Hej!

Huset är byggt 1909 och ligger i Göteborg, 200 m från havet med mycket vind och regn. Har idag ett plåttak med pannprofil som sannolikt suttit sedan tidigt 80-tal. Det är dags att byta hela taket och vi har tagit in 3 offerter på byte till Plannja Royal för att få samma utseende som vi har nu. Priserna var ganska snarlika för två av firmorna, runt ca 270-280 000 efter rotavdrag. Den 3e firman ville ha 340 000 efter rot.

En av firmorna föreslog betongpannor istället för plåt och då skulle det bli ca 25 000 billigare. Men jag är osäker på hur man ska tänka avseende hur mycket vikt man vågar belasta de gamla takstolarna med. Den firman som föreslog betongpannor menade att det inte ska vara något problem eftersom taklutningen fördelar vikten tillräckligt samt att det sannolikt var tegelpannor från början när huset byggdes. Lutningen är ca 20-25 grader.

Den billigaste firman, ca 275 000 kr, använder underlagspapp T-Tak EVO. De andra 2 firmorna använder underlagsduk Mataki Haloten 380 (dyraste firman) och TJB Yep 700 (mellanalternativet).

Är det skillnad på papp och duk? Vad är skillnaden mellan ovanstående? Jag har oerhört dålig kunskap i ämnet och är tacksam för alla råd jag kan få, hur ska jag tänka? Samtliga 3 firmor ger 10 års garanti på sitt arbete samt 30 års vattentät-garanti.

Tacksam för er input i ämnet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.