2 296 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Takbyte och därmed frågor
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Hej alla!
Jag står mitt i takbytet, och har nu lite funderingar.
Läget: hus från -51, tidigare tegelpannor, skall bli plåt, 45 graders lutning, en sida helt fri från genomföringar, den andra sidan: skorsten och kupa. Som det är nu är den genomföringsfria rensad och presenning på. Nästa steg är att sätta i nya råspontplankor där så behövs, sedan skall den sidan pappas.
1: finns det någon som helst nackdel att använda ytpapp som underlagspapp (notera att slutskiktet skall bli läktat plåttak)?
2: är det katastrofalt svårt att plåta skorstenen själv? Med andra ord; MÅSTE en plåtslagare göra det för att det skall bli tillräckligt bra?
3; mitt hus har inga vindskivor eller vattbrädor, utan taket slutar i linje med gavelfasaden; jag hade tänkt sätta dit en plåt som omfamnar tegelstensraden som utgör ytterkant av gavelfasaden (helt enkelt klä in den i en trätunnel som jag kan fästa plåten i). Dumt?
Med hopp om tankar, förslag, idéer och uppslag.
P
Jag står mitt i takbytet, och har nu lite funderingar.
Läget: hus från -51, tidigare tegelpannor, skall bli plåt, 45 graders lutning, en sida helt fri från genomföringar, den andra sidan: skorsten och kupa. Som det är nu är den genomföringsfria rensad och presenning på. Nästa steg är att sätta i nya råspontplankor där så behövs, sedan skall den sidan pappas.
1: finns det någon som helst nackdel att använda ytpapp som underlagspapp (notera att slutskiktet skall bli läktat plåttak)?
2: är det katastrofalt svårt att plåta skorstenen själv? Med andra ord; MÅSTE en plåtslagare göra det för att det skall bli tillräckligt bra?
3; mitt hus har inga vindskivor eller vattbrädor, utan taket slutar i linje med gavelfasaden; jag hade tänkt sätta dit en plåt som omfamnar tegelstensraden som utgör ytterkant av gavelfasaden (helt enkelt klä in den i en trätunnel som jag kan fästa plåten i). Dumt?
Med hopp om tankar, förslag, idéer och uppslag.
P
Redigerat:
1. Det är mycket dyrare och tyngre att lägga.
2. En normal skorsten tycker jag inte är speciellt besvärligt. Jag tycker takkupor är värre och något jag undviker.
3. Låter vettigt. Se till att det blir lite luft under plåten/träet bara (ventilation)
2. En normal skorsten tycker jag inte är speciellt besvärligt. Jag tycker takkupor är värre och något jag undviker.
3. Låter vettigt. Se till att det blir lite luft under plåten/träet bara (ventilation)
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
1. Finns ingen anledning att sätta ytpapp utan använd underlagspapp.
2. Jag tycker du ska anlita plåtslagare set många som gjort det själva och det blir nästan aldrig bra.
3. JO det är inte så ovanligt men pappa eller målla brädan under så plåten inte ligger direkt mot rent trä. Luft under plåten är bara att glömma.
2. Jag tycker du ska anlita plåtslagare set många som gjort det själva och det blir nästan aldrig bra.
3. JO det är inte så ovanligt men pappa eller målla brädan under så plåten inte ligger direkt mot rent trä. Luft under plåten är bara att glömma.
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
1. Varför? Ytpapp tåler sjukt mycket mer. Visst må det vara både livrem och hängslen, men det kostar mig 3500:- mer med ytpapp istället för underlagspapp. Jag har de pengarna.johan ivarsson skrev:1. Finns ingen anledning att sätta ytpapp utan använd underlagspapp.
2. Ok. En för och en emot.
3. Varför inte mot rent trä?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
1. Ytpapp är en annan blandning och är tänkt som ytskikt håller 30-35 år (då som ytskikt) men underlagspapp är till för att ha under och räknas med att hålla en 60 år under finns ingen anledning att lägga Ytpapp under plåt när taket lutar 45 grader.
2. Ta pengarna du sparar på att inte använda Ytpapp och anlita plåtslagare även fast 3500:- inte kommer räcka. Men dom pengarna på plåtslagare kommer ge dej ett betydligt tätare tak än att lägga pengar på Ytpapp ger dej.
3. Aldrig plåt mot rent trä då riks för kondens bakom plåten finns.
2. Ta pengarna du sparar på att inte använda Ytpapp och anlita plåtslagare även fast 3500:- inte kommer räcka. Men dom pengarna på plåtslagare kommer ge dej ett betydligt tätare tak än att lägga pengar på Ytpapp ger dej.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
1. Ja, ytpapp håller 35 år när den utsätts för väder och vind...om den läggs som underlagspapp borde den hålla i all evighet. Onödigt? Ja, kanske, men jag vill vara 1000000% säker på att INTE behöva göra någonting mer åt taket så länge jag lever.johan ivarsson skrev:1. Ytpapp är en annan blandning och är tänkt som ytskikt håller 30-35 år (då som ytskikt) men underlagspapp är till för att ha under och räknas med att hålla en 60 år under finns ingen anledning att lägga Ytpapp under plåt när taket lutar 45 grader.
2. Jag har råd till en plåtis också, men jag noterar att en plåtis är att föredra.
3. Ahh! Jag hänger med. Superbra. Tack
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Under plåten kommer det bli extremt varmt vilket kommer påverka ytpapp och du kommer troligen inte få så bra livslängd på den. Jag skulle absolut kör med en modern underlags papp som är gjord till det du ska ha det till.
Som Flexilight PRO en av dom bästa:
http://www.icopal.se/Produktsortiment/branta/underlagsprodukter/Flexilight PRO.aspx
Som Flexilight PRO en av dom bästa:
http://www.icopal.se/Produktsortiment/branta/underlagsprodukter/Flexilight PRO.aspx
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det kan inte bli varmare än vad det är i solen utan att tillföra ytterligare värmeenergi. Plåten kommer att reflektera en del av värmeenergin, läkten medför att luft kommer att röra sig under plåten och över pappen vilket kommer att kyla pappen.johan ivarsson skrev:
Vad jag kunnat läsa mig till så är det solen och vätan som försvagar pappen (oavsett yt- eller underlagspapp). Jag välkomnar någon form av källa på att detta är fel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden