Hej!

Håller på att planera en beställning av kök, och började fundera på detta med täcksidorna.

Köksön kommer att bestå av 3 st 60-skåp. Har valt svarta plastben, samt at vi ska bygga en sockel på goolvet som hela alltet ska skruvas fast i. Skivan kommer att ha ett överhäng på ca 10 cm på sidorna, 1 cm vid lådorna och 40 cm vid bardelen.

Vi har valt hög-glans vita luckor. Frågan är hur jag ska tänka när det gäller golvsockel, täcksidor och rygg. Jag tänkte som så här:

* Där framme vid lådorna, golvsockel som fästes i benen

* på sidorna, täcksida som går ända ner till golvet som täcker hela sidan samt skjuter ut lite på baksidan för at även täcka ryggskivans sida.

* ryggen, två st 16mm vita melamin som sätts samman och som går ner i golvet och upp till bänkskivan.

Är detta bra/snyggt?

Detfinns ju även ett alternativ att sätta golvsockel hela vägen runt, och endast låta täcksidorna gå ner till där sockeln börjar, fast det kommer se ut som om ön har en "kjol" tycker jag. Snyggare när täcksidan går hela vägen ner...

Dock undrar jag när det gäller sidorna de kommer ju att behöva vara lika breda som skåpen är djupa, OCH ha en "fin" sida på både fram- och baksidan. Samt även skjuta ut 16mm för att täcka ryggarna. Finns detta eller är det annan lösning som gäller?

/S

Har bara erfarenhet av IKEA kök. De kör med kjolprincipen (golvsockel + täcksidor) och deras täcksidor klarar bara 60 cm. Därför måste man sätta flera täcksidor i bredd och såga den sista för att få en heltäckande yta. Jag anser att täcksidor i olika träslag blir mycket snyggt, men lackerade täcksidor ser simpelt ut.

Ditt första alternativ låter klart snyggast. Överhänget på bänkskivan vid lådorna brukar vara rekommenderat till 2cm för att ev. spill ska droppa på golvet istället för att rinna på luckorna.
Låt täcksidorna på gavlarna gå ut 4 - 5mm utanför både lådfronter och ryggskivan så tror jag det blir snyggast.

hej!

Har klurat lite till och har kommit fram till att det inte blir kjolprincipen... det ser snyggare ut om täcksidorna går ända ner i golvet.

De bänkskåp vi bygger med är 580 mm djupa, 600/400 (två st 60 ett 40) mm breda och 870 mm höga (med standard 16 mm sockel)

De täcksidor man erbjuder är för sidorna i storleken (högglans vit) 870x600 vilket verkar innebära att jag med en bra såg måste kapa lite på den sidan som är mot bakstycket. Sedan för bakstycket får jag kapa 3 st vanliga 16mm melaminskivor av storleken 870x600 så att de passar med ryggen. De tar 1000 kr i startavgift för att kapa till specialdimensioner så detta verkar vara det bästa...

Tänkte först att om man för ryggen tar en täcksida avsedd för högskåp och lägger den ner, men det fanns inga sådana sidor som är 870 mm "breda". Så det blir till att lägga pussel för baksidan.

Jag antar att täcksidorna för sidorna ska liva med stommens framkant och inte med lådfråntens? Och om täcksidan är fasad i kanterna så gör det inget, inte ens för den sidan som går mot golvet och bänkskivan? Eller vill man absolut ha en skarp sågad kant där? De sidorna vi har är högglansfolie och de är ju lite rundade vid kanterna....

/S

Redigerat:
Till vårt högblanka kök beställde jag sågade skivor i MDF som sedan sprutmålades/klarlackades för att slippa skarva med täckskivor. Inte riktigt som det högblanka, men helt klart godkänt och som jag ville ha det. På "baksidan" satte vi högskåp och har således högblanka luckor. Runt om vit sockel, tror det sparar sidorna vid dammsugning etc...

• koket2222.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lösningen du först var inne på blir bättre. I det fallet blir gavelskivorna lucka+stomme+rygg, 20+580+16.
Lägger du sedan på några mm så bör stödskivan vara 620 - 625mm. Finns den endast i 600mm så behöver du ju inte kapa utan bara välja om den ska täcka skarven lådfront/stomme eller skarven stomme/rygg.

Är 580mm räknat inkl. lucka så blir det ju ännu bättre eftersom den då täcker båda.

Hr besökt lite köksutställningar under helgen, och kna kostatera att det ¨går bra att göra lite hur som helst... Det verkar mest bero på tycker och smak, och i vilka dimensioner täcksidor etc finns att till gå i. IKEA t.ex. verkar enbart köra med "kjol" då deras täcksidor inte finns i högre varianter.

Nu har jag efter några timmars bläddrande i vedums katalog och produktguide kommit fram till vad vi ska ha. Puh vad dyrt... kan bara kostatera att tusenlapparna rasslar iväg när man plockar ihop lådor, stommar etc.

Hoppas det blir bra kvalitet som håller i många år framöver... Fattas bara när en fullutdragslåda 80 cm med vit högglans front kostar 1500, det får man ju nästa ett helt ikeaskåp inkl lådor och fronter för :)

/S

Snyggast blir såklart att beställa en rygg som är 1832x870 sen vanliga täcksidor på sidan som går ned till golv.

Är snarare inne på att göra tvärtom, då täcksidan syns oerhört mycket mer än ryggen, dels är den skuggad av bänksidan och sen står det barstolar framför. Det framgick dock inte så bra av mit inkägg exakt hur vi hade tänkt oss.

/S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.