Stämmer, kräver att det går att få mer än en IP-adress från leverantören. Tele2-dosorna fungerar ej med två dosor på samma router = dålig konstruktion, rent tekniskt så är det ju inga omöjligheter.yxis skrev:Det där förutsätter väl dessutom att man kan få mer än en ip-adress på bredbandet?
Hur är det, vad händer om man försöker köra två iptelefonilåtor mot samma (upnp)router? blir en iptelefonilåda ledsen eller nöjer sig den sista lådan med 'fel' portar?
Hjälper det verkligen? Det beror förstås på hur långt man har till växeln (telefonväxeln, ip-växel eller hur nu bredbandet är anslitet) men bor man nära nog så blir det nog strömavbrott även där. Det mesta i bredbandsväg är nog inte säkrat mot strömavbrott faktiskt.
Stämmer, bredband är ofta inte avbrottssäkrat, så då står man där. Men de flesta har antagligen en mobiltelefon som backup eller åtminstone nån granne med "vanlig" telefon. (Själv har jag kvar den vanliga telefonen, IP-telefonerna är extranummer.)
Har satt upp en Asterisk på jobbet med ett par SIP telefoner + en ISDN PRA anslutning.Bergling skrev:Jo, jag har kikat lite på VoIP-lösningar. Det finns ju även Asterisk (www.asterisk.org), men det lär väl även komma nya lösningar vad det lider.
Det är bara det att jag inte har riktig kläm på saker när det gäller telefoni. Men det löser väl sig.
Jag kommer iallafall så långt det är möjligt undvika vanligt telefonabonnemang.
Funkar klockrent!
Kör man via Telias ADSL så klarar man i allmänhet avbrott ganska bra om man har egen reservkraft. Telia hänger sina prylar i stationerna på deras reservkraft så det ska snurra enligt uppgift. Det tråkiga är ju bara att de inte har nån voip tjänst som är köpvärd
Menar du att det är skillnad på ADSL från Telia och ADSL från andra leverantörer som sitter i samma stationer?mats_o skrev:
Det kan det vara beroende på om man hyr in sig i ett telia rack eller om man ställer dit ett eget. Kör man i telias då får man också samma elmatning som resten av racket dvs skyddat.
Många kommuner som har bygggt ut med adsl har dock gjort så att man har byggt en egen liten bod brevid telestationen. Skälet till detta är att telia tar ganska bra betalt för plats i stationerna. Har man byggt eget så får man naturligtvis stå för sin egen strömförsörjning och eftersom det här inte finns krav på reservkraft så har man ofta skippat den
Många kommuner som har bygggt ut med adsl har dock gjort så att man har byggt en egen liten bod brevid telestationen. Skälet till detta är att telia tar ganska bra betalt för plats i stationerna. Har man byggt eget så får man naturligtvis stå för sin egen strömförsörjning och eftersom det här inte finns krav på reservkraft så har man ofta skippat den
650 pix?
Telia har gett mig en offert på 19750 spenn på att dra in tele i mitt hus!... då ligger huset ca 150 meter från teleskåpet.
hjälp? Hur löser jag om jag vill ha tele OCH internet ändå då?
Telia har gett mig en offert på 19750 spenn på att dra in tele i mitt hus!... då ligger huset ca 150 meter från teleskåpet.
hjälp? Hur löser jag om jag vill ha tele OCH internet ändå då?
Tomtebo skrev:Har haft IP-telefoni något år (Tele2), och visst det fungerar, men ljudkvaliteten är sämre och när nätet strular strular förstås telefonen. Sen är själva telefoni-dosan knölig att handha med tonvalskoder istället för webbinterface. Vidare krävs det en dosa per telefonnummer och varje dosa kräver en router (med DHCP server och UPnP). Ska du alltså ha två telefonnummer krävs en switch, två routrar och två telefonidosor med totalt 5 nätadaptrar... :-/
Jag kör med Rix Telecom, funkar klockrent, har också en SIP dosa från Linksys, med den kan jag ha 2 olika abonnemang från 2 olika IPT providers utan problem.
