10 086 läst ·
44 svar
10k läst
44 svar
Tända individuellt
Grundregeln måste ju givetvis vara att ändra ingenting som inte är olagligt eller väldigt olämpligt!
Elektrikern har ju på eget bevåg ändrat i hur/var köksbelysningen tänds. Utan att ha fått i uppgift att ändra på hur det fungerar.
Bara att ringa dit elektrikern igen och återställa.
Elektrikern har ju på eget bevåg ändrat i hur/var köksbelysningen tänds. Utan att ha fått i uppgift att ändra på hur det fungerar.
Bara att ringa dit elektrikern igen och återställa.
Tack för tråden!
Är själv elektriker och hjälper ofta till att renovera kök, och det vanliga är att man tänder köksinredningen där man tänder taklampan, i de fall jag varit inblandad. Men ditt inlägg fick mig att tänka till, att i de fall den strömbrytaren sitter orimligt långt ifrån köksinredning är det kanske bäst att sätta en strömbrytare dolt under köksskåpen istället.
Tar med mig detta som ny kunskap och tips till mina kunder och kollegor. Man lär så länge man lever, och att vara för inrutad i sitt sätt är alltid en lätt fälla att falla in i. Tack igen!
Är själv elektriker och hjälper ofta till att renovera kök, och det vanliga är att man tänder köksinredningen där man tänder taklampan, i de fall jag varit inblandad. Men ditt inlägg fick mig att tänka till, att i de fall den strömbrytaren sitter orimligt långt ifrån köksinredning är det kanske bäst att sätta en strömbrytare dolt under köksskåpen istället.
Tar med mig detta som ny kunskap och tips till mina kunder och kollegor. Man lär så länge man lever, och att vara för inrutad i sitt sätt är alltid en lätt fälla att falla in i. Tack igen!
Var ju nån som i en annan tråd (eller om det tom var nåt annat forum?) nämde att bilar och hus kunde man inte jämföra med 😉L Lilak skrev:Hade du varit nöjd om du fick tillbaka din bil från verkstaden, och mekanikern placerat ut en knapp som numer hissar ner alla rutor samtidigt. Utan möjlighet till individuell styrning.
Det hade du kanske inte, men du bryr dig inte. Det är bara att lämna in bilen igen för korrigering och verkstaden kan skicka en faktura till.
Jävlar vad pengar det skulle gå att tjäna på såna bra kunder.
När jag kritiserade bilarnas hållbarhet vs hållbarheten i hus.
Finns många skojare inom bilindustrin. Tar sönder bilar, byter ej delar fast även kund skulle vilja det osv. Skulle en elektriker återanvända en strömbrytare fast kunden sagt "byt" skulle det bli ett liv när den gamla lagas eller att man sätter dit en begagnat del som är lagad eller helt enkelt hel (men använd i ett annat hus med okänd slitage).
Jodå jag har varit med om de här sakerna med bil!
Men om vi nu ändå behåller bilämnet så kan jag ju meddela att Skoda har (iaf äldre modeller) dimljus bakom en knapp. Du måste ha framdimljusen på för att kunna ha dimljus bak på. Men ingen klagar på det fast det är olagligt i Sverige köra framdimljusen på vid t ex möte! I vissa fall skulle man ju önska att ha separata brytare.
Sen går det ju att vrida och vända på ämnet hur man vill. Vi kanske borde ha bilar där vänster halvljus tänds på en knapp och höger tänds från en annan. Du kanske hade velat ha en sådan bil? 😂
Men visst vi har bilar idag (tyvärr) där man kan manipulera fram och bakljus.
Väldigt många kör idag bil utan bakljus i tron av att de sparar stora mängder t ex elektricitet 🤔 min bil var också ljusen ändrat till läge "auto" efter servicebesök dvs man hade ändrat på en funktion utan min tillåtelse. Jag märkte inte det direkt och svär åt andra bilister när de har släkta ljus dagtid.
Sedan har vi länder som Tyskland där man tom förbjudit att använda lyse på dagtid i bilar 🤬så läget lär nog knappast bli bättre i framtiden heller 😡
Redigerat:
Precis men vad blir det i ett möte med en annan bil?R roli skrev:
Ska jag skruva bort först det bakre dimljuset sen det främre (det är en skruvknapp i Skoda årsmodell 2004) och sedan blända av. Förlora bakre dimljuset en stund.
Sätta igång helljuset, vrida på främre dimljus och fortsätta med att vrida igång bakre dimljuset för att köra lagligt.
Värre än att fibbla med mobilen medans man kör...🧐
Min nuvarande bil Kia har inte det här problemet. Där kan man ha antingen framdimljus eller bakdimljus igång eller ha båda igång samtidigt. Så ja i bilar och i vissa lampor är det ju bra med flera knappar ja!
Jag personligen använder mycket sällan de främre dimljuset just pga fibblabdet. Används mest om jag kör utomlands, förstått att det mest i Sverige lagen angående dimljus är så.
Men hemma vill jag ha hela min bänkbelysning igång samtidigt än att behöva tända en och en.
Men att det finns i alla bilar olika knappar till olika belysning stämmer inte.
Redigerat:
Vadå ingen klagar, exakt så är på min Subaru också och så fort ämnet tas upp klagar jag, dock sker det nte speciellt ofta, inte den största kioskvältaren.. Vad jag ibland vill göra är att ha halvljus på samt dimbakljus men det går inte att göra lagligt eftersom fram måste vara tänt för att tända bak. Självklart ska fram och bak dimljus vara helt oberoende av varann och allra helst som på 740:n, dimljus fram går inte att slå på om halvljuset är på.kisumisu skrev:
Men om vi nu ändå behåller bilämnet så kan jag ju meddela att Skoda har (iaf äldre modeller) dimljus bakom en knapp. Du måste ha framdimljusen på för att kunna ha dimljus bak på. Men ingen klagar på det fast det är olagligt i Sverige köra framdimljusen på vid t ex möte! I vissa fall skulle man ju önska att ha separata brytare.
Sen för att återgå till tråden övergår det mitt förstånd att nån vill ha knappen till bänkbelysningen nån annanstans än i direkt anslutning till belysningen.
Självklart ska alla lampor tändas individuellt!!!Padde Kvist skrev:
Tack för tråden!
Arbetsbelysning i taket, belysning över matbordet, lampan i fläkten, två lampor under skåp för bättre arbetsbelysning. Och som i vissa fall då även vitrinskåpsbelysning och fönsterlampor.
Produkter som diskuteras: "Arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Håller med. Om man vill ha "grupptändning" är det bättre med "intelligenta" brytare som t ex styrs från en mobilapp eller liknande.Anna_H skrev:
Är det inte så man alltid bygger? I alla fall på nyare hus och då även utan automation??Anna_H skrev:
Nej, nu missuppfattades det jag skrev. Jag menar att de båda belysningarna tänds DÄR man tänder takbelysningen, inte på samma knapp. Alltså bredvid.Anna_H skrev:
Jag är lika allergisk som du att tända två olika lampor på samma knapp.
Det jag menade var att istället för att placera brytaren vid samma ställe som där man tänder takbelysningen så kommer jag titta på att placera den under köksskåpen istället, om det är orimligt långt mellan dörr (där man oftast placerar brytarna) och köksskåp.
Hoppas det blev tydligare nu
Klicka här för att svara