H
Har sedan många år en fiberanslutning via Bredbandsbolaget. Fungerade förr hur bra som helst, supporten också. Gick förbindelsen ned var det bara att ringa och få proffsig support. Nu har Telenor satt sin prägel på det hela. Supporten är noll - man kommer inte fram om det blir något fel - bara vänta någon dag så brukar förbindelsen komma upp igen.
Vad värre är: Telenors mailtjänst är totalt oanvändbar. Att logga in där är rena lotteriet, ibland går det ibland inte.
Vill därför ha goda råd: Snabbt bredband har jag redan och vill inte böka med ComHem eller ADSL. Mail som fungerar måste jag bara ha. Finns det någon svensk provider där jag kan betala för en stabil mailtjänst som är snabb och verkligen fungerar. Den bör innehålla moderniteter som spamkontroll.

Allt rött blev blått - jag vet att Vodafone användarna också är skitförbannade på Telenors försämringar.
Å andra sidan - när rött blir blått brukar det alltid bli dyrarare och sämre. Nu senast fick man ju högre fastighetsskatt och skatt på uppskjuten "spekulationsvinst".

Om det bara är mail du stör dig på så kan jag rekommendera Gmail. Det fungerar fantastiskt bra och jag har aldrig haft några problem. Har även stöd för lite mer ovanliga saker så det är inte direkt ett problem att det är webbaserat. Vill du inte använda webguid går går det ju att använda vilken klient som helst också.

H
Gmail är väl yankee baserad och allt som skrivs och passeras kontrolleras, registreras och lagras i den amerikanska krigsmaktens arkiv. I sverige får man ju inte ens samköra försäkringskassans register med exempelvis a-kassans.
Det som går genom Gmail samkörs med allt.

holmertz skrev:
Gmail är väl yankee baserad och allt som skrivs och passeras kontrolleras, registreras och lagras i den amerikanska krigsmaktens arkiv. I sverige får man ju inte ens samköra försäkringskassans register med exempelvis a-kassans.
http://www.youtube.com/watch?v=STZFkNuUSmw&feature=related , Du behöver nog inte oroa dig över det, jänkarna lyssnar på dig idag hur som helst :)

holmertz skrev:
Och?

Det spelar inte så stor roll var du har dina mail...

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/datorer/article44341.ece

Nån som tror att FRA ska använda sin nya data till att spela Counterstrike?

Klart som ska ha den till att spela CS på.. För inte går väll svenska staten igenom Vårat privatliv inte.. Kan ju bara va dom där jättestora elaka i väst som gör sånt.. Kanske dax å vakna upp å inse att allt man gör på nätet, via nätet ses och loggas av nån.

Och från och med nu håller vi tråden till Mailtjänster och inget annat.
/Mats
Moderator

Mikael_L
Jag använder gmail.

Jag är än så länge nöjd.
Deras spamfilter fungerar över förväntan. Hur stor mailbox som helst (typ..., den blir bara större och större så fastän jag är eländigt dålig på att radera gammalt skräp använder jag aldrig mer än 3%).
Man kan som sagt använda pop3-klienter och sånt, men jag har inte provat själv!

Allt är inte guld och gröna skogar, när jag en gång ville få fram själva mailheadern (den riktiga, full med svårtydd info om vilka servrar som har passerats och sånt) så fick jag problem. Det tog rätt lång tid innan jag lyckats. (Detta var med web-interfacet då)

Jag har använt one.com som mejlprovider ett år och det har fungerat felfritt. Okej, inte svensk men nästan.

Generellt så fungerar många email-tjänster bra och har själv kört Telia's sedan -98 utan några problem annat än någon mindre störning. Påverkades inte av de störningar som var nu runt årsskiftet (märkte åtminstone inget) och gissar på att alla system någon gång påverkas, även om man har redundance och säkerhet. Oftast är den mänskliga faktorn som avgör.
Jag har inget behov av att lagra stora mängder i mailsystem, utan kör min mail från egen pc eller mobilen.

Jag skaffade en egen domän som jag låter Surftown hosta, då får jag obegränsat antal epostadresser under min egen domän, ett bra spamfilter som jag själv styr över och antivirusskydd. Skulle jag vilja göra en egen hemsida så finns det plats för det också. Nackdelen är väl att det kostar, jag tror att jag betalar ca 400 kr per år för domän och webhotell.

Vill du ha gratis så instämmer jag med föregående talare att gmail är väldigt bra !

Mikael_L
f91jsw skrev:
Jag har använt one.com som mejlprovider ett år och det har fungerat felfritt. Okej, inte svensk men nästan.
åååhhhh, först nu ser jag att TS söker en svensk provider, sorry ...

Jag har en home-adress med. Deras server kraschade för några år sedan, liknande Telias krasch.
En del blev av med olika stora delar av sina mail, andra (som mig) fick "bara" alla mail återställda i en enda "recovery-mapp". Dvs hela den ursprungliga mappstrukturen var förstörd. Vi fick inte ens någon köpecheck som plåster på såren som telias kunder tydligen fått.
Jag bytte från home dels för denna krasch, men i övrigt för att det så frekventa problem med att logga in på deras servrar. Numera är det Spray som äger dessa konton, jag har ingen uppfattning om det har gynnat kvaliten.

Men än så länge har jag känt mig nöjd med gmail, det är inte riktigt allt som kommer "därifrån" som är ont ! (därifrån = USA ;) )

ollebanan skrev:
[länk] , Du behöver nog inte oroa dig över det, jänkarna lyssnar på dig idag hur som helst :)
En amerikan jag mötte hade följande råd när du skickar mail.
Bifoga alltid en textmassa på slutet av dina mail som innehåller en massa smaskiga ord typ Usama, Al-Q... etc.
Då kommer alla dessa system att överbelastas och bli obrukbara....

Mikael_L
Hmmm, jag undrar hur mycket mail vi blir tvungen att skicka i så fall.
Tänk bara hur mycket google sparar i sina servrar, tror du verkligen det går att "överbelasta" något sånt här system med bara textmeddelanden...?

edit:
mats_o: jag vet att det blir lite OT nu igen. Men TS öppnade väl själv lite för det, med sitt inlägg om att USA snokar och sparar på all elektronisk info ...

Skaffar du en gmail-adress så måste du köra mail via gmail.
Med egen domän kan du flytta din email-adress till vilken provider som helst.
Varför måste det vara en svensk provider?
One.com är ju helt perfekt! 12:-/månad för 1000 MB.
Obegränsat antal email-konton plus mycket annat.
Kostnad för domänen tillkommer.
Har haft det i två år, och det har aldrig varit något problem.

/Hasse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.