Byggahus.se

Tapeten trasar sönder trots nytt rakblad?!!

1. M
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Gett mig på att försöka tapetsera. Provat easy-up med helt ok resultat innan o provar nu gamla hederliga (och givetvis svindyra) tapeter som rollas först.
    Har helt sprillans nya rakblad i skäraren men lik förbannat trasar tapeten sönder när jag ska skära rent. Hur gör jag för att slippa detta?!? Alldeles särskilt dåligt blev det vid snedtaket (går ev att täcka med smal list?) men nästan lika fult vid dörrfodret.

2. S
    Anonym
    börjar du skära i mitten?

3. M
    Medlem Nivå 3
    Testade alla varianter. Även skära uppåt, neråt, mer med spetsen/hörnet på rakbladet och mer längs långsidan. Vad är rätt/att rekommendera?

Kan tillägga tapeten kändes väldigt "mjuk", kan jag haft för mkt lim?

4. S
    Anonym
    jo kan bli problem när den blir blöt av limmet

5. M
    Medlem Nivå 3
    Ska jag alltså satsa på att skära från mitten o utåt o använda mindre lim?

6. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Om jag märker att det blir så brukar jag vänta med att skära tills tapeten är så pass torr att det går.

7. S
    Anonym
    nja, jag skulle tro det.
    eventuellt låter du dom svälla för länge och dom blir blöttare då
    två-tre våder om du är snabb tapetserare.
    jag kör bara en våd.

8. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Jag brukar "hålla emot" med ett finger precis bakom kniven och inte trycka för hårt. Följer efter kniven vart efter jag skär. En linjal som du trycker mot tapeten hjälper också. Tryck linjalen mot tapete och skär en bit i taget.
    En flack vinkel på bladet brukar hjälpa.

9. T
    Medlem · Nivå 6
    Det kan även underlätta med en bredare modell på spackelspade att skära mot, också minska vinkeln på kniven/rakbladet.

10. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Tänk vad man svurit över detta och jag är nu som glad amatör mycket noga med vilka tapeter jag väljer...
    ...inte bara vilka som är snyggast utan dom ska vara lätta att sätta också!

11. M
    Medlem Nivå 3
    Tack för alla tips! Gjort ett försök till idag med liiite bättre resultat men får nog träna lite till.

En annan tapetrelaterad fråga till er som verkar bättre än jag på det här;
    Jag har börjat i ett hörn och ska tapetsera hela rummet runt (mkt litet rum). Har läst på hur jag ska göra i hörnen (har både ytter- o innerhörn) o inser det kommer blir lite överlappande i mönsterpassningen där, men absolut sista våden som möter hörnet där jag börjat...? Där kan det ju bli helt bananas i mönstret? Ska man leva med det eller finns trix?

12. A
    Medlem Nivå 7
    Se till att mötet blir ovan dörr eller fönster så det inte blir hellång skarv och den inte är i ögonhöjd. Ett brett fönster kan svälja rätt stora problem om man fördelar det över flera våder. Det funkar bra i vårt gamla hus där ingenting är rakt.

13. tobbe72
    Medlem Nivå 5
    inga trix men börja/avsluta i det hörn som märks minst.