Jag har lite problem med att vatten trycker in i plattan i källaren från en igenvuxen 100 år gammal dagvattenavledning utanför dörren när det regnat ordentligt.
Tyvärr ligger husets dagvattenavledning dryga metern högre upp så jag måste hitta på någon speciallösning för att ersätta det som är där nu men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Förutom att det är långt ner så är det nedanför en betongtrappa som är avgränsad runt om med betongmur.
Planen som ligger högst på listan just nu är att slå sönder betonggolvet utanför dörren och borra med en jordborr för att placera en sorts stenkista under ett brunnslock med hål där vattnet kan samlas och långsamt läcka ut.
Tvåa på listan är att borra två hål bredvid varandra där ett får agera som ansamlingsbrunn och det andra som pumpbrunn för att sen leda ut vattnet i den normala dagvattenavledningen.
Självklart jobbar jag på att fixa ett skärmtak för att minska vattentillskottet men det är separat. Tips på dagvattentricks skulle vara väl uppskattat.
Tack.