1 963 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Takstol sitter i vägen för köksfläkt
Hej,
Jag har byggt ett nytt hus där köket är inbakad i totalentreprenaden. Jag valde att ha en vägghängd spiskåpa vilket jag fick inritat i köklösningen.
När snickaren sätter upp köket efter ritning så stöter han på patrull. Fläktens kanalrör går ej att dra upp efter ytterväggen pga takstol. Han löser problemet genom att låta röret ta den plats den behöver och sedan bygga en låda runt om. Arbetsköket har takhöjden 2.40 vilket jag tycker gör att lådan syns mycket tydligt.
Dessutom blir det ett antal bieffekter. Lådan är lite skev och har fått målas vit. För övrigt är väggfärgen varmgrå och vi har vitt kakel till skåpshöjd. Det rostfria röret blir väldigt kort och det blir en ful skarv av de två rosfria rören.
Har kökstillverkaren något ansvar för hur huset är konstruerat? Jag tänker ringa och ställa frågan till den som ritade köket.
Är det någon som har någon idé hur lådan kan trollas bort?
Huset har en öppen planlösning vilket gör att man ser lådan från långt håll.
Disposition runt fläkten: smalt fönster - fläkt - 2 st dubbla köksöverskåp.
Jag har byggt ett nytt hus där köket är inbakad i totalentreprenaden. Jag valde att ha en vägghängd spiskåpa vilket jag fick inritat i köklösningen.
När snickaren sätter upp köket efter ritning så stöter han på patrull. Fläktens kanalrör går ej att dra upp efter ytterväggen pga takstol. Han löser problemet genom att låta röret ta den plats den behöver och sedan bygga en låda runt om. Arbetsköket har takhöjden 2.40 vilket jag tycker gör att lådan syns mycket tydligt.
Dessutom blir det ett antal bieffekter. Lådan är lite skev och har fått målas vit. För övrigt är väggfärgen varmgrå och vi har vitt kakel till skåpshöjd. Det rostfria röret blir väldigt kort och det blir en ful skarv av de två rosfria rören.
Har kökstillverkaren något ansvar för hur huset är konstruerat? Jag tänker ringa och ställa frågan till den som ritade köket.
Är det någon som har någon idé hur lådan kan trollas bort?
Huset har en öppen planlösning vilket gör att man ser lådan från långt håll.
Disposition runt fläkten: smalt fönster - fläkt - 2 st dubbla köksöverskåp.
Produkter som diskuteras: "Fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bult till radiatorkonsol sitter inte hela vägen in
Värme allmänt -
Carport, hur göra takstolar som inte är ivägen?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
VA skylt? sitter ivägen
Grund & Markarbeten -
Öppna upp till nock med ryggåstakstol. Skorsten i vägen.
Tak & Vind -
Problem! Hur drevar jag nu när karmskruvarna sitter i vägen?
Fönster & Dörrar