Byggahus.se
Hej! Nyregistrerad användare här och första inlägget, men visst har jag läst lite trådar här och där genom åren och behöver nu lite hjälp själv. Jag har ingen hantverksutbildning själv tyvärr, men jag är duktig på att leta rätt på information, anser mig vara relativt normalbegåvad och har en tendens att överanalysera saker och ting vilken kan vara till både för- och nackdel. Köpte mitt första hus för snart tre år sedan och det är dags att byta tak.

Jag accepterade en av flera intagna offerter på takbyte i sensomras och omfattningen på arbetet i korthet är:

1. Rivning av befintligt tak (äldre plåttak med klockspik, under detta läktat för plåten ovanpå ännu äldre pert, under pert ytterligare "läkt" på takstolar) så i princip det enda som blir kvar är takstolarna och nockbalk.
2. På med ny råspont, duk, läkt, pannor, vindskivor mm. Kan givetvis lista samtliga saker från offerten om någon här tycker det behövs.

Nu till sakfrågan. Tyvärr har bolaget dragit ut på tiden väldigt mycket av olika anledningar, men de beställde hit en del material redan i början av september, bland annat råspontluckor, läkt samt vindskivor. Detta har nu stått ute i väder och vind i snart tre månader med allt regn som varit, snö mm. Vindskivorna är ej inplastade alls, medans råspontluckorna varit skyddade åtminstone ovanifrån och från sidorna medans paketet med läkt blåst upp vid några tillfällen och det har regnat in på paketet. Jag har givetvis täckt över det när jag kommit hem från jobb mm, men även låtit det vara öppet emellanåt för att lufta ur så gott det går på fina dagar.

Företaget har nu sagt att de snart ska påbörja takbytet (nästa vecka) och jag har såklart hävdat att jag vill att materialet byts ut då det stått ute så länge, men de verkar vilja gå någon mellanväg och endast byta ut det som ev. är dåligt. Min magkänsla för detta är inte alls bra, men jag har ingen praktisk kunskap inom området heller så därför önskar jag åsikter från er som kanske har det så att jag om inte annat har argument att ta fram. Jag var nyss ut och inspekterade paketen som är översnöade ett par decimeter och det är tydliga iskristaller på insidan av plasten med läkt och även i botten på paketet med råspont. Vindskivorna är täckta av ett islager på ca. 1,5mm på den hyvlade sidan som av någon anledning lagts uppåt... Jag bifogar några bilder. En från leveransdagen, en på när första snön kom för en månad sedan och sedan några bilder från en video jag var ut och tog nyss, så kvaliteten på de sista är något sämre tyvärr men visar kristallerna på insidan av inplastningen samt vindskivorna.

Om du orkat läsa ända hit så tackar jag för det.

Vad har ni för åsikter och tankar? Jag känner mig uppgiven efter allt krångel, men jag kanske inte behöver oroa mig?
 
  • Förpackat byggmaterial på pallar, träplank, gräsmatta, träd och buskar i bakgrunden, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinter, snö täcker mark och byggnadsmaterial, röd byggnad, skog i bakgrunden, stilla och kallt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg nära mark, grönt gräs, svart rem, suddig förgrund, fokus på träets textur och mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis frusen vätska, iskristaller, genomskinligt plastemballage, del av sko syns i bildens nedre kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappsteg täckt med smältande snö och is, ojämn halkrisk, vinterväder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörker, snötäckt trädgårdsväg, fotspår, vinter, belysning från ficklampa eller strålkastare, kallt utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag backade vid steget om att lägga till taggar för att redigera rubriken på tråden och såg därmed inte att inlägget redan hade blivit postat... Ber om ursäkt, ska försöka få bort den första tråden.
 
  • Gilla
Bygglenos
  • Laddar…
Be dom mäta fukthalten i virket. Max 16% är ok att bygga in. Allt virke med påväxt av mögel måste kasseras.
 
