Luftdriven eller eldriven pistol när jag skall spika fasad och takpapp?

1k läst  22 svar

Nästa tråd i Tak & vind
  1. D
    Renoverare Nivå 2
    Billigare och lättare med tryckluft?

2. E
    Medlem · Nivå 21
    Gasdriven är överlägset bäst, den har både luft och batteris fördelar men inte deras nackdelar.

3. R
    Medlem · Nivå 15
    Finns det gas för papp?

4. E
    Medlem · Nivå 21
    • Laddar…
  5. mattiasp
    Moderator · Nivå 16
    Sen ska man inte glömma att gasdrivet har sina problem. Luftdrivet är det osmidigaste alternativet, och samtidigt det mest pålitliga.

• Laddar…
  6. Banvaktarn
    Medlem · Nivå 6
    Personligen skall jag investera i Dewalts 692 samt den mindre 660 dykertpistolen. om någon månad för ett litet stombygge. Papp pistolen får jag köra på luft då Dewalt inte har någon.

7. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 17
    Säger också 692, har inte funnit nån nackdel.

8. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 8
    Satan i gatan va med pengar
    För dom pengarna köper man kompressor/spikpistol/pappspik pistol på Bauhaus :D
    Köpte en kompressor +Basso papp spikpistol där till ett garage tak , garaget på 60 kvm. Funka ypperligt , men slangen är ju lite bänglig ibland då . För mellanskillnaden köper man spik

Redigerat 13 jan 18:53
  9. E
    Medlem · Nivå 21
    Det är väl som vanligt att det är bara dom som dagligen arbetar med ett "verktyg" som har någon större behållning av "det bästa" för vanliga dödliga duger nästan vad som helst för dom får "problem" oavsett.

10. R
    Medlem · Nivå 15
    Jag har både luft och gas på stom och dyckert. Viktigt med gas är att ha färska patroner och att de funkar sämre när det är kallt.

Något som också gör stor skillnad är vilken slang man har och svivel vid kopplingen.

11. S
    Medlem Nivå 3
    För ett enstaka projekt Ramirent.
    Eller vilket hyr bolag som helst finns ingen anledning att köpa om du inte är egen fötetagare och arbetar dagligen med spikpistol.
    Hyr en pistol och en kompressor.

• Laddar…
  12. H
    Anonym
    skulle alla gånger ta luftpistol. så mycket enklare. enda vi maskin som är gas är hiltis GX120.
    varför? har haft mer driftstop på gasmaskiner än luftpistoler.
    gaspatroner ej har använts fullt ut.
    maskiner börjat sura när kyla eller regn kommit.

13. B
    Medlem · Nivå 4
    Köp billigt från staterna och sälj när bygget är klart

14. H
    Medlem Nivå 1
    Från vilken sida ska man köpa och vilket märke?

Har lagt takpapp flera gånger nu och inser att det hade varit skönt att kunna köra med maskin för att testa skillnaden. Nästa projekt blir troligen ett tak på drygt 30 kvm, så där kan det börja bli värt en spikpistol. Kommer troligtvis satsa på luftdrivet, men hur gör man med slangen? Blir det inte opraktiskt?

Jag kollade på att hyra en och det kostade runt 200 kr/dygn, funderar istället på att köpa en egen. Vet ni om exempelvis Basso från Bauhaus är ok kvalitet för en hobbysnickare?

15. Bästa svaret

R
    Medlem · Nivå 15
    30m2 lägger du på mindre än en dag så för det hyr du. Hade du sagt 130...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: