Byggahus.se
Har en gammal ladugård bredvid huset som idag står oanvänd pga dåligt skick, läckande tak, dåliga golv etc. Hela byggnaden är ca 5x12 meter och strax över fyra meter i nock. Se bifogad bild för beskrivning av delar av stommen. Jaaa, den är gjort i paint. Så skjut mig då.

Grejen är att det finns mycket funktionsvärde kvar att rädda i ladan. Nästan hela stommen är i bra skick, ingen (omfattande) röta etc. Enstaka stolpar, sparrar och mycket panel måste bytas. Drömmen är att få den i sådant skick att den kan användas som verkstad och förvaring. Dvs inga stora estetiska krav. Visst, det lättaste kanske är att riva skiten och bygga nytt. Men det känns så dumt när själva byggmaterialet är minst 90% friskt. Genom att reparera slipper jag bygglovstjafs och får s.a.s mycket verkstad för pengarna. Plus att det finns en liten masokistisk byggnadsvårdare i mig som tycker om att göra det svårt för sig.

Nuläge:
Allmänt: Det är samma takkonstruktion över hela ladan. Ryggåstak med runda sparrar, och gammalt trasigt sticktak man satt plåt över. Plåttaket mestadels i gott skick. Troligt byggår är 1910-tal. Hela stommen är av grovsågat och handbilat virke och ihopsatt med maskinsmidd spik (stora as, oftast 8 cm långa och lite kilformade).
Röd del är en plankstomme (ca 8 meter lång). I den röda delen finns till största delen inget golv, uppruttnat trägolv på en del. Hela den röda delen hålls uppe av stolpar i hörnen och några längs med sidorna, och två gigantiska bärlinor till hammarband, vardera går hela vägen till gröna delen i bilden och är i dimension c:a 220x360. Har ingen aning om varför man valt ett par bärlinor värda en katedral, men där är de iallafall.
Grön del är en timmerstomme, ca 2 meter bred, med (ojämnt) betonggolv, tveksamt ihopbyggd med röda delen (bärlinan ihakad, troligen med timmerknut, i översta stockvarvet på timmerstommen).
Blå del är plankstomme, ca 2-3 meter, vissa delar av stommen måste bytas.

Problembild:
Hörnet: Nordvästra hörnet av ladan har tryckts upp av marken. Kombinerad höjning av matjorden och tjälskutning under lång tid, skulle jag tro. Höjdskillnaden har jag svårt att avgöra exakt, men uppskattar den till c:a 30 cm mellan nordvästra och sydvästra hörnet. Höjdskillnaden är mest uttalad och extrem mellan de två hörnen på västa kortsidan. Därifrån jämnar det ut sig rätt så väl, men hela nordsidan verkar ha tryckts upp litegrann och lutar "inåt," medan bärlinan på sydsidan tryckts ut och lutar lite utåt (dvs toppen av väggen är längre söderut än botten). Det är inte mycket, men det är så det syns för blotta ögat.
Stolparna: man ser att flera stolpar flyttat sig söderut, och många står inte längre på de stora stenarna som sticker upp ur jorden. Man har tafatt försökt åtgärda detta med att lägga nya, mindre sten under stolparna, men man ser att vissa av dem hänger i luften.

Den storhetsvansinniga planen:

  1. Höj hela sydsidan av röda delen så att den är lite högre än nordsidan. Detta görs i många små steg så klart, med domkrafter under bärlinan och rejäla tillfälliga stöttor eller stora "bockar".
  2. Byt dåliga stolpar. Gräv ut under samtliga stolpar, gjut rejäla plintar djupt ned i marken, fyll med grus runt, när betongen härdat några veckor fäster jag stolparna i plintarna på lämpligt sätt.
  3. Upprepa proceduren med nordsidan; lyft bärlinan så att den är i höjd med sydsidan. Här blir nog lika mycket en fråga om att sänka nordvästra hörnet som att höja övriga bärlinan.
  4. Gräv ut jorden under hela ladan en bit ned, fyll i makadam, gjut ett golv under hela ladan.
  5. Plocka av takplåten, riv bort gamla sticktaket (för lite och för dåligt för att rädda), byt ev dåliga sparrar. Sätt vid behov reglar utanpå sparrarna för att få taket jämnt och kunna sätta ordentlig råspont.
  6. Råsponta och läkta taket, på med plåttak (nytt eller gammalt; gamla plåten behöver målas på sina ställen men är gammal galvad sinuskorrugerad plåt av ett slag jag tycker är hemtrevlig).
  7. Byt dålig panel, rödmåla.
  8. Gråt av lycka, ta en kall bärs.

Kommentarer? Tillägg? Varningar? Har jag tänkt helt galet? Jag inser att mycket av detta hänger på hur bärlinorna sitter ihop med timmerstommen, och om/hur pass krökta de blivit av att stå snett så länge.
 
  • Enkel ritning i Paint som visar stommen i en ladugård med olika delar markerade i rött, grönt och blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.