Har en gammal vävtapet som tidigare ägare har målat över i en grå något dyster färg. Skulle gärna ha annan färg och gärna bli av med vävtapeten också. Hur mycket jobb tror ni att det är att få bort vävtapeten? När jag tapetserar tidigare har jag alltid tagit bort den tapet som redan suttit men känns som att det kan bli jobbigt här.

Vilka alternativ finns annars?

• Gråmålad vävtapet med synlig textur på en vägg intill en dörrkarm, som speglar frågeställaren beskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade väv i hallen och tänkte spackla den, men det var väldigt lätt att få bort den. Väven höll ihop så det var bara att dra så följde hela våderna med.
Så testa att dra loss den

Ser ut som en gammal jute tapet, en av de snyggare väv tapeterna enligt mig. Antagligen limmad med svagt lim så den går nog rätt lätt och riva ner. Annars är väll alternativt att slipa av topparna och sätta renoveringsväv.

Har du tur går det lätt att få bort den, men har du otur är det ett rent helvete. Syrran tänkte ta bort gammal jutevävtapet i sin lägenhet, men efter att ha testat på ett litet, osynligt ställe konstaterade vi att vi skulle få hålla på till dödagar och sen mer eller mindre fått bygga upp väggen på nytt pga alla gropar som skulle ha blivit i betongväggen. Istället så grundmålade vi, satte renoveringsväv som vi grundmålade och sedan målade vi vissa av väggarna och tapeterade övriga väggar. Resultatet blev riktigt bra och det går varken att se möstret eller skarvarna i juteväven trots att vi inte gjorde mer än grundmålade innan vi satte renoveringsväv

• Gilla
zetamamman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.