Hej
Är ny här och har en fråga ang. proceduren att ta över ett hus.
Min far äger ett 50-talshus (ca.100 m²) i NV Skåne som just nu står tomt, min bror har inte visat intresse att ta över det så jag funderar på en möjlighet att "ta över" huset inom en snar framtid.
Helst skulle jag vilja ärva min del och sedan "köpa ut" brorsan genom skifteslikvid, men som omständigheterna är just nu lutar det åt att jag behöver ta över genom ett köp.
Hur blir detta rättvist, har tänkt lite såhär:
1. Värdering genom besiktningsman (tacksam för tips om pålitlig värderingsman i NV Skåne!)
2. Kontakta typ 2 mäklare som med kännedom av besiktningsmannens utlåtande/protokoll ger oss ett marknadspris.
3. alternativt låta värderingsmannen ge oss ett marknadspris utan inblandning av mäklare?
Vad tror ni om detta, hör gärna av er med erfarenheter ang. besiktningsmän, mäklare, mäklarvärdering osv.
Har ej koll på marknaden för hus...vill framför allt att det blir rättvist och inget groll i framtiden!
mvh
tom

Bättre att skifta den då slipper ni lagfartsavgift och farsan slipper betala vinstskatt, du tar över hans anskaffningsvärde och priset kan justeras lite efter det.

Snittpriset från 2 (3 i "värsta" fall) lokala mäklare borde vara tillräckligt för att undvika framtida groll. Så ska jag göra när mitt överlåtes till ena dottern (där bägge redan är överens).

Kom överens med din bror om hur ni skall värdera, alla sätten funkar om man är överens. Du får säkert ett spann av en mäklare och kom överens om hur ni skall hantera det samt sedan ev. Möbler och städning etc samt lagfartskostnader. Sälj dock inte för då blir det massor med reavinster kan man ju tro.

Tänk på att om du köper till ett pris som är tänkt att vara ett marknadspris idag. Så kan det ändå klandras vid ett framtida arvsskifte, så att någon annan arvinge hävdar att det är ett förtida arv (att du fått köpa för billigt). Därför bör man ha en formulering i köpeavtalet om att detta inte skall räknas som förtida arv. Konsultera en jurist om lämplig formulering.

Och som flera varit inne på i tråden. Det finns stora fördelar med att göra detta som en gåva/förtida arvsskifte idag. Så det kan vara värt en hel del att förhandla frma en sådan lösning. Jag tycker mig läsa mellan raderna att det är strul med en annan framtida arvinge som hindrar denna lösning?

T tom taylor skrev:
jag behöver ta över genom ett köp.
I så fall kan du väl köpa ett annat hus vilket som helst och slippa risk för groll helt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.