Jag ska installera en ny förbränningstoalett i vår sommarstuga. Den nya toaletten kommer att ha ventilationsrör som går ut horisontellt genom väggen. Därmed blir den tidigare separettens ventilationsrör, som går upp genom taket, överflödigt (röret är för smalt för den nya toaletten).

Nu undrar jag vad jag ska göra av den gamla "skorstenen" och hålet som blir efter röret i innertaket. Om jag bara täpper igen hålet så kommer det ju att samlas fukt där. Det begriper till och med jag. Måste jag ta hit takläggare för att få bort den gamla "skorstenen" och lappa igen taket ordentligt på utsidan? Det vore trevligt om det fanns en enklare lösning. Hur skulle ni göra? Ett ventilationsrör sticker ut från en träklädd innertak, med en vit flänsplatta vid anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör från en förbränningstoalett sticker upp genom ett hus med platt tak omgivet av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätt i en ventil eller en fläkt du behöver väl ventilation nu den nya toan ventilerar väl inte på samma sätt som separetten

Bo arnold Bo arnold skrev:
Sätt i en ventil eller en fläkt du behöver väl ventilation nu den nya toan ventilerar väl inte på samma sätt som separetten
Tack för snabbt svar! Om man sätter dit en ventil, hur hindrar man att det droppar ner kondensvatten från taket? Antar att det stänker in lite regn också även om röret har en hatt. Det kanske bara är jag som inbillar mig att det blir ett problem?

Tror inte det är något problem

• Gilla
Ny amatör
  • Laddar…
Klurar på om det blir starkare ventilation i taket än i nya toan om du gör så..? Kan dock inte svara. Även om det är en förbränningstoa så vill du dra ut luft genom den. Om det är starkare ventilation i taket kan det bli det omvända, du drar in luft...

Jag hade haft kvar utsidan som den är om du vill göra det enkelt. Kanske kapa ned plaströret så det går strax ovanför metallröret. Sätt ventilationsventil på insidan som du kan sätta på svagt flöde. Typ tallriksmodell.

Tror det är direkt dumt att proppa i isolering eller dylika lösningar i röret. Det kommer bli fuktigt med problem som följd...

Toan är en Cinderella comfort som tar sin luft utifrån och därmed bildar ett slutet system. Därför vore det inte så dumt med ventilation i toarummet som Bo arnold påpekar.

Jag sätter dit en ventil och ser vad som händer. Tack för era tankar!

N Ny amatör skrev:
Toan är en Cinderella comfort som tar sin luft utifrån och därmed bildar ett slutet system. Därför vore det inte så dumt med ventilation i toarummet som Bo arnold påpekar.

Jag sätter dit en ventil och ser vad som händer. Tack för era tankar!
Hur gick det med din dragning av frånluften rakt genom väggen? Ingen besvärande lukt?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.