  • Gilla
Timmersaxen och 6 till
  • Laddar…
Det är inga problem att använda det materialet. Trä är mycket tåligt och det tål att bli fuktigt, sålänge det får möjlghet att torka emellanåt. Det viktiga är att inte måla sådant som är fuktigt. Då kan fukten bli instängd. Råsponten bör inte heller vara allt för fuktig när papp/duk läggs på.
16-20% fuktighet gäller virke som används inomhus, eller byggs in i exempelvis väggar. På taket kommer det mesta ligga luftigt, och det är då inga problem att använda.
 
  • Gilla
  • Arg
Stormbringer78 och 9 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar! Det känns lite bättre, då. Ska bli uppringd av takläggaren idag har han lovat men har inte hört något än... Varit en hel j-vla massa vändor sen i somras kan jag säga. Har inte allt för stort förtroende just nu, varför man blir tveksam till det mesta som ni kan förstå.

Har en fuktmätare men den är tyvärr "inlåst" på övervåningen som jag dammförseglade för ca. 7-8 veckor sedan när de absolut skulle börja, men sen ändå inte gjorde det. Är inte jättesugen att riva upp allt för att hämta fuktmätaren, då köper jag hellre en ny.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Inga problem. Montera på.
Åk en vända och titta hur det ser ut på brädgårdarna…
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Det som är inplastat kan ha hunnit mögla under sensommaren om det varit fuktigt under plasten.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
M
Du behöver verkligen inte oroa dig.
 
Tack för fler svar, det verkar inte som att jag behöver oroa mig för fukt i materialet, men jag var upp och tog några bilder i kväll efter att hantverkarna åkt hem. De körde på till efter 19 någon gång i kylan. Jag har ingen aning om hur det bör se ut vid det här skedet, men i mina ögon ser det ut som skit just nu i alla fall... Men jag kanske bara oroar mig i onödan igen? 🙃
 
  • Mörk bild på takpapp med MATAKI-logotyp och grön rem överlagrade lager. Smuts och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med underlagspapp, skorsten i tegel, elinstallationer, nattetid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med avloppsrör, tätskikt, märkt "MATAKI Haloten 380", mörk bakgrund, rör fastsatt med grön tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsställning vid hus med öppen takkonstruktion och synliga isoleringsmaterial på natten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya träplankor på ett gammalt byggställning, mörker omkring, tecken på renovering eller byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktionsplats om natten, trästruktur och metall, skyddspresenning, oavslutat byggprojekt, säkerhetsräcken, skräp på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trälist på textil, dammpartiklar synliga, mörk bakgrund, konstmaterial, interiör eller ateljéarbete, otydlig kontext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under natt, takpapp, stegar, skorsten, byggarbetsplats, mörk himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nattbild av byggnadsställning med presenning och rör vid träpanel, konstruktionsdetaljer synliga, ljus från höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsarbete på natten, upplyst fasad, isoleringsmaterial, rör, stegar, mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedre del av ett tak under konstruktion på natten med brandskyddsfilt och byggställning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
J jono0911 skrev:
Tack för fler svar, det verkar inte som att jag behöver oroa mig för fukt i materialet, men jag var upp och tog några bilder i kväll efter att hantverkarna åkt hem. De körde på till efter 19 någon gång i kylan. Jag har ingen aning om hur det bör se ut vid det här skedet, men i mina ögon ser det ut som skit just nu i alla fall... Men jag kanske bara oroar mig i onödan igen? 🙃
Det ser inte bra ut men dom kanske inte är färdiga…
Gröntejp (åldersbeständig byggfolietejp)är inte bra att använda mot duken, vid skarv ska klister användas vid runda hål så finns det stosar…
Sedan i o med att du ska ha betongpannor på taket, så anser jag att duken ska spikas även i underkant alltså genom båda lagrarna annars kommer den inte att ligga tätt…
Bifogar monteringsanvisning ifrån Mataki..

https://mataki.se/storage/AB18F3F09...1222be7d0f9/Mataki Haloten 380 easyfix_MA.pdf
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Om det var färdigt hade det sett ut som skit. Men det är de ju inte på långa vägar. Det finns inget att oroa sig för i nuläget. Det där kommer bli bra, ska du se.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.