Tjena forumet!
Jag är snart nybliven villaägare och ett av de första projekten jag drar igång är att öppna upp planlösningen.
På visningen sa mäklaren att väggen mellan kök/vardagsrum inte är bärande och min amatörmässiga bedömning baserat på dessa K ritningar är att det stämmer.

Jag har rödmarkerat väggen i fråga som ska bort.
Jag tolkar dessa som att det endast är bärande väggar längsmed mitten av huset som möter den tvärgående bjälken. (typ väggen mellan hall/kök samt vid trappuppgången)

Om någon har något mer erfarenhet än mig att läsa denna typ av ritningar skulle second opinions uppskattas :)

Tackar ödmjukast!

• Byggnadsritning med en rödmarkerad vägg mellan kök och vardagsrum som ska demonteras enligt användarens byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritning av ett hus som visar VVS- och bottenbjälklagsplaner, med rödmarkerad vägg som planeras att rivas mellan kök och vardagsrum.
    Skapa konto
  • Ritning över husplan med markerade icke-bärande väggar, visar kök och vardagsrum. Väggen mellan kök/vardagsrum är rödmarkerad för borttagning.
    Skapa konto
C
Har du någon sektion? Då helst inte en VVS-ritning, utan konstruktörens. Även hens planritningar och en ev. takstolsritning, om du har.

S
En sektionsritning behövs där man ser takstolar

Tack @Chrzan & @SvanteC

Som sagt väldigt amatör på detta detta va ju inte K ritningarna.
Räcker dessa sektionsritningar?

Fanns inga andra K ritningar jag kommer åt just nu allafall. Ingen annan planritning tyvärr.

• Arkitektritning som visar sektionsritningar med dimensioner och lastangivelser. Inga K-ritningar finns just nu, diskuteras i ett forum.
    Skapa konto
  • Sektionsritningar av byggnad med detaljerade mått och materialbeskrivningar, inklusive tak- och väggkonstruktioner.
    Skapa konto
  • Byggteknisk sektionsritning av gavel från Modulenthus med detaljerade mått och materialbeskrivningar.
    Skapa konto
C
Detta var detaljritning på skiktuppbyggnaden i klimatskalet, som inte beskriver den bärande stommen. Av grundritningen kan man dock gissa sig till att det på bottenplan står pelare (på egen grundbalk), som i sin tur bär upp en "hjärtbalk", som sen troligen takstolarnas underramar vilar på.

Lite gissningar, för planlösningen verkar mest leva sitt eget liv. Har ni möjligen en bamsig balk i linje med kökets bakvägg, som går förbi trappan, mellanlandar på en pelare där trappan börjar, och sen löper hela vägen in i gaveln, precis vid sidan av den öppna spisen?
Ser man (eller anar) en pelare precis där kökets bakvägg byter riktning?

Det måste finnas en sektion genom hela huset, där man ser hur takstolarna är upplagda, om det stora mittrummet på vindsplanet är lyft till en kupa, etc.

Utifrån det vi vet nu:
1.
Tvärväggen ut till fasaden bär inte takstolarna, men kan mycket väl vara tvärstabiliserande för den långa fria fasadväggen, eller rentav bära avväxlingen för en eventuell takkupa. Finns det någon balk tvärs över vardagsrummet i det "spegelvända" läget (dvs ungefär i läget för pelaren vid trappan)? I så fall stärker det misstanken att väggen (eller något element i den) behövs.
2.
Den lila väggsnutten ut från kökets bakvägg är säkert inte bärande i sig, men kan både dölja och förstyva den andra av de två pelarna som bär upp mittbalken.

Tack @Chrzan för utförligt svar.

Jag har tyvärr inga fler dokument just nu men hoppas på fler konstruktionsritningar vid tillträde av huset. Hade förhoppningen att dra igång direkt vid