Hej! Jag har en hel del funderingar om hur vi ska förbättra ventilationen i vårt nyförvärvade hus. Lite förvarning: Det här blir nog mycket text och bilder. Stort tack på förhand till den som orkar gå igenom allt jag hävt ur mig och kanske även är vänlig nog att ge mig råd...😄

Huset är 1 1/2 plans med oinredd grovkällare från 1942, renoverat 1997-98. Tidigare har det funnits en panna i källaren, den är borttagen och ersatt med jordvärme. Ventilationen är självdrag. Det är tilläggsisolerat, och finns 3-glas isolerfönster överallt förutom i källaren.

Vid varje fönster finns en spaltventil upptill. Rör från köksfläkten går upp i murstocken. Även en tallriksventil i vardagsrummet går upp i murstocken. Tallriksventil i badrum övervåning går rakt ut. Likaså ventil på toalett nere, men den går lite snett uppåt och ut av oklar anledning. Tre ventiler i källaren är hål rakt ut genom betongen.

Gjorde en tidigare tråd om en eternitkanal på vinden, men vid närmare undersökning leder den idag ingenstans. Hoppas jag.

I veckan har det varit rätt hög luftfuktighet inne, 65-70% RH på markplan och övervåning. Vinden pendlar mellan 64-73%. Källaren ligger på 80-84%. Jag har beställt en avfuktare till källaren som ska få en slang till avloppet vid tvätten.

I badrummet med dusch på ovanvåningen med tallriksventil nära taket i duschutrymmet sitter 125mm-rör med gallerventil på utsidan.
Min tanke här är att sätta en badrumsfläkt, som jag på sommaren låter gå konstant. På vintern tänkte jag låta den gå på fuktstyrning.

Har köpt en Pax Passad 30. Insåg i efterhand att den har 100mm-anslutning.
Funderar då på om jag behöver sätta i ett rör i röret då och fylla tomrummet, samt sätta ny ventil på utsidan med anslutning passande 100mm. Eller om den klarar att sitta i det befintliga 125mm-röret och fungera som den ska ändå?
Det står i manual att den passar för kanalanslutning upp till 140mm. Kanske är lite korkad nu, men jag förstår inte om det bara anser utsidan och att ett 100mm-rör behövs ändå? Rund ventilationsöppning med galler och skyddsnät, texturerad yta, inomhusmiljö, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På toaletten markplan sitter ett hål med galler som går snett upp och ut. När jag kollar in i den ser jag omålade träplankor, men osäker hur det ser ut när den går uppåt. På utsidan sitter ett ventilgaller. Där tänkte jag sätta en badrumsfläkt med lågt grundflöde men som går upp i flöde vid hög fukt. Tänkte sätta in ett flexibelt rör, förutsätter att jag behöver byta ventilen ute med då den inte har anslutning för rör. Behöver jag täta runt i hålrummet som blir i den kanalen, och i så fall med vad? Väggventil med kedja, vitmålad träpanel och lister, behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I källaren där vi har tvättmaskin finns ett hål rakt ut genom betongen, galler på utsidan och en rostig platta i metall man kan fälla upp och ner med lite ansträngning på insidan. Tänkte sätta en Pax Passad 30 även där, men kanalen är fyrkantig och ca 150mm. Jag köpte en täckplatta, men inser att jag nog behöver rör och nytt galler på utsidan med anslutning för detta. Dock kommer det lämna massor av hålrum mellan rör och betong. Ska jag sätta igen detta med isolering, betong eller något sådant? Rostig öppning med insyn till blålysande galler, kanske en del av maskin eller värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rostig, metallisk lucka i en vägg med spruckna och flagnande lager av gammal färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns likadana ventilationshål i de andra rummen i källaren. Där tänkte jag sätta ventil för friskluft, köpte hem källarventil. Gissar jag rätt att jag även där behöver rör, nytt galler på utsidan och fyllnad/isolering i tomrummen?

Jag köpte även hem fyra stycken friskluftsventiler som jag planerar att sätta i sovrummen uppe, lågt placerade nära radiatorer samt i vardagsrum och kontor nere, högt placerade ovan och en bit ifrån fönsterna. Läste mig även till att det kan vara smart att ha den med lite lutning utåt. Är detta en god idé?
Jag funderar även på när jag tar upp hål, om det bara är att stoppa i röret eller om det ska tätas eller göras någonting mer än att bara trycka dit ventilerna.


Planritningar: Grundritning av en källare med tvättstuga, badkar, trappor och tekniska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk ritning av husplan, inkluderar vardagsrum, kök, toalett, kontor och veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en bostad med kök, vardagsrum, två sovrum, badrum, hall och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönsterventiler: Ventilationsöppning på fönster, vita persienner ovanför, utsikt till gröna träd utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventil till rökkanal vardagsrum: Vit rund platt knapp eller sensor på ojämn beige vägg med list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ventilerna utifrån: undrar hur jag får bort den om jag ska byta. Behöver jag först ta bort brädorna eller finns det ett smartare sätt?
Nedrör, ventileringsgaller, yttervägg, fönsterkarm, avrinning, arkitektoniska detaljer, husfasad, ovanifrån vy, delvis skymd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
L0ke L0ke skrev:
Även en tallriksventil i vardagsrummet går upp i murstocken.
Den bör stängas igen.
L0ke L0ke skrev:
I veckan har det varit rätt hög luftfuktighet inne, 65-70% RH på markplan och övervåning. Vinden pendlar mellan 64-73%. Källaren ligger på 80-84%.
Kommer att sjunka så fort huset börjar värmas till en temperatur som är högre än utomhus.
L0ke L0ke skrev:
I badrummet med dusch på ovanvåningen med tallriksventil nära taket i duschutrymmet sitter 125mm-rör med gallerventil på utsidan.
Min tanke här är att sätta en badrumsfläkt, som jag på sommaren låter gå konstant. På vintern tänkte jag låta den gå på fuktstyrning.
Rekommendationen är att låta badrumsfläkten gå hela tiden med 15 l/s. Annars kommer ju inte sovrummen däruppe att få in någon friskluft genom spaltventilerna.
L0ke L0ke skrev:
På toaletten markplan sitter ett hål med galler som går snett upp och ut. När jag kollar in i den ser jag omålade träplankor, men osäker hur det ser ut när den går uppåt. På utsidan sitter ett ventilgaller. Där tänkte jag sätta en badrumsfläkt med lågt grundflöde men som går upp i flöde vid hög fukt.
Det bör inte bli hög fukt på en toalett.
L0ke L0ke skrev:
Finns likadana ventilationshål i de andra rummen i källaren. Där tänkte jag sätta ventil för friskluft, köpte hem källarventil.
Det är endast rum där man uppehåller sig längre tid som bör ha tilluft, övriga rum bör ha frånluft.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1 Den bör stängas igen.

2 Kommer att sjunka så fort huset börjar värmas till en temperatur som är högre än utomhus.

3 Rekommendationen är att låta badrumsfläkten gå hela tiden med 15 l/s. Annars kommer ju inte sovrummen däruppe att få in någon friskluft genom spaltventilerna.

4 Det bör inte bli hög fukt på en toalett.

5 Det är endast rum där man uppehåller sig längre tid som bör ha tilluft, övriga rum bör ha frånluft.
1. Varför ska den stängas igen?

2. Så mycket har jag förstått, men menar du då att jag kan acceptera hög luftfuktighet inomhus sommartid?

3. Behövs 15l/s även vintertid?

4. Jag tänkte att det hjälper till på traven om det får gå en fläkt konstant även där nere, är det dumt då?

5. Så källaren behöver inte få in någon luft alls? Kan jag täppa igen de andra två hålen helt och endast köra frånluft i tvättrummet? Eller menar du att jag ska ha 3 frånluftsfläktar i källaren?

Tack för ditt svar, ursäkta mina följdfrågor! 😄
 
BirgitS
1. Rekommendationen är tilluft i rum där man vistas och frånluft i rum som "smutsar" ner luften, dvs. kök, badrum, tvättstuga, toalett och ev. klädkammare, hall om det behövs för att uppnå en bra luftomsättning i rummen där man vistas.

Normen är en luftomsättning på minst 0,35 l/s och kvm totalt samt minst 4 l/s och person i ett rum, samt när det gäller frånluft 15 l/s i badrum samt 10 l/s i kök, tvättstuga och toalett.

2. Det avgör du själv. Jag bara menar att det är ett kortvarigt fenomen och sen får man själv avgöra hur mycket pengar man vill lägga på att få det annorlunda.

