Hej,

Har ett extra vattenledning som går inne på min tomt som är kopplade till en teleskopisk spindelförlängare enligt bild.

Hur tar man enklast bort den alternativt döljer den?
Såga rätt av?

• En gul teleskopisk spindelförlängare med etikett utstickande ur marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först vems är ledningen och ventilen, samt är den i drift.

Som @jonaserik är inne på, ring till ledningsägaren (kommunalt VA bolag?) och be dem fixa den. Om jag inte minns helt fel så ska ulefos esco låsas genom att vrida på den gula delen. I ditt fall för att släppa den snurra ett varv motsols justera den till rätt längd och vrid den sedan medsols för att låsa den igen.

J jonaserik skrev:
Först vems är ledningen och ventilen, samt är den i drift.
Ledningen är min, marken är min. Nej den är inte i drift men jag tror vatten ligger på dit.

N NoOne2k skrev:
Som @jonaserik är inne på, ring till ledningsägaren (kommunalt VA bolag?) och be dem fixa den. Om jag inte minns helt fel så ska ulefos esco låsas genom att vrida på den gula delen. I ditt fall för att släppa den snurra ett varv motsols justera den till rätt längd och vrid den sedan medsols för att låsa den igen.
Okej, ja när man känner på den verkar det gå att snurra de gula röret men inte toppen. Misstänker den är 3-4m lång nu. Okej nej det är inget för kommunen då det är jag som äger rör och mark.

U uu23145645 skrev:
Okej, ja när man känner på den verkar det gå att snurra de gula röret men inte toppen. Misstänker den är 3-4m lång nu. Okej nej det är inget för kommunen då det är jag som äger rör och mark.
U uu23145645 skrev:
Etiketten på stången anger att den är 910-1500mm lång. I sådana fall så får du gräva upp kring stången och byta den till en kortare.

Axeln på stången är fäst i spindeln på ventilen där nere, det ska gå att knuffa ihop allt ner till 900 mm. ring en grossist och fråga om den , det finns säkert sprängskiss att ladda ner med instruktioner hur man kortar den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.