Byggahus.se
Hej jag behöver råd och tips som ni ser på bilden så har teglet trasat sönder och fogen släppt på många ställen. Till sommaren har jag tänkt försöka åtgärda det hur gör jag lättast? Och
ska första raden av tegel stå på sand, grus eller något annat. Jag tror det idag står på markduk.
Annicka


Sönderslagen tegelvägg med lösgjord fog synlig under ett snötäckt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karrock
Om det är en markduk och matjord under nedersta skiftet hjälper nog inget du gör med fogarna. Det rör sig med tjäle och fuktförhållanden och lär spricka varje år. Gjuten betongsula eller åtminstone en ordentligt paddad ej tjälfarlig jord under muren går nog åt om fogar ska hålla.

Så illa ser det väl inte ut? Det kan väl vara så tills det är dags att slänga växthuset?
 
Hela konstruktionen är ju dömd att misslyckas, det är ju vanligt tegel i marknivå utan skydd på toppen mot fukt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Hela konstruktionen är ju dömd att misslyckas, det är ju vanligt tegel i marknivå utan skydd på toppen mot fukt.
Hej Stefan vad menar du med utan skydd på toppen?
 
U
A Annickaholtenkrans skrev:
Hej Stefan vad menar du med utan skydd på toppen?
Hörnstenen som spruckit tyder på frostsprängning.
Teglet borde inte ligga rakt på mark och borde ha en toppskiva eller bläck som sköter vattenavrinningen bort från teglet. Jag skulle putsat teglet med hydrauliskt kalkbruk som hjälper till att hålla undan utomstående vatten men tillåter teglet att torka.

Fogarna som separerar sig från stenen tyder på att marken rört sig.

Men i det stora hela tycker jag inte muren ser allt för dålig ut med tanke på förutsättningarna och hur utsatt den är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.