Byggahus.se
Hej,

Vad tycker ni som är erfarna, att häfta takpappen eller att man ska spika den?

Om man vill häfta är det någon standard för vilka klammer man ska använda, storlek?

Använda häfthammare eller elektrisk häftpistol?

Spika med hammare eller använda spikpistol med pappspik?

Funderade på att införskaffa mig en Ryobi R18ST50-0 för att jag har "slarvat" bort min Rapid häfthammare.
Ryobi kan jag ju ha i andra användningsområden, men häft hammaren är ju mindre användbar efter takläggningen.

Nyfiken på att höra era erfarenheter och åsikter kring detta.

Mvh
KJ
 
Ingen expert men jag la om taket på garaget själv i våras, det tog inte så lång tid att spika manuellt med pappspik, nästan lite rogivande.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ingen expert men jag la om taket på garaget själv i våras, det tog inte så lång tid att spika manuellt med pappspik, nästan lite rogivande.
Ok, du la om det själv, vad var det för tak? Hur stort? Betongpannor? Plåt?
Ska själv lägga om mitt sadel tak på 246m².

Jag vill ha ditt pappen så fort som möjligt med tanke på att vädret ser inte så "torrt" ut kommande dagarna. Vi ska börja riva på torsdag och sätta pappen, vi behöver ha dit pappen så snabbt som möjligt. Jag har också 45° lutning så lite kämpigt i vaderna och framsida lår men det behövs att trönas så, haha!
 
De flesta papper är inte godkända för klamring. På ett så stort tak hade jag rekommenderat dig att hyra en pappspikpistol.
 
Platt tak ca 5 graders lutning så det var inte så krävande direkt. Så det är alltså papptak, underpappen spikades med pappspik. Ska du lägga ett stort tak så kan jag förstå att man vill ha pistol.
 
F falkn skrev:
De flesta papper är inte godkända för klamring. På ett så stort tak hade jag rekommenderat dig att hyra en pappspikpistol.
Det står att jag kan använda 140/10 rostfri klammers. Ska kolla på pappspikspistol, tack för tips.
 
S sabbra skrev:
Det står att jag kan använda 140/10 rostfri klammers. Ska kolla på pappspikspistol, tack för tips.
Ofta brukar det dock stå att taket måste läktas omgående. Det lär du dock behöva göra ändå vid den taklutningen då man inte traskar upp när gamla läkten är borta. Ett tips är att riva läkt och gammal papp uppifrån och ner samt ta med dig den nya pappen ner. Då kan du hela tiden stå på gamla bärläkten och slipper skarva din ströläkt som annars behövs om du kör nerifrån och upp. Även mindre risk för att regn orsakar stora problem då taket aldrig är helt exponerat.
 
F falkn skrev:
Ofta brukar det dock stå att taket måste läktas omgående. Det lär du dock behöva göra ändå vid den taklutningen då man inte traskar upp när gamla läkten är borta. Ett tips är att riva läkt och gammal papp uppifrån och ner samt ta med dig den nya pappen ner. Då kan du hela tiden stå på gamla bärläkten och slipper skarva din ströläkt som annars behövs om du kör nerifrån och upp. Även mindre risk för att regn orsakar stora problem då taket aldrig är helt exponerat.
Problemet är dock att min läkt är som papper. Den är kaputt och jag skulle inte gå på den.
Min tanke är så här:
Första dagen:
Jag river ena sidan, lägger pappen från höger till vänster, uppifrån och ner.
Jag placerar mig sedan på nock och en gubbe vid takfot och lägger ut och spikar strö cc60 över takstolarna. Sen om tiden räcker till så kör vi bärläkt så långt vi hinner.

Nästa rivningsdag för vi likadant på andra sidan.

Och gör klart bärläkt över hela taket.

Låter det som en dålig idé?
 
Körde med denna på uthustaket som lades om i somras, Icopal Flexilight BAS.

Nedan följer ett urklipp från läggningsinstruktionen från Bauhaus sida.

Flexilight BAS ska monteras på fast underlag av trä. Undvik onödigt lång exponering innan ytskiktet monteras. Utsätts för UV-ljus max 2 månader. Observera att tätheten hos ett självklistrande förband är starkt beroende av arbetsutförandet och läggningsförhållandena.

Får klamras vid lutning över 14grader, med rostfri klammer. Valde elförzinkad eller nåt, iaf inte rostfri som rekommenderades. Började läkta inom nån dag.
 
  • Gilla
sabbra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.