Enligt fysikens lagar stiger värme, det är sen gammalt.O skrev:
Jag vill inte att värmen ställer sig uppe i nocken utan att den fördelas bättre i huset. Därför takfläkt.
Hej,C Chefred skrev:
Har ca 3,9m till nock. Beställde just en takfläkt på amazon som kom hem igår kväll. Så den är inte monterat. Så vet inte riktigt hur bra den funkar.
Jag valde 132cm diameter, då större diameter kan köras med lägre hastighet.
Rotationsriktning för kyla (sommar) och värme (vintertid) är motsat. Det finns olika lösningar hur det ändras. På vissa sitter det en liten brytare på fläkkthuset. Det är ju inte lätt att komma åt, om det är högt I tak. På andra kan det ändras med fjärrkontroll.
Använder man elen, som var för en lampa innan, då har man ju brytare på väggen och sen fläktens fjärrkontroll. Några modeller "glömmer" sista fläktläge, om man bryter strömmen, då måste man gå igenom flera lägen för att komma tillbaka till det önskade.
Är den med lampa inbyggd, skulle jag ser till, att den är energisnål.
Sen är det ju en design fråga också.
Alla jag har pratat med, säger, att det gör stor skillnad, framförallt om man eldar.
Har barnkalas på söndag, så det hade varit kul att få upp den idag.
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· västra götaland
· 30 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden