Hej,
Ny villaägare här och ny på forumet.
Jag har ett gäng koax-uttag i huset som saknar täcklock och jag hade gärna velat täcka för hela koaxen med någon form av täcklock/dosa. Huset är från -74 så har inte en skruv i mitten så man kan sätta t.ex en blindplatta.
Vad skulle någon som har lite koll rekommendera att köpa för att täcka koaxen så det blir snyggt?
Vi har fiber och ser på tv via internet så koaxen används inte alls.
// Nicklas
Ny villaägare här och ny på forumet.
Jag har ett gäng koax-uttag i huset som saknar täcklock och jag hade gärna velat täcka för hela koaxen med någon form av täcklock/dosa. Huset är från -74 så har inte en skruv i mitten så man kan sätta t.ex en blindplatta.
Vad skulle någon som har lite koll rekommendera att köpa för att täcka koaxen så det blir snyggt?
Vi har fiber och ser på tv via internet så koaxen används inte alls.
// Nicklas
Hej igen,
Stort tack för snabbt svar. Har tagit ut uttagen nu och kör eltejp runt koaxsladdarna och petat in dem i dosan igen. Jag hade täcklock som var 100mm men de var för stora, såna man klickar i (inte skruvar).
Ser att det finns mindre storlek på dem som är 85mm, tror du såna passar i det hålet? Det ser ut att vara 60mm i diameter på hålen i dosan.
Sorry för noob-frågor, men är helt grön på allt de här
// Nicklas
Stort tack för snabbt svar. Har tagit ut uttagen nu och kör eltejp runt koaxsladdarna och petat in dem i dosan igen. Jag hade täcklock som var 100mm men de var för stora, såna man klickar i (inte skruvar).
Ser att det finns mindre storlek på dem som är 85mm, tror du såna passar i det hålet? Det ser ut att vara 60mm i diameter på hålen i dosan.
Sorry för noob-frågor, men är helt grön på allt de här
// Nicklas
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Men... Nu stod det visserligen "villaägare" i första inlägget. Men detta är alltså en "isolerad" antennanläggning? Om uttagen sitter i ett flerfamiljshus, eller kanske om det är en radhuslänga. Så är ofta ledningarna kaskadkopplade, att de går alltså vidare till nästa lägenhet/hus. Om du då kopplar isär hos dig så blir det ingen signal till de efterföljande.
Tack för du uppmärksammade detta! Det är dock en villa och närmaste granne är ett par hundra meter bort.H hempularen skrev:Men... Nu stod det visserligen "villaägare" i första inlägget. Men detta är alltså en "isolerad" antennanläggning? Om uttagen sitter i ett flerfamiljshus, eller kanske om det är en radhuslänga. Så är ofta ledningarna kaskadkopplade, att de går alltså vidare till nästa lägenhet/hus. Om du då kopplar isär hos dig så blir det ingen signal till de efterföljande.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden