Jag har fått pris på takstolar till mitt framtida garagetak, och det kändes ju inte direkt billigt även om jag kände att det var en kostnad jag fick acceptera, firman verkar seriös och vinstmarginalen på rimlig nivå. Men vem vet, dom kanske tar igen det dom förlorar på dom stora jobben på dom små villaägarna ;) I alla fall, någon som känner till någon som tillverkar takstolar till bra priser?
 
Virkespriset är inte väsentligt för min del eftersom jag sågar själv från egen skog. Men Det skulle kanske ändå vara värt att köpa färdiga för att slippa jobbet. Det finns ju en hel del att göra ändå när man bygger.
 
Den enkla anledningen att min kompis valde att slösa en dag på att bygga sina egna takstolar var att få dem direkt så han kunde fortsätta sitt bygge. Men han brukar ha full koll på alla kostnader när han gör något så jag ska kolla med honom om han tjänade något på att göra det själv jämfört med om han skulle beställt samma takstolar.
 
thomasx skrev:
Ja gärna!
Gissar att det är samma bok som Anders_Nilsson refererar till så kolla den om du är intresserad.
 
Åk in till närmaste Hornbach och kolla meterpriserna. Jag undrar vad hemmaproducerade takstolar kostar.

/Anders
 
Mikael_L
Anders_Nilsson skrev:
Hålplåtar och ankarspik några tior, dvs varje takstol landar på cirka 200 kronor. Säg gärna till om jag glömt något.

/Anders
Hålplåtar är inte så väldans billiga.
Men kolla byggmax priser! Där är det inte så blodigt.

Hornbach finns inte här, så deras pris har jag ingen aning om, möjligen ligger dom också bra till.
 
Anders_Nilsson skrev:
Åk in till närmaste Hornbach och kolla meterpriserna. Jag undrar vad hemmaproducerade takstolar kostar.

/Anders
Lika här, inget Hornbach eller ens Beijers eller annan storkedja i närheten. :(
 
Ok, Hornbach kan ersättas med valfritt sågverk som säljer C-klassat virke. Har aldrig sett C-klassat virke på Byggmax.

/Anders
 
en skillnad på när man spikar takstolar sj är att man använder hålplåt istället för pressplåt. i vissa fall så krävs det grövre dimension på reglarna då eftersom spikplåtsförbandet inte är lika starkt!
+ en fundering över denna bok me CD som går att låna på bibliotek, finns det nån ny utgåva av den. har ju ändrats en del regler hur takstolar beräknas iom eurocode 5.
 
Anders_Nilsson skrev:
Ok, Hornbach kan ersättas med valfritt sågverk som säljer C-klassat virke. Har aldrig sett C-klassat virke på Byggmax.

/Anders
När jag skulle ha fanns det på byggmax men inte på hornbach. Men byggmax vet man aldrig säkert vad dom har i hyllorna förrän man varit där och kollat. Och hornbach ändrar ju sitt sortiment som en annan byter kalsonger.
 
daugaard skrev:
en skillnad på när man spikar takstolar sj är att man använder hålplåt istället för pressplåt. i vissa fall så krävs det grövre dimension på reglarna då eftersom spikplåtsförbandet inte är lika starkt!
+ en fundering över denna bok me CD som går att låna på bibliotek, finns det nån ny utgåva av den. har ju ändrats en del regler hur takstolar beräknas iom eurocode 5.
Takstolsboken vänder sig till amatörer så alla takstolar beräknas med hålplåtar och inte spikplåtar. Sedan kan man inte räkna på 45x95 som jag tänke använda utan bara fasta dimensioner 120, 145, 170, 195 och jag tror även 220 är med.

Att jah tänke använda 45x95 i friggan beror på att 1) 45x120 hade låg utnyttjandegrad av hållfatheten enligt programmet med 120mm även vid tungt tak och C12 och 2) grannen har 45x95 i sin bod med betongpannor så jag chansar på att 95 mm håller vid lätt tak. Fast så här gör man ju inte på större byggnader.......

I mitt fall drivs önskemålet av att få ner byggnadshöjden eftersom friggor får ha max 3 meter till nock.

Har inte sett någon nyare utgåva av boken än 2004. Synd, självbyggarkollektivet behöver sådana här böcker.

/Anders
 
45X95 lär hålla. Höll fint på föräldrarnas friggebod och blir det mycket snö får man väl ta till spaden helt enkelt
 
Jag räknade på takstolar till garaget, 7,2 m spännvidd, 15 graders taklutning och betongpannor, 12 st.
Färdiga landade på 1200:-/st inkl. frakt och hemmagjorda på 800:- virke och 200:- plåt+spik per styck. Eftersom jag spikat takstolar förr var det ett lätt val att välja bort det arbetet. :)
 
Ja det sista inlägget fällde avgörandet! Var köpte du dom?
 
Offerten jag fick på mina takstolar ligger på 46 papp. Spännvidden är 11m och garaget skall bli 11m brett, men det är ett valmat tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.