Hej!
Min dotter köpte ett hus från början än 1900-talet. Det visade sig att taket behövde bytas, bla. Ny takkonstruktion byggdes upp, sadeltak. Mellan nedanvåning och ovanvåning sattes plast av de som byggde taket. Vi satte själva glespanel. Sedan ska gipsskivor upp. På golvet på ovanvåning ska vi isoleras med stenull och sedan lägga golv med golvvärme.
När takfönsterna sattes in så läckte det ner på plast och gles så vi fick skära upp plasten och tömma och torka upp. Vi lossade även på glesen.
Nu till min fråga, Hur gör vi med plasten? Har funderat på att ta bort och sätta ny men då hamnar den ju ovanpå glesen, (vill ju inte behöva ta ner all gles igen om det inte behövs,)sen sätts gipsskivor direkt på. Är det en bra lösning eller kan jag laga med tejpen som är till för att täta slarvar med? Tycker ni att planen för innertaket är bra annars?
Hoppas på tips här för nu känns det motigt när det började läcka.
Mvh Yvonne
Min dotter köpte ett hus från början än 1900-talet. Det visade sig att taket behövde bytas, bla. Ny takkonstruktion byggdes upp, sadeltak. Mellan nedanvåning och ovanvåning sattes plast av de som byggde taket. Vi satte själva glespanel. Sedan ska gipsskivor upp. På golvet på ovanvåning ska vi isoleras med stenull och sedan lägga golv med golvvärme.
När takfönsterna sattes in så läckte det ner på plast och gles så vi fick skära upp plasten och tömma och torka upp. Vi lossade även på glesen.
Nu till min fråga, Hur gör vi med plasten? Har funderat på att ta bort och sätta ny men då hamnar den ju ovanpå glesen, (vill ju inte behöva ta ner all gles igen om det inte behövs,)sen sätts gipsskivor direkt på. Är det en bra lösning eller kan jag laga med tejpen som är till för att täta slarvar med? Tycker ni att planen för innertaket är bra annars?
Hoppas på tips här för nu känns det motigt när det började läcka.
Mvh Yvonne
Fråga snickarna, det räcker med ångbroms eller inget alls. Varför? Jo för att det är bra om värmen sprider sig uppåt till övervåningen om det är boytor ovanför. Om det inte är mycket jobb så ta ner det. Den enda nytta den gör idag är att hålla isolering på plats om det är ett problem?M mossanbo skrev:
Perfekt, tack! Det låter ju logiskt att värmen ska sprida sig uppåt. Men sprider inte fukten också sig upp? När vi sätter på gipsskivor så håller väl det uppe stenullen kan jag tro. Taket är ju isolerat på ovanvåningen också upp i nock. Behövs där plast/ ångspärr?Jonatan79 skrev:
Huset har förhoppningsvis fläkt i kök, badrum och tvättstuga som tar majoriteten av fukten? Det gör inte något om lite kommer genom, det torkar. Däremot är det viktigt att ha ångspärr/plast mot isolering i yttertak om det är av modernt snitt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det stämmer att det är polyuretan, tack för hjälpen.
Vad tror du om taket mellan våningarna, kan jag ta bort plasten och lägga ny på glesen eller behövs ingen diffussionsspärr mellan våningarna om det är golvvärme även på ovanvåningen? Mvh Yvonne
Vad tror du om taket mellan våningarna, kan jag ta bort plasten och lägga ny på glesen eller behövs ingen diffussionsspärr mellan våningarna om det är golvvärme även på ovanvåningen? Mvh Yvonne
Du kan ta bort plasten, men jag tror inte den skadar så du kan spara jobbet och låta den sitta kvar.M mossanbo skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden