2 134 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Tapetsera på bredspacklad vägg
Vi har ett rum som en målare bred-spacklade och målade åt oss för 3 år sedan. Allt har sedd bra ut tills vi bestämde oss att tapetsera rummet.
En vägg målades först i Alcros Silkfärg sedan bestämde vi oss att tapetsera istället.
Jag satte upp två våder med non-voven lim på väggen som blivit målad med Silkfärg för 7 dagar sedan.
Jag märkte efter en stunt att det hade blivit en riktigt riktigt stor bubbla på den första våden som inte gick bort så det slutade med att jag drog ner båda våderna.
När jag gjorde det följde ”Stora” blöta flaggor av färg med. Det slutade med att jag var tvungen att skrapa bort att färg eftersom jag tror det hade synts när tapeten sätts upp igen. Jag har spacklat igen alla märken som blev men jag är lite orolig att att tapetsera imorgon igen eftersom det känns som att limmet gör så att färgen lossnar från spacklat dvs det blir bubblor.
Vad tror ni att problemet är och vågar jag börja om igen imorgon?
En vägg målades först i Alcros Silkfärg sedan bestämde vi oss att tapetsera istället.
Jag satte upp två våder med non-voven lim på väggen som blivit målad med Silkfärg för 7 dagar sedan.
Jag märkte efter en stunt att det hade blivit en riktigt riktigt stor bubbla på den första våden som inte gick bort så det slutade med att jag drog ner båda våderna.
När jag gjorde det följde ”Stora” blöta flaggor av färg med. Det slutade med att jag var tvungen att skrapa bort att färg eftersom jag tror det hade synts när tapeten sätts upp igen. Jag har spacklat igen alla märken som blev men jag är lite orolig att att tapetsera imorgon igen eftersom det känns som att limmet gör så att färgen lossnar från spacklat dvs det blir bubblor.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
369 kr inkl moms
Läs mer
Är du orolig så måla med spärrfärg innanF Erica Wyse skrev:Vi har ett rum som en målare bred-spacklade och målade åt oss för 3 år sedan. Allt har sedd bra ut tills vi bestämde oss att tapetsera rummet.
Läser också att man kan måla en extra gång med bara lim.
Jag har 2 burkar tapetlin (dock inte Non-woven) sen ett tidigare jobb, tror du att det skulle fungera? Sen använder jag non-woven när tapeten ska upp?
Jag har 2 burkar tapetlin (dock inte Non-woven) sen ett tidigare jobb, tror du att det skulle fungera? Sen använder jag non-woven när tapeten ska upp?
Nej, det är om du har ett starkt sugande underlag.. Jag skulle spärrmålat om det nu är så att underlaget lossnar.. Att det blir bubblor så länge tapeten är våt är normalt, men de ska försvinna när tapeten torkar..F Erica Wyse skrev:
Japp, helt klart. Man brukar alltid förlimma en gång på starkt sugande underlag.F Erica Wyse skrev:
Husägare
· Klagshamn
· 282 inlägg
Ja det går bra med ett icke-non woven lim till förlimmmingen. Läs på limmet om det ska spädas eller inte när man använder det till förlimmming. Det jag hade skulle spädas 1:1 med vatten. Du måste vänta med att tapetsera tills det är torrt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Väggpanel kapa idéer? Tapetsera
Färg, Måla & Tapetsera -
Konstigt att tapetsera del av vägg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Tapetsera på putsad vägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur omvandlar jag en furuvägg till putsad eller bredspacklad vägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur tapetsera i detta snedtak/snedvägg?
Färg, Måla & Tapetsera