Hej!

Jag vill gärna ha tips på termometer (primärt för inomhusbruk) som kan visa temperaturen med ca 0,5 graders noggrannhet (eller bättre) så att om jag köper två likadana och ställer dem på samma plats (intill varandra) så ska de inte diffa mer maximal en grad från varandra om de visar lika mycket fel åt vardera ett håll. Eller såhär: Om den plats där jag ställer/hänger termometern är 20 grader varm så vill jag att den visar minst 19,5 och max 20,5 grader så jag kan dra slutsatsen att det är minst 19 och max 21 grader precis där.

Jag är inte intresserad av utlägg om luftfuktighet, solsken, drag och annat utan bara var (och gärna vilken) jag hittar en termometer som inom den här någorlunda rimliga felmarginalen på 0,5 grader visar rätt.

Detta för att jag delvis är trött på att allt man kan köpa i vanliga butiker slår fel på flera grader hit eller dit som om det här med temperatur är en skojig lek man håller på med när man super skallen av sig och delvis för att jag vill kontrollera och justera frostvakter och termostater (i sin tur delvis för att hålla tillbaka elräkningen) och då duger det inte med skit som slår fel på upp till 3-4 grader.

C
Problemet här är att inga "billiga" termometrar är kalibrerade. De tekniska förutsättningarna för att kunna leverera en noggrannhet på +/- 0,5 grader finns generellt där utan problem, men du vet inte hur rätt just detta exemplar visar, och det finns inte heller något sätt att justera det om det inte inte visar rätt.

Antingen kan man köpa ett antal exemplar, kalibrera dem och välja ut dem som håller sig inom önskade toleranser. Eller om man vill nörda ner sig lite lagom - kolla på:
https://hackaday.com/2024/12/21/custom-firmware-for-even-cheaper-bluetooth-thermometers/

Alternativ firmware till (billiga) termometrar som bl.a. erbjuder möjlighet att justera dem.

Redigerat:
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
A aToni skrev:
Jag vill gärna ha tips på termometer (primärt för inomhusbruk) som kan visa temperaturen med ca 0,5 graders noggrannhet
Dessa ska ha en noggrannhet på ±0.2°C. Kanske inte vad du tänkt dig dock.

https://www.m.nu/sensorer-zigbee/temperatur-luftfuktighetsmatare-med-skarm

Temperatur- och luftfuktighetsmätare med skärm som visar 18,9°C och 62% luftfuktighet, bredvid en orange produktförpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte testat dem själv så vet inte om de är "bra".

Alfredo Alfredo skrev:
Dessa ska ha en noggrannhet på ±0.2°C. Kanske inte vad du tänkt dig dock.

[länk]

[bild]

Har inte testat dem själv så vet inte om de är "bra".
Har åtta sådana, ingen visar exakt samma temperatur, det slår ca 1,5⁰ mellan lägsta och högsta visningen.

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Purre
Största problemet kommer efter 1 år när man ska kalibrera för att dom fortfarande ska visa rätt. Hur löser man det som privatperson utan att bli rånad.

C
Purre Purre skrev:
Hur löser man det som privatperson utan att bli rånad.
Själva kalibreringen får man så klart lösa med lämplig MacGyver-metod. Vilket torde vara tillräckligt bra för TS ändamål. Och jag skulle vilja påstå att långtidsstabiliteten generellt sett är såpass pålitlig att det heller inte finns något behov av att göra någon löpande omkalibrering i TS fall.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vill du ha noggrann thermometer för billig peng är det nog gammal hederlig vätska i glas du vill ha. Det största felet i noggrannhet där brukar vara att inte läsa av den korrekt (vinkel mellan öga och termometer).

Termometrar med den nogranheten är inte billiga.
Flukes termometerinstrument har väl knappt ens +/- 0.5, och då kostar
de en hel del.

Jag har flera sensorer som bygger på Dallas sensor DS18b20, den ska enl. produktblad ha en tolerans på -+ 0,5 grader.
Högre noggranhet har jag svårt att se att det finns behov för i hemmiljö.

Sensorn kräver kringutrutsning för att ge ifrån sig temp.värdet.

Som andra har varit inne på, det kostar pengar att få grejorna kalibrerade, något som jag också har svårt att se värdet av för privatbruk.

Tänk på att om det ska göras jämförelse mellan flera sensorer, så är det nödvändigt att stoppa sensorerna i en avskärmande låda och låta de sitta där under ca. 30-60 minuter, först då har temp. stabiliserats och påverkan från vinddrag/ljusinstrålning undviks.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tackar för alla svar och tips från alla er som tog er tid.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.