:
Är det inte väldigt dåligt väder så fungerar det med denna kombination.
Där har du felkällan, du har alldeles för svag signal om dåligt väder gör att du tappar bilden.

Du behöver helt enkelt en större antenn som ger mer signal att förstärka och skicka vidare.

Om den inbyggda förstärkaren inte är spänningssatt kan detta vara orsaken, annars är det bara att skaffa en betydligt större antenn.
 
mycke_nu skrev:
Där har du felkällan, du har alldeles för svag signal om dåligt väder gör att du tappar bilden.

Du behöver helt enkelt en större antenn som ger mer signal att förstärka och skicka vidare.

Om den inbyggda förstärkaren inte är spänningssatt kan detta vara orsaken, annars är det bara att skaffa en betydligt större antenn.
I rest my case: ;):thumbup::D

yxis skrev:
Ett alternativ är att prova med en fetare antenn, typ en 91-elementare (behöver antagligen inte vara aktiv, bör nog till och med helst inte vara aktiv). En 91-elementare är mer riktad och plockar in sändaren starkare samtidigt som den är okänsligare för störningar från andra riktningar.
Vi fick för övrigt inte veta om störningarna också hörs i en vanlig FM-radio eller inte...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.