Byggahus.se
Två frågor;

1) Måste man ha ett mellanrum mellan en öppen spis av täljsten och bakomvarande vägg, om väggen inte är brännbar? Väggen består av 25 mm beklädnadssten (också täljsten) + 300 mm betong, därefter murstock. Någon pratade att täljstensspisar bör stå 50-100 mm utanför väggen för "bästa luftcirkulation kring hela spisen" men detta låter för mig som lite väl avancerat egenpåhittat överkurs-svammel. Alla öppna spisar av täljsten jag sett står mot väggen, såvida inte väggen är uppenbart brännbar. Estetiskt överlägset snyggast med spisen mot väggen, dessutom säkrast (om det skulle komma in brännbara förmål i springan på 1 dm bakom spisen, t ex plastleksaker eller papper).

2) Hur nödvändigt är det med spjäll mellan öppen spis och skorsten? Har man något val; kan man skippa spjället? Skorstenen är i detta fall ca 10 meter hög.

(Exempel på täljstensspisar finns på Tulikivi.se, NunnaUuni.se och Handol.se)
 
Redigerat:
Om du behöver spjäll, beror på hur stor täjstensspis du har. Är den 5-600 kg eller mer, så är det lämpligt, då täjstenen skall behålla värmen, och har du inget spjäll, så går cirka 30% av värmen upp i "rök" ;)
Annars i vanliga spisar så brukar man inte sätta in spjäll idag, om jag har förstått det rätt.
 
1/ ser ingen anledning till att ha en mellanrum.
2/ Nyttig att ha men ej livsviktigt, tycker jag. Du ska kunna reglera draget på bästa sätt så det är bra att kunna reglera både luft in och rök ut. Annars förlitar du dej totalt på att luckan och luftspjäll sköter regleringen och håller tätt i stängt läge. Detta spjäll behöver inte sitta mellan kamin och skorsten och kan monteras i skorstenspipan ovanför kaminen :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.