Även om Operatören hyr ett eget rack i telestationen så garanterar telia att det finns ström 24/h.. Dock med reservation för att vid strömavbrott så tar det en viss tid innan disel aggregatet startar upp. Så operatörerna måste ha UPS i sina rack som dom hyr av telia som.mats_o skrev:Det kan det vara beroende på om man hyr in sig i ett telia rack eller om man ställer dit ett eget. Kör man i telias då får man också samma elmatning som resten av racket dvs skyddat.
då kan man ju tycka att det inte är så ofta det blir ström avbrott.. Sant..! Med telia gör månads tester av sin utrustning.. så om din operatör går ner två kortare stunder 1 gång i månaden.... så vet du nu varför..
Per-erik:
Nja. Telia garanterar kraft om du är ansluten till deras reservkraft men det är inte garanterat i alla stationer. I vissa stationer så behöver Telia all reservkraftskapacitet till sina egna behov och då har man erbjudit plats utan reservkraft.
Dr.Feelgood:
Idag kan man egentligen inte ha ADSL utan teleabb utan vad man kan göra är att teckna ADSL från en annan leverantör än Telia och sen säga upp telen. Problemet är bara att telia periodvis städar sina stationer och då ryker såna kopplingar som Telia tror är oanvända.
PTS har ålagt Telia att tillhandahålla ADSL utan Teleabb till både slutkunder och andra Leverantöer men hittills så finns det mig veterligen inga tjänster klara runt detta. PTS har hotat Telia med vite för att snabba på det hela.
Nja. Telia garanterar kraft om du är ansluten till deras reservkraft men det är inte garanterat i alla stationer. I vissa stationer så behöver Telia all reservkraftskapacitet till sina egna behov och då har man erbjudit plats utan reservkraft.
Dr.Feelgood:
Idag kan man egentligen inte ha ADSL utan teleabb utan vad man kan göra är att teckna ADSL från en annan leverantör än Telia och sen säga upp telen. Problemet är bara att telia periodvis städar sina stationer och då ryker såna kopplingar som Telia tror är oanvända.
PTS har ålagt Telia att tillhandahålla ADSL utan Teleabb till både slutkunder och andra Leverantöer men hittills så finns det mig veterligen inga tjänster klara runt detta. PTS har hotat Telia med vite för att snabba på det hela.
Bergling skrev:Jag har också lite funderingar kring om jag överhuvudtaget skall skaffa ett telefonabonnemang i det nya huset. Jag skall nog dra några tomrör för säkerhets skull, men som det känns nu så blir det IP-telefoni.
Är det någon som vet hur det fungerar med nummerflytt om man vill ha IP-telefoni? Funkar det smärtfritt?
Jag vill ju helst inte ha nytt nummer, men jag misstänker att det kanske inte går helt på räls med en dylik portering.
IP-telefoni, inget jag rekommenderar i dagsläget, händer det något är du snabbt utan telefon, strömavbrott, data virus mm mysigt
Jobbar med IP-telefoni och vill inte ha det hemma ännu
n00b skrev:
Jag förstår inte varför man inte drar in åtminstone 1 jack så har man valfrihet. Man kan ju patcha tele ifrån telejacket till de övriga nätuttaget via patchpanelen i klk.
Själv har jag endast 3 telejack (garaget, hallen samt klk).
Det kan vara värt att tänka på att huset skall passa alla möjliga intressenter vid en eventuell försäljning. Köpkretsen minskar ju om man är låst till en massa egna "smidiga" speciallösningar.
Jag tror inte det är några problem. Vissa larm erbjuder GSM som enda uppringare i centralen om jag förstått det rätt.n00b skrev:
Eller också går man hela väggen och lägger telen direkt på kk panelen. Detta är en helt ok överlämningspunkt enligt Telia även om flex/relacom gubbarna kan få klia sig rätt ordentligt i huvudet innan de förstår att fyra hål i bakelit inte gäller längre
Klicka här för att svara