10 843 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
Täcksidor på en bred köksö
Jag håller på att bygga nytt hus. Vi tänkte ha ett IKEA-kök och köksö med bredden cirka 130-135 cm. Hur har ni gjort, då Ikea inte har så pass breda täcksidor för att ha på kortsidorna?
Finns det någon annan kökstillverkare som säljer i större bredder och som också kan beställas i exakt den kulören som vi ska ha på köksluckorna.
Gjort en egen MDF-skiva och lämnat in hos någon lackerare? Då gäller det att kapa bra och framför allt få exakt samma nyans som köksluckorna, vilket verkar svårt.
Är mycket tacksam för tips och idéer!
Finns det någon annan kökstillverkare som säljer i större bredder och som också kan beställas i exakt den kulören som vi ska ha på köksluckorna.
Gjort en egen MDF-skiva och lämnat in hos någon lackerare? Då gäller det att kapa bra och framför allt få exakt samma nyans som köksluckorna, vilket verkar svårt.
Kolla så att det finns så breda bänkskivor. Inte säkert det finns.L Lars01 skrev:Jag håller på att bygga nytt hus. Vi tänkte ha ett IKEA-kök och köksö med bredden cirka 130-135 cm. Hur har ni gjort, då Ikea inte har så pass breda täcksidor för att ha på kortsidorna?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Skåpen under blir väl två 60-centimeters?
Då går det väl bra med två lika breda täckskivor? Tillsammans blir det ca 120 cm.
Då går det väl bra med två lika breda täckskivor? Tillsammans blir det ca 120 cm.
Tack för engagemanget!
Tanken är att ha ett 60-skåp under och eventuellt ett smalare skåp rygg mot rygg. Och då även ha lite drygt 30 cm överhäng för att kunna ha barstolar. Överhänget blir då över skåpen.
125 cm bred skiva vet vi att det finns. Om det finns bredare än så, är vi inte helt hundra på, men vi håller på att undersöka det.
Tanken är att ha ett 60-skåp under och eventuellt ett smalare skåp rygg mot rygg. Och då även ha lite drygt 30 cm överhäng för att kunna ha barstolar. Överhänget blir då över skåpen.
125 cm bred skiva vet vi att det finns. Om det finns bredare än så, är vi inte helt hundra på, men vi håller på att undersöka det.
Kolla även så att den klarar så stort överhäng, kompaktlaminat tex klarar typ 5cm...L Lars01 skrev:Tack för engagemanget!
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Bra tråd att följa då vi kommer ha 2 60-skåp rygg mot rygg, men bara 30 breda på ena sidan för att kunna ha barstolar under. Ska ringa IKEA och fråga angående deras kompositsten, har bara inte kommit mig för det än.
Var har du hittat 125 cm bred täcksida som passar IKEA-täcksidorna?L Lars01 skrev:Tack för engagemanget!
Det har inte blivit någon lösning än. Jag har byggt garage och trall osv. Jag ska göra det sista i köket så småningom.
Det lutar åt att jag använder pärlspont, som jag har på väggarna i hallen och har lite material kvar, som täcksidor på köksön.
Det lutar åt att jag använder pärlspont, som jag har på väggarna i hallen och har lite material kvar, som täcksidor på köksön.
Det går ganska enkelt att göra egna täcksidor. MDF-skivor är 120x240 cm och finns i lämplig tjocklek. Såga upp i önskad storlek, runda kanterna och slipa ev spår från klingan. Kanske spackla ändarna och måla med önskad kulör. Ta med en lucka eller en annan överbliven passbit till färgaffären för att få exakt rätt kulör.
Klicka här för att svara