Behöver en lösning för direktverkande el där temperaturgivaren kan placeras på valfri prats i rummet, den ska alltså inte sitta direkt på radiatorn. Alla tips mottages tacksamt, är total nybörjare på området.

Du har säkert då skaffat något styrsystem eller ?
Vad har du för radiatorer ? Nya eller nytt styrsystem på äldre radiatorer eller ?

B Behörig elektriker skrev:
Du har säkert då skaffat något styrsystem eller ?
Vad har du för radiatorer ? Nya eller nytt styrsystem på äldre radiatorer eller ?
Har inget som fungerar, problemet är att alla radiatorer som jag har hittat verkar ha en inbyggd temperaturgivare på radiatorn. Och enligt tidigare erfarenheter fungerar det dåligt eftersom temperaturen vid elementet inte nödvändigtvis är samma som i resten av rummet.

Ok , men förstår lite frågor ang ditt hus .
Vad har du för hus ? Nyare eller äldre ?
Hur gamla är dina radiatorer ?
Har du äldre radiatorer så rek jag att inskaffa nya som har elektroniska termostater med fin teknik .
Dagen nya proffs radiatorer fungerar bra tycker jag och ger en fin och jämn temperatur i rummen . Annars har du annat problem med drag etc
Att bygga styrsystem med central temp givare gjorde man mycket förr på direktverkande radiatorer. Finns mycket nackdelar med detta .
Hög ström rusning i elsystemet och ojämn temperatur då tempen styrs av givarens exakta placering . Berätta lite mera så ska jag försöka hjälpa dig ....

Så här står det i inställningarna på Adax Neo element

Temperaturkalibrering

Skärmen visar temperaturen i omgivningen. Om den inte stämmer med temperaturen på en annan termometer kan man uöra kalibrering. T.ex., värmeelementet visar 20°C i omgivningen medan en annan termometer visar 22°C. Då ställer du in den temperatur som visas på den andra termometern.
Om det är detta du är ute efter
/B

Bra svar där Bono ...
Kalibrering är viktig .
Något som jag glömde skriva är också hur anläggningen är dimensionerad ....
Rummets storlek , isolering och då val av rätt watt styrka på radiatorer är och avgörande .

Det finns ganska många element med nattsänkning via tråd. Då kan du med valfri relä styra elementet av/på och behöver inte bryta ”tung” last.

Bono_R Bono_R skrev:
Så här står det i inställningarna på Adax Neo element

Temperaturkalibrering

Skärmen visar temperaturen i omgivningen. Om den inte stämmer med temperaturen på en annan termometer kan man uöra kalibrering. T.ex., värmeelementet visar 20°C i omgivningen medan en annan termometer visar 22°C. Då ställer du in den temperatur som visas på den andra termometern.
Om det är detta du är ute efter
/B
Jag förstår precis vad du menar men erfarenhet av sådana system är just att det inte fungerar med sådan där kalibrering. Behöver en temperaturgivare i rummet som är direkt kopplad till värmeelementet, så att systemet automatiskt ser till att det blir en lagom temperatur på den plats där man har lagt givaren.

T tgr_se skrev:
Det finns ganska många element med nattsänkning via tråd. Då kan du med valfri relä styra elementet av/på och behöver inte bryta ”tung” last.
Hur menar du att det skulle lösa problemet? Är absolut inte intresserad av att automatiskt ha lägre temperatur på natten, vill jag ha det så kan jag ställa in lägre temperatur själv när jag behöver.

Vilket problem är det du vill lösa? Att radiatorns inbyggda termostat är dålig och ger för stora variationer?

useless useless skrev:
Vilket problem är det du vill lösa? Att radiatorns inbyggda termostat är dålig och ger för stora variationer?
Om man har en inbyggd termostat så får man lagom temperatur precis vid radiatorn. Jag vill ha lagom temperatur där jag befinner mig.

Nej det stämmer inte !
Du har några parametrar som inte är ok .
Typ kallras, dålig isolering , gamla radiatorer, felaktig effekt installerat osv .

B Behörig elektriker skrev:
Nej det stämmer inte !
Du har några parametrar som inte är ok .
Typ kallras, dålig isolering , gamla radiatorer, felaktig effekt installerat osv .
Det har jag säkert, och det finns det massor av anledningar till och det tänker jag inte gå in på här. Men finns det verkligen inget sätt att ha en temperaturgivare som är fristående från radiatorn?

Ok
Det har jag i mitt sommarhus, en styrning som jag kan välja om jag vill "ringa på värmen" då går elementen igång och ställer sig på inställt temp på elementen ex.vis 20 grader. Eller så ställer jag in elementen via en termostat när jag är på plats på den temperatur jag vill ha. Men detta kräver att elementen är sammankopplade i elcentralen hos mig. Fixilink heter mitt system men det finns säkert andra ex.vis ontech tror jag något heter. Man kan kanske fixa detta via något annat system om man har näverksuppkoppling men det är inget jag kan något om. Elementen jag har i mitt hus är Lvi 505 meb tror jag dessa heter men det går ju med vilka element som helst
/B

X Xvp skrev:
Hur menar du att det skulle lösa problemet? Är absolut inte intresserad av att automatiskt ha lägre temperatur på natten, vill jag ha det så kan jag ställa in lägre temperatur själv när jag behöver.
Extern nattsänkning är i praktiken en extern styrning mellan två börvärden på elementet. Med ett relä styrt av en temperatursensor (trådlös) så kan du slå av eller på elementet precis som den interna termostaten gör istället för att ha en klocka som styr vilket av börvärden som gäller. LVI beskriver det i sin manual.
Vilket system du sen väljer att styra med är ganska fritt. Tellstick, zwave, Zigbee eller nått annat. Enklast är en analog extern termostat som du drar fram en sladd till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.