Byggahus.se
Jag har ett hus från 90-talet. Uppskattar att väggens tjocklek är ca 40cm? Stående träfasad.
Nu ska vi sätta in en balkongdörr på andra våningen som ska leda ut till en balkong.
Finns det någon instruktionsmanual, film eller liknande där man kan se någon göra ett liknande jobb för att få ett hum om hur man bör gå tillväga?
Saker jag funderar på:
1. Balkongdörrens tjocklek är inte lika tjock som ytterväggen. Ska man ställa balkongdörren i nivå med ytterfasaden och sen lägga klinkers på insidan huset då de uppstår en glipa på kanske 20cm fram till dörren fram till balkongdörren?

2. Hur stort hål ska man ta upp? Om vi säger att balkongdörren är 120cm bred, ska man då ta upp 125cm för att kunna får plats med att dreva runtom?

3. Om det ligger el draget i väggen, hur löser man det då?

4. För att förstärka mellan de reglar i väggen som jag kommer såga av tänker jag mig lägga en kraftig regel ovanpå balkongdörren som i sin tur fäster i två ståendes reglar på varsin sida om dörren. Behöver jag då ta upp extra stort hål i väggen för att få plats att montera fast dessa? Ska man då ta upp 10cm mer på varje sida balkongdörren för att kunna få dit nya ståendes reglar?

tacksam för hjälp!

Schematisk bild av en balkongdörr i en vägg, avsedd för installationsguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 Iett hus med regelstomme och utvändig träpanel brukar man sätta balkongdörren så långt ut som möjligt så att man får en tät övergång mellan dörrkarm och fasadpanel. Den exakta lösningen beror på typen av panel samt hur dörr- och fönsterfoder sitter på övriga delar av huset. På insidan förlänger man golvet in i dörröppningen på något sätt. Klinkers tycker jag är mindre lämpligt i detta läge eftersom det helst ska finnas någon form av tätskikt under sådana.
2 Det vanliga är att dörrhålet är ca 30 mm bredare och högre än karmyttermåtten. Detta är inget problem om du köper en färdig dörr. Man betecknar dörrar med jämna decimetrar, t.ex. 10x210. Det beryder att dörrhålet ska vara 1000x2100 mm och karmyttermåtten 970x2070 mm. Idag är dörrhålet alltid jämna multiplar av decimetrar.
3 Alla elkanaler (VP-rör och slangar) som passerar det blivande dörrhålet måste dras andra vägar, dosor och uttag måste flyttas.
4 Regelstommen i ett hus från 1990-talet består av flera skikt. Förutom in- och utvändig beklädnad, vind- och ångtätningar samt luftspalt bakom ytterpanelen, så har du troligen tre skikt med reglar. Vart och ett av dessa skikt innehåller isolering. Mittskiktet består av stående reglar, ca 45x145 mm, och är den bärande delen i stommen. Sådana reglar som kommer i vägen för dörrhålet måste avväxlas med samma dimension till angränsande reglar. (Se mer under 5). De yttre regelskiktens uppgift är främst att hålla isolering på plats. De kan man såga av vid dörrhålskanten.
5 Om balkongen ska vara på en långsidesvägg, som också bär taklaster mm, måste man förstärka avväxlingen med en regel på högkant. Genom att överdimensionera med en 45x220 regel av C 24 kvalitet slipperman räkna på det (Om inte öppningen ska vara väldigt bred). Illustration av en regelstomme redo för installation av balkongdörr med avväxling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stort tack för guidning! Vet du någon instruktion på nätet med bilder? Nedervåningen är byggt på lecablock i väggar.
Jag tog bild på hur de ska bli samt på fasaden.
Hjälpmarkering på fasad av hus med lecablock, snö på marken, grillöverdrag och veranda med vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritat byggprojekt av hus med markerad del på fasad, ritning visar fram- och sidosikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, jag känner tyvärr inte till någon guide på nätet, men har heller aldrig haft anledning att leta efter någon. Det är lite jobbigt att göra någon som är heltäckande eftersom byggtekniken varierat oerhört under åren.
 
Ok men räcker det att ta upp 30mm extra runtom? funderat på hur jag får in nya reglar och överliggare
 
30 mm räcker för kilar och drevning. Däremot behöver du antagligen öppna upp betydligt mer på väggens insida. Det beror lite på hur dörrhålet hamnar i förhållande till regelstomme och väggbeklädnad. Det kan man bara avgöra på plats.
 
Ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.