Byggahus.se
J
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Tror problemet att det där är en dröm för många vilket gör att priset hamnar på 20miljoner om du får alla rätt på den.

Helt enkelt dags att bli realistisk eller så rik att du kan åka ut och hitta din plats och sedan söka upp markägare o säga "jag köper den av dig, vad ska du ha?".
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 29 till
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
- 10 mil radius till Göteborg
Detta är nog den största utmaningen, norr om en linje Karlstad-Gävle blir det nog lättare...annars, 15 milj eller mer. Tyvärr.
Det är många som har mer eller mindre exakt dina önskemål.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Tycker inte du har några "små enkla" krav.
Tillgång och efterfrågan. Många som söker det du söker och utbudet är begränsat. Då blir priset därefter.

Håller med @Fotografen, närheten till Göteborg är en stor faktor vad gäller svårigheten att hitta något som passar din budget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Kan bara instämma med andra. Det är inga små enkla krav du har. Framförallt inte sett till "begränsad ekonomi". Kan du stryka nära till hav/vatten så kan du nog sänka kostnaden rejält. Likadant om du kan söka dig bort från Göteborg. Man behöver åka ända till Norrland, det finns billiga ställen i södra Sverige med men sök dig då inåt land till småkommuner.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Nära till vatten kan ju betyda rätt många saker. Det kan räcka att man accepterar 5 minuter längre promenad till vatten för att skära bort halva priset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
"för en person med begränsad ekonomi". Där har du problemet, man kan inte få en Ferrari för priset av en Fiat. Flytta till Flen eller någon annan obygd.
 
  • Gilla
  • Haha
kattlucka och 8 till
  • Laddar…
Dina krav är motsatsen till små. Efterfrågan på en sådan fastighet du beskriver är skyhög och tillgången mycket liten.

Om du plockar bort närheten till Göteborg eller annan storstad och letar i hela Sverige så har du nog plockat bort halva priset minst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
"för en person med begränsad ekonomi". Där har du problemet, man kan inte få en Ferrari för priset av en Fiat. Flytta till Flen eller någon annan obygd.
Fast begränsad budget kan ju också betyda lite olika. Även om jag skulle kunnat köpa för 20 milj. Så skulle jag vara begränsad i vad jag kan välja.
 
  • Haha
Thoisa och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
[länk]..

47ha för 6mil 30min från gbg får väl räknas som överkomligt.
"Ingen industri/bilväg som låter"

"Fem minuter från Landvetters flygplats"

🤔
 
  • Haha
  • Gilla
gerva252 och 10 till
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Du måste nog helt enkelt se över din lista och prioritera, alternativt investera/spara ihop så du har en mycket högre budget?

Till exempel går troligen "10 mil inom Göteborg city" rakt emot alla krav på avskildhet (eller iaf är dom enormt prisdrivande). Kollar du på samma krav, 10 mil från tätort, i Värmland/Dalarna eller kanske Dalsland så har du troligen mycket större chans till lägre pris.

Nu vet jag inte hur priset blir:; Men hur ser det ut i skärgården ? Kanske finns ngt hus nära kusten eller tom på ngn ö som är i renoveringsskick som uppfyller kraven: Förvisso kanske pendling till Göteborg blir längre tidsmässigt, än på land, men milmässigt är det kanske inom listans krav ?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
"Ingen industri/bilväg som låter"

"Fem minuter från Landvetters flygplats"

🤔
Ligger dock på sidan utav landingsbanorna så inget flyg som passerar över tomten vilket gör att jag skulle vara väldigt förvånad om man hör något.
 
  • Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
Hittar iaf en handfull tomter/fastigheter för mellan 3.5-9 och det som känns du får göra avkall på är avsaknaden utav sjötomt. Men övriga kriterier borde vara tämligen enkla att få till. En tomt för 5-6 och sedan ett hus där du finner ro och bygga nytt så har du din fri fristad.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag köpte den precis!
 
  • Gilla
  • Haha
JohnAnchor och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.