Hej!

Vi tänkte tapetsera i en liten del av huset. Och denna lilla del består i sin tur av en liten ytan putsad vägg. Jag antar att jag på något sätt måste spackla denna väg slät för att kunna tapetsera, hur går man till väga i så fall, vad behöver jag för spackel? Eller är detta en omöjlighet? Att skruva en gipsskiva på plats är inget alternativ.

Tack för input!

J
Jag hade smäckt upp en renoveringstapet som är en lite tjockare tapet i glasfiber, 1 meter bred. Den sväljer de flesta ojämnheterna. Ta ordentligt med lim också. Är det inte för ojämnt så kan du ev. bara måla den med en primer så att det inte suger för mycket lim/klister sedan.

Så länge det inte är en vägg under marknivå med tillskjutande fukt kan du använda vanligt väggspackel - Skrapa av topparna med spackelspadel först, använd primer om ytan lätt släpper material. På med spackel. Var vaksamt om du behöver slipa då det kan släppa korn från putsen som "repar" upp ytan. Skrapspackla igen dessa om de uppstår.

Är väggbiten målad sedan tidigare och förhållandevis slät, samt att det inte finns genomträngande fukt så kan du faktiskt limma tapeten rakt på. Jämför med övriga väggarna släthet (om man nu kan säga så) så får du en uppfattning.
Kontrollera även så att snutten är ren - Är den i tex ett kök kan det vara fett på ytan som gör att spacklat inte fäster - Tvätta eller använd primer.

Personligen försöker jag hålla mig undan från renoverings-tapeter då jag tycker att dom är skräp. Visst Microlite i ett tak för att förhindra sprickor men tro att en renoverings-tapet skall dölja alla skavanker är helt fel. Klart den döljer men långt ifrån allt och även dem behöver en viss mängd underarbete för att resultatet skall bli bra.
Dessutom är det en förhållandevis dyr produkt, som skall limmas med våtrumslim, som även det är dyrt - Tidskrävande och krånglig process som kanske inte är för alla.
Hjälpe min kusin med en lägenhet i våras - Tapet på gips, alla tapetskarvar hyvlades ned, gick över med giraffen, skrapspacklade alla skavanker och på med renoveringstapet enligt direktiv och tidsbrist på grund av inflyttning.
Den långa vägen ger alltid bättre resultat är min slutsats - Det finns inga genvägar till den perfekta väggen! ;)

Jag håller helt med slacker. Jag har försökt med renoveringstapet - alldrig mer.
Putsen ska vara helt damm och fettfri och inte lös förstås. Spacklingen kan vara rite poös faktiskt, och på med tapeter. Jag vet dock ej om detta funkar med Easy-up där man limmar på väggen, ja använder alltid tapeter med lim på tapeten.

• Gilla
StoraO
  • Laddar…
För tapetserade man direkt på putsade väggar. Jag har tagit ner mycket tapet på putsade väggar i vårt hus och det satt bra och snyggt. Så om putsen är fin går det bra att tapetsera direkt på den.

Själv gillar jag renoveringsväv, men det kan vara onödigt om det ändå ska tapetseras. Spackla, slipa och göra bra underarbete så att övergången mot övrig yta blir bra är det viktiga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.