Byggahus.se
Hej,
Vet inte riktigt om jag hamnat rätt nu, men flytta gärna tråden om den passar bättre någon annanstans :)

Vi har en altan som ansluter mot betongplattan till garaget, vid nederbörd tränger det in vatten via plattan.
Jag hade en tanke om att jag skulle kunna fylla utrymmet mellan bleck och trall med någon typ av fogskum, men vidare har jag läst mig till att fogskum drar åt sig fukt. Finns det ingen fogskum som jag skulle kunna använda till detta?

Annars hade jag en tanke om att trycka in en bottningslist och foga med bitumenmassa (Typ taktätning eller liknande).
Vad tror expertpanelen?
 
  • Schematisk illustration av vattenavrinning vid garage med platt tak, visar material och konstruktionselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Lyft upp trallen och lägg blecket därunder, typ 3-5 cm längre ner än i din skiss. Då behövs ingen fog alls. Lite mer jobb men blir en mycket bättre lösning.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Kan vara nedförbacke på trallen, då går vattnet fel väg, en altan ska luta ca 1 cm per 2 meter ut från ett hus och inte ligga direkt mot betongen, lika med bärlinan som ska ha ett mellanrum till plattan. Går det att sticka en plåt bakom panelen, det blir att mäta och få en plåt knäckt som passar och limma den i framkant. med kallasfalt. Ha inte smörjan för långt ut utan smörj en bit in, så det kommer att ligga under plåten och knuffa in plåten. Inget kul med en svart kant där.

EDit eller som föregående säger
 
  • Gilla
fannmo
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Lyft upp trallen och lägg blecket därunder, typ 3-5 cm längre ner än i din skiss. Då behövs ingen fog alls. Lite mer jobb men blir en mycket bättre lösning.
Tyvärr är inte detta ett alternativ, detta skulle innebära att jag skulle behöva riva panelen då blecket är skruvat bakom panelen.
 
J jonaserik skrev:
Kan vara nedförbacke på trallen, då går vattnet fel väg, en altan ska luta ca 1 cm per 2 meter ut från ett hus och inte ligga direkt mot betongen, lika med bärlinan som ska ha ett mellanrum till plattan. Går det att sticka en plåt bakom panelen, det blir att mäta och få en plåt knäckt som passar och limma den i framkant. med kallasfalt. Ha inte smörjan för långt ut utan smörj en bit in, så det kommer att ligga under plåten och knuffa in plåten. Inget kul med en svart kant där.

EDit eller som föregående säger
Jag är inte riktigt med på hur du menar med att sticka en plåt bakom panelen?
Det är en sträcka om ca 5 meter som det ser ut såhär.
 
Du skrev om en plåt att sätta där, antog då att det inte finns någon. Därav mitt svar, kan det gå att stoppa in en plåt till bakom panelen som har en annan utforrmning och går hårdare mot trallen och tätning under som hindrar vätan att rinna in. Nu är det nog så att det kanske finns ett bakfall, samt att trallen har kupat sig eller så från början.
 
Ta bort en trallbrädor. Lägg en plåtvinkel eller ev remsa tjärpapp (ex syllisolering) så den går upp högre än trallens tjocklek på väggen, typ 20mm över trallen. Sätt tillbaka trallen
 
För att förtydliga lite:
Det som syns på bilden finns redan, dvs bleck, panel, trall osv. Min tanke är att få avrinningen mellan springorna i trallen innan vattnet når plattan.
Det borde gå att få in ett munstycke från fogskumsflaska eller mjukfogspatron mellan trallen och blecket.

Jag är väl medveten om hur man bör ha gjort från början men av olika anledningar är det inte aktuellt att riva garagepanelen, bleck och trall.
Eftersom sista skruvraden på trallen är under blecket blir det ett enormt jobb för något som man måste kunna lösa på ett lättare sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.