Hej forumet!
Har ett 50kvm stort garage påbyggt på huset, det är lösull på vinden (oklart tjocklek), ska vara isolerat i väggarna (inte kunnat kolla efter) och oklart hur plattan är gjord, temp i garaget för tillfället är 1,5 grad vid -11 ute, har ingen bil i garaget och minimalt med öppnade ut till väder och vind (använder dörren från tvättstugan ut).
Så till frågan, planer finns att i vår installera vattenburna radiatorer från värmepumpen, vad är bäst för att hålla underhållstemp (10-15 grader) i garaget under tiden? Oljeelement eller konvektorelement? Inte sugen på o göra någon större investering då det som köps in troligtvis hamnar på vinden i sommar

Att ha en oljefylld radiator fyller funktionen att få en långsammare temperaturförändring, men det klarar en vettig elradiator också av. Om syftet bara är att hålla frostfritt och inte att få en viss komfort borde väl nästan vad som helst funka för att värma upp garaget.

• Gilla
@ndreas
  • Laddar…
De alla billigaste elementen har ibland en så dålig termostat att de kompletterar med att man kan ställa effekten. Jag skulle vänta mig en dålig precision på termostaten till elementet du länkar till. Är du ok med det så ser jag inga problem. Skall det bara fungera under en säsong lär det ju inte behövas några kvalitetsprodukter. Tror du att det behövs 2 st? Varför skall du hålla så mycket som 15º? Om du ändå skaffar två st så tänk på att de inte skall kopplas på samma grupp.

Om ni ska installera vattenburna radiatorer från värmepumpen så kolla först att värmepumpen har den överkapacitet som krävs för garaget. Annars kan det bli så att värmepumpen måste ha massor med extra el-tillskott och då kan det vara lika bra att nöja sig med billigare elradiatorer i garaget.

A Avemo skrev:
De alla billigaste elementen har ibland en så dålig termostat att de kompletterar med att man kan ställa effekten. Jag skulle vänta mig en dålig precision på termostaten till elementet du länkar till. Är du ok med det så ser jag inga problem. Skall det bara fungera under en säsong lär det ju inte behövas några kvalitetsprodukter. Tror du att det behövs 2 st? Varför skall du hålla så mycket som 15º? Om du ändå skaffar två st så tänk på att de inte skall kopplas på samma grupp.
Behöver absolut inte vara så mycket som 15, slängde bara ut en siffra, har en del verktyg/robotgräsklippare/kläder därute som gör att jag vill ha lite värme bara, vad menas med ”samma grupp”?

J Josth skrev:
Om ni ska installera vattenburna radiatorer från värmepumpen så kolla först att värmepumpen har den överkapacitet som krävs för garaget. Annars kan det bli så att värmepumpen måste ha massor med extra el-tillskott och då kan det vara lika bra att nöja sig med billigare elradiatorer i garaget.
En vän som är röris (och även kommer hjälpa mig med installation) så gissar kallt med att han har koll på det

N -NotSo-HandyMan skrev:
vad menas med ”samma grupp”?
Vägguttagen som du kopplar dem till får inte matas av samma säkring från centralen.

A Avemo skrev:
Vägguttagen som du kopplar dem till får inte matas av samma säkring från centralen.
ajdå, alla uttag i garaget går till samma säkring

Har du timdebitering? I så fall kan det vara smart att ställa en lite större varmvattenberedare (100 liter kanske, inget vatten behöävs till eller från den, bara i den) och låta den värma garaget. Du värmer den på natten och den värmer garaget på övriga timmar med varmvattnet. Det brukar gå att hitta begagnade för runt tusenlappen.

Edit: trögheten gör att det kan vara smart att sätta till en tempstyrd fläkt för att sprida värmen från beredaren till rummet.

N -NotSo-HandyMan skrev:
ajdå, alla uttag i garaget går till samma säkring
Det är tillåtet att ha ett vanligt vägguttag avsäkrat med 16A. Det räcker till 3600 W. Det vanligaste i Sverige är att vägguttagen är avsäkrade med 10A. Det räcker till 2300W. Så med två sådana element riskerar du att säkringen löser om det blir så kallt att de går med hög effekt. Och då blir det ju lite kontraproduktivt att ha två.

Beroende på har bra isolerad byggnaden är så brukar man räkna 70-100W/m^2 för att hålla 20°.

50m^2 ger 3500W. Så två radiatorer på 2kW bör räcka.
Det kan till och med vara bättre med tre radiatorer på 1200-1400W.
Genom fler men klenare radiatorer så kan man få en jämnare temperatur samt att man kan fördela radiatorerna på flera faser (nu fungerade inte det sistnämnda i TS fall när alla uttag är på samma säkring).

Lite OT:

En säkringsgrupp kan bestå av en/två/tre säkringar. Det beror på hur många faser som går ut i kabeln/röret/slangen till förbrukarna.

Vanliga vägguttag ligger oftast på enfasgrupper, i vissa specialfall kan vägguttagen ligga på två-/trefasgrupp.

Ett trefasuttag ligger alltid på en trefasgrupp.

En varmvattenberedare kan ligga på en-/två-/trefasgrupp.

pacman42 pacman42 skrev:
Har du timdebitering? I så fall kan det vara smart att ställa en lite större varmvattenberedare (100 liter kanske, inget vatten behöävs till eller från den, bara i den) och låta den värma garaget. Du värmer den på natten och den värmer garaget på övriga timmar med varmvattnet. Det brukar gå att hitta begagnade för runt tusenlappen.

Edit: trögheten gör att det kan vara smart att sätta till en tempstyrd fläkt för att sprida värmen från beredaren till rummet.
Nä, har månadssnitt tyvärr

A Avemo skrev:
Det är tillåtet att ha ett vanligt vägguttag avsäkrat med 16A. Det räcker till 3600 W. Det vanligaste i Sverige är att vägguttagen är avsäkrade med 10A. Det räcker till 2300W. Så med två sådana element riskerar du att säkringen löser om det blir så kallt att de går med hög effekt. Och då blir det ju lite kontraproduktivt att ha två.
Försökte läsa av elskåpet (utan större framgång, riktigt dåligt uppmärkt) så gissar på att allt ligger på en 10a, får testa med ett element o se vad som händer helt enkelt, va ju ingen jättesumma

Tumregeln 70 W/m² brukar vara för att hålla 20º. Du skriver 10 - 15º. Om det räcker med 10º inne när det är svinkallt ute så lär du klara dig ganska långt på 2000W. Och då slipper du fundera på att dra fram nya grupper. Kolla bara att vägguttaget är i bra skick. Stora laster på vägguttag kan visa om installationen och skicket är bra eller inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.