444 läst ·
4 svar
444 läst
4 svar
Tänker jag rätt? Avluftare på vind.
Jag har tyvärr en “mindre lyckad” lösning för två radiatorslingor.
Vi konverterade från direktverkande till vattenburen värme för fem år sedan.
För att slippa ett par riktigt krångliga/fula rördragningar (och för att slippa gå igenom tätskikt vid dusch) så valde vi att gå upp via en trumma till vinden och vidare genom taket i två rum.
Jag hade lite farhågor om att det skulle bildas luftfickor där, men fick svaret att det inte skulle vara något problem.
Och det har fungerat okej, men jag hör nu hur det “porlar” när ett av rören vänder nedåt.
Jag har också börjat få problem med att värmepumpen klagar på högtrycksgivaren.
(Men jag har fortfarande tillräcklig värme i alla radiatorer)
Min tanke är att sätta in en avluftning på ledningarna uppe på vinden.
Kapar slangarna, sätta in dem i ett fördelarskåp med drän-rör ut genom takfoten, ansluter dem med EZZE kopplingar till en T-koppling och en LK Avluftare RF G15 samt ett vattenlarm i botten på skåpet.
Samtidigt så är jag ju inte sugen på att införa skarvar på rör som går uppe på vinden.
(Den är rätt låg och används inte som förvaring etc. så jag kommer inte inspektera dem löpande)
Finns det något annat rimligt vis att lösa problemet?
Hur idiotisk är lösningen jag föreslår?
Vi konverterade från direktverkande till vattenburen värme för fem år sedan.
För att slippa ett par riktigt krångliga/fula rördragningar (och för att slippa gå igenom tätskikt vid dusch) så valde vi att gå upp via en trumma till vinden och vidare genom taket i två rum.
Jag hade lite farhågor om att det skulle bildas luftfickor där, men fick svaret att det inte skulle vara något problem.
Och det har fungerat okej, men jag hör nu hur det “porlar” när ett av rören vänder nedåt.
Jag har också börjat få problem med att värmepumpen klagar på högtrycksgivaren.
(Men jag har fortfarande tillräcklig värme i alla radiatorer)
Min tanke är att sätta in en avluftning på ledningarna uppe på vinden.
Kapar slangarna, sätta in dem i ett fördelarskåp med drän-rör ut genom takfoten, ansluter dem med EZZE kopplingar till en T-koppling och en LK Avluftare RF G15 samt ett vattenlarm i botten på skåpet.
Samtidigt så är jag ju inte sugen på att införa skarvar på rör som går uppe på vinden.
(Den är rätt låg och används inte som förvaring etc. så jag kommer inte inspektera dem löpande)
Finns det något annat rimligt vis att lösa problemet?
Hur idiotisk är lösningen jag föreslår?
Du tänker att det aldrig går att fylla ett system helt med vatten utan att det samlas luft i högsta punkten..och den luften måste släppas ut där, i högsta punkten?Dowser4711 skrev:
Med tillräcklig fart/tryck på vattencirkulationen bör eventuell luft sugas/tryckas med och transporteras bort..
tänk dig en helt tom vattenslang i trädgården fylld med bara luft.
Denna slang dras upp på taket låt oss säga 15 meter över vattenutkastaren.
Därifrån tillbaks till marknivå.
Hur mycket luft ligger kvar i slangen däruppe 15 meter över lägsta punkt när du öppnar kranen?
The power of science
Det har du ju faktiskt rätt i.D Dilato skrev:Du tänker att det aldrig går att fylla ett system helt med vatten utan att det samlas luft i högsta punkten..och den luften måste släppas ut där, i högsta punkten?
Med tillräcklig fart/tryck på vattencirkulationen bör eventuell luft sugas/tryckas med och transporteras bort..
tänk dig en helt tom vattenslang i trädgården fylld med bara luft.
Denna slang dras upp på taket låt oss säga 15 meter över vattenutkastaren.
Därifrån tillbaks till marknivå.
Hur mycket luft ligger kvar i slangen däruppe 15 meter över lägsta punkt när du öppnar kranen?
The power of science
Klicka här för att svara