6 781 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Temperaturer laddomat
Jag funderar lite över min laddomat. Det är som så att från pannan till laddomaten är tempen ca 90, så långt är allt fridens, men från laddomaten till tanken visar det bara knappa 40. Vad kan vara fel, den borde väl ändå ha en högre temp?
Efter ett ilägg så går tempen i tankarna upp till 80 ganska snabbt men sen går det lite mer trögt upplever jag. När jag idag började elda så var tempen i övre delen på tankarna ca 40 grader
Efter ett ilägg så går tempen i tankarna upp till 80 ganska snabbt men sen går det lite mer trögt upplever jag. När jag idag började elda så var tempen i övre delen på tankarna ca 40 grader
Tempen du ser från pannan är tempen du laddar tanken med. Dom andra är temp från tank innan blandning och temp till panna. Bara som upplysning så är inte dessa termometrar speciellt rättvisande.
Ok! Ja då hade jag uppfattat det hela fel. Då får jag fundera vidare på detta med laddningen då jag tycker det får lite trögt. Men å andra sidan så är det 2250 liter som ska fyllas med hjälp utav en Vedex 3300.
Om jag fortsätter på detta med laddomaten, vilken hastighet ska man köra den på, man hör en massa olika gällande lägsta eller högsta? Sen märkte jag igår att själva drivsidan på laddomaten var jäkligt varm, den var så het att jag ej kunde ta på den, detta kan väl inte stämma att det ska vara så? Kanske ett byte där vore bra, dock verkar det snurra och fungera så sett.
Om jag fortsätter på detta med laddomaten, vilken hastighet ska man köra den på, man hör en massa olika gällande lägsta eller högsta? Sen märkte jag igår att själva drivsidan på laddomaten var jäkligt varm, den var så het att jag ej kunde ta på den, detta kan väl inte stämma att det ska vara så? Kanske ett byte där vore bra, dock verkar det snurra och fungera så sett.
Ny fråga gällande laddomat.
Min laddomat styrs via panntemperatur, alltså den startar vid förvalt, inställt värde vilket enligt Nibes manual ska vara vid 60 grader. På detta vis startar pumpen vid 60 och slår även av då.
Läser man manualen till Laddomat så står att den ska startas så snabbt som möjligt och sedan stoppas så snabbt som möjligt efter avslutad eldning.
Nibes rekommendationer och laddomats instruktioner är ju tvärtemot varandra.
Skulle det vara fördelaktigt att starta laddomaten direkt vid upptändning för att sedan när pannan kommit igång och upp i temp ställa in så att den stoppar när pannan är i exempelvis 70-80 grader?
Min laddomat styrs via panntemperatur, alltså den startar vid förvalt, inställt värde vilket enligt Nibes manual ska vara vid 60 grader. På detta vis startar pumpen vid 60 och slår även av då.
Läser man manualen till Laddomat så står att den ska startas så snabbt som möjligt och sedan stoppas så snabbt som möjligt efter avslutad eldning.
Nibes rekommendationer och laddomats instruktioner är ju tvärtemot varandra.
Skulle det vara fördelaktigt att starta laddomaten direkt vid upptändning för att sedan när pannan kommit igång och upp i temp ställa in så att den stoppar när pannan är i exempelvis 70-80 grader?
Pumpen blit varm efter som den pumpar hettvatten.
När det gäller styrningen så är det vanligt att man styr mot rökgastmperaturen för att få den att få vid rätt tillfällen. Min startar när jag tänder och stannar när elden inte längre ger värme.
När det gäller styrningen så är det vanligt att man styr mot rökgastmperaturen för att få den att få vid rätt tillfällen. Min startar när jag tänder och stannar när elden inte längre ger värme.
Med andra ord skulle jag, med min panna, starta manuellt vid tändning för att sedan låta den slå av vid exempelvis 80 grader, alternativt koppla så den styrs via rökgastemperaturen?D Daniel 109 skrev:
Pumpen får inte stanna när rökgaserna går mot noll , det finns eftervärme och glöd i pannan som kan göra att den kokar när panncirkulationen stannar , bäst är då att pumpen startar/stoppar på panntempen , givaren ska då sitta på toppen av pannan där det är varmast , då kan pannans temp åka jojo utan kok
Nu har du fel. När rökgastemperaturen går ner under panntemperaturen (90grader inte 0) beror det på att det inte längre tillförs värme till pannan.
D Daniel 109 skrev:
Precis. På Termoventilers hemsida finns detaljerad beskrivning hur Laddomat fungerar i de olika stegen.
http://www.termoventiler.com/sv/sa-funkar-det/kapitel-1
Redigerat:
Menar du att laddomatens laddpump går hela tiden du eldar, kopplad på rökgasfläktens termostat?D Daniel 109 skrev:
Det ger väl sämre skiktning i tankarna, lägre temperatur på vattnet från pannan och det tar längre tid att få upp temperaturen i tankarna om du värmer hela isf laddar på varm vatten från toppen och fyller på nedåt.
Vad är anledningen att du kör så? Vilket problem löser det?
Vilken hastighet kör du laddpumpen på?
Jan kan tänka mig att om man har både laddnings och returrör i taket så får man ingen självcirkulation och då kan man få ta till lite hyss för att inte pannan ska råka i kok.
Jag eldade med en Nibe 3300 i många år.
Rökgastermostat styrde rökgasfläkt. Pantemperatur styrde laddpump. Startade vid drygt 70 grader.
Satte några tejpbitar på på skalan till reglagen för optimala inställningar.
Du har nog missat funktionen i en laddomat.
Ja jag startar pumpen när jag startar fläkten, sedan går oumpen till fläkten stannar.
Under uppstarten cirkuleras enbart vattnet så att pannan blir jämnvarm. Tanken laddas inte förän pannan är i driftstemperatur. Sedan fortsätter den att ladda hetvatten till tanken under hela eldningen. När elden är slut stoppat pumpen och restvärmen kan gå över med självcirkulation om tanken fortfarande är kall i botten.
Jag kör pumpen på högsta fart, men det är bara för att pannan inte ska överhetta när det börjar bli varmt även på botten.
Ja jag startar pumpen när jag startar fläkten, sedan går oumpen till fläkten stannar.
Under uppstarten cirkuleras enbart vattnet så att pannan blir jämnvarm. Tanken laddas inte förän pannan är i driftstemperatur. Sedan fortsätter den att ladda hetvatten till tanken under hela eldningen. När elden är slut stoppat pumpen och restvärmen kan gå över med självcirkulation om tanken fortfarande är kall i botten.
Jag kör pumpen på högsta fart, men det är bara för att pannan inte ska överhetta när det börjar bli varmt även på botten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden