Vill ha en tyst och diskret takfläkt för att trycka med värme då jag har öppet upp i nock. Behöver inte ha belysning.
Någon som har erfarenhet av någon bra modell?

Kan du förklara vilket problem detta skall lösa. Jag förstår inte riktigt nyttan.
Varför vill du det? Var är syftet? Hur är det tänkt att fungera? Är det verkligen säkert att det kan fungera som tänkt?

• Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
O O skrev:
Kan du förklara vilket problem detta skall lösa. Jag förstår inte riktigt nyttan.
Varför vill du det? Var är syftet? Hur är det tänkt att fungera? Är det verkligen säkert att det kan fungera som tänkt?
Enligt fysikens lagar stiger värme, det är sen gammalt.
Jag vill inte att värmen ställer sig uppe i nocken utan att den fördelas bättre i huset. Därför takfläkt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C Chefred skrev:
Enligt fysikens lagar stiger värme, det är sen gammalt.
Jag vill inte att värmen ställer sig uppe i nocken utan att den fördelas bättre i huset. Därför takfläkt.
Hej,

Har ca 3,9m till nock. Beställde just en takfläkt på amazon som kom hem igår kväll. Så den är inte monterat. Så vet inte riktigt hur bra den funkar.

Jag valde 132cm diameter, då större diameter kan köras med lägre hastighet.

Rotationsriktning för kyla (sommar) och värme (vintertid) är motsat. Det finns olika lösningar hur det ändras. På vissa sitter det en liten brytare på fläkkthuset. Det är ju inte lätt att komma åt, om det är högt I tak. På andra kan det ändras med fjärrkontroll.

Använder man elen, som var för en lampa innan, då har man ju brytare på väggen och sen fläktens fjärrkontroll. Några modeller "glömmer" sista fläktläge, om man bryter strömmen, då måste man gå igenom flera lägen för att komma tillbaka till det önskade.

Är den med lampa inbyggd, skulle jag ser till, att den är energisnål.

Sen är det ju en design fråga också.

Alla jag har pratat med, säger, att det gör stor skillnad, framförallt om man eldar.

Har barnkalas på söndag, så det hade varit kul att få upp den idag.

• Gilla
Chefred
  • Laddar…
Jag köpte en golvfläkt som jag monterade uppochner. Sen satte jag en dimmer eftersom den blåste för mycket.
Funkar jättebra och låter inte så mycket.

• En uppochner monterad golvfläkt på väggen, med en dimmer installerad. Bakgrund med randiga mönster och en smält väggklocka syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chefred och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.