3.. Rekommendationerna gör ingen skillnad på årstid. I praktiken behöver man väl ofta mindre flöde genom fläktarna sommartid när det är lätt att öppna fönster jämfört med under vintern.

4. Nej.

5. Jo, det bör ju vara ett luftflöde även där nere. Fungerar oftast bäst om det är ungefär lika många tilluft som frånluft och finns utplacerade så att det blir ett luftflöde genom hela våningsplanet.

Det var ju lite svårt för mig att veta hur källaren används.

Absolut inget att be om ursäkt för :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Angående tallriksventilen som går in i skorsten i vardagsrummet skulle jag absolut ta bort den och sätta igen den. Vid vissa väder (inversion tror jag) kan det hända att det sugs in luft den vägen istället för att det blir självdrag som drar ut luften. Då luktar det skorsten i hela rummet. Jag har själv varit med om det, det var inte kul.

I gästtoan har vi satt in en fläkt (Fresh Intellivent) som går på lågvarv hela tiden och har luktsensor som får den att varva upp vid behov 😉 Det funkar faktiskt!

I källaren kan det vara bra att stänga ventilerna sommartid. Speciellt på natten kommer det in mycket fukt utifrån om det är öppet. På vintern vill man ha dem stängda för att det annars blir kallt. Kontentan är att man egentligen kan sätta igen ventilerna i källaren så länge man inte vistas där väldigt mycket. Jag har haft arbetsrum i källaren och klarade mig bra med en öppningsbar spaltventil på fönstret.

Vi har aldrig haft aktiv frånluft i källaren, men om man tex har ett badrum i källaren kan det såklart vara bra att ha det där. Så här års när det är fuktigt ute kör vi däremot med en avfuktare i källaren
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kan Passaden ställas in för konstant gång med reducerat varvtal? Det hade i alla fall jag önskat mig. Jag monterade en Fresh(?) som har den funktionen plus fuktsensor med mera och den går dygnet runt året runt för att dra igenom källaren. Den har kallrasskydd för att inte stark vind skall blåsa in kalluft i badrummet, det klarar vinden annars även när fläkten går (sakta) har jag märkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G Guson skrev:
Kan Passaden ställas in för konstant gång med reducerat varvtal? Det hade i alla fall jag önskat mig. Jag monterade en Fresh(?) som har den funktionen plus fuktsensor med mera och den går dygnet runt året runt för att dra igenom källaren. Den har kallrasskydd för att inte stark vind skall blåsa in kalluft i badrummet, det klarar vinden annars även när fläkten går (sakta) har jag märkt.
Nej, som jag förstår det kan den endast gå på samma varvtal.
Det jag kan göra är att sätta en brytare för att ställa konstant drift, och vid mindre behov ha den på fuktstyrning. Tycker du 95 m³/h (26,3889 liter/s) blir alldeles för mycket för konstant drift?

Ja, det vore kanske klokt att fixa annan modell som har möjlighet till lägre varvtal på konstantdrift även i källare och på övervåning. Kan ju alltid lämna tillbaka Passaderna på öppet köp.
Kallrasskydd lyckades jag åtminstone förstå att jag skulle ha!


Tack mrsnhp för varningen om tallriken till skorsten, samt övrig info.
Finns ett badkar i källaren som inte är fullt anslutet, men tänkte att eventuellt blir det använt i framtiden och då är det lika bra om vi har aktiv frånluft där (ligger i anslutning till tvättstugan).

Kommer ha avfuktare i källaren också, när leveransen väl skickas.. 😅
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Är det verkligen självdrag efter det att pannan togs bort? Det behövs ju något som ersätter det uppsuget genom skorstenen, den luftomsättningen har väl upphört i och med installationen av jordvärme.

Är inte en central takfläkt monterat i/på skorstenen att föredra än flera separata fläktar?
https://www.luftbutiken.se/kundservice/182/vilken-takflaekt-passar-till-murad-skorsten/
https://www.byggahus.se/forum/threads/montering-takflaekt-uppe-pa-skorstenen.498852/

Sedan, beroende på ambitionsnivå, borde kanske tom ett FTX-system övervägas även om det det finns markvärme. Det gör lite ont i själen att vara suga ut varmluft som markvärmesystemet gör allt det kan för att generera...
Inspiration?
https://www.byggahus.se/forum/threads/installerar-ftx-i-70-talsvilla.451381/
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Är det verkligen självdrag efter det att pannan togs bort? Det behövs ju något som ersätter det uppsuget genom skorstenen, den luftomsättningen har väl upphört i och med installationen av jordvärme.

Är inte en central takfläkt monterat i/på skorstenen att föredra än flera separata fläktar?
[länk]
[länk]

Sedan, beroende på ambitionsnivå, borde kanske tom ett FTX-system övervägas även om det det finns markvärme. Det gör lite ont i själen att vara suga ut varmluft som markvärmesystemet gör allt det kan för att generera...
Inspiration?
[länk]
Jag tänker säkert fel, men hade fläkt på skorstenen fungerat bra med tanke på att det enda som går upp dit via skorsten är från vardagsrum och kök nere?

Möjligt att det blir system med värmeåtervinning om några år. Det kanske är naivt men hoppas vi kan återanvända de 4 hålen jag tänkt göra till mer friskluft även till en sådan installation i framtiden.

I övrigt gör jag inga nya hål för frånluft, använder bara befintliga.
 
L0ke L0ke skrev:
Jag tänker säkert fel, men hade fläkt på skorstenen fungerat bra med tanke på att det enda som går upp dit via skorsten är från vardagsrum och kök nere?

Möjligt att det blir system med värmeåtervinning om några år. Det kanske är naivt men hoppas vi kan återanvända de 4 hålen jag tänkt göra till mer friskluft även till en sådan installation i framtiden.

I övrigt gör jag inga nya hål för frånluft, använder bara befintliga.
Ska du ha värmeåtervinning i framtiden behöver du sätta igen alla befintliga ventilationsöppningar så ta inte upp en massa extra hål nu. :)
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Ska du ha värmeåtervinning i framtiden behöver du sätta igen alla befintliga ventilationsöppningar så ta inte upp en massa extra hål nu. :)
Trodde av någon anledning att man kunde ha värmeåtervinning med endast mekanisk frånluft, utan att nödvändigtvis ha mekanisk tilluft. Men det kanske är omöjligt eller bara dumt. 😅
Jag ska tänka både en och två extra gånger innan jag tar några hål. Tack så mycket!
 
L0ke L0ke skrev:
Trodde av någon anledning att man kunde ha värmeåtervinning med endast mekanisk frånluft, utan att nödvändigtvis ha mekanisk tilluft. Men det kanske är omöjligt eller bara dumt. 😅
Det beror på vilken typ av återvinning du har tänkt. En frånluftvärmepum som värmer vatten med hjälp av energin i frånluften behöver ingen central mekanisk tilluft.
 
  • Gilla
Antemoo och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det beror på vilken typ av återvinning du har tänkt. En frånluftvärmepum som värmer vatten med hjälp av energin i frånluften behöver ingen central mekanisk tilluft.
Se där. Vet du om den kan samarbeta med en befintlig jordvärmepump i samma system?
Eller är det både onödigt och dumt? 😆
Får idag både värme vattenburet till radiatorer och varmvatten ifrån samma jordvärmepump, en CTC Ecoheat 5 från 2006.
Tack!
 
Nej, det är svårt (men inte omöjligt) att få flera */vattenvärmepumpar att samarbeta. Det var bara ett exempel på att energiåtervinning inte alltid kräver central mekanisk tilluft.

Till bergvärmen kan man koppla en frånluftmodul t ex.
 
  • Gilla
L0ke
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det beror på vilken typ av återvinning du har tänkt. En frånluftvärmepum som värmer vatten med hjälp av energin i frånluften behöver ingen central mekanisk tilluft.
Jag är av någon konstig anledning förespråkare för FTX. Det är kanske lite onödigt dyrt men man får en del för pengarna.
Under pollensäsong så kan man mer eller mindre få ner pollenhalter inomhus till en acceptabel nivå så länge man inte skiter i filter.
Det jag själv skulle önska är en massa irisspjäll som är elektroniskt styrda, men det blir lite väl mycket overkill.
Oavsett vilket så är det lättare att styra både till- och frånluft med FTX än bara mekanisk frånluft, självdrag eller frånluftsvärmepump gällandes ventilation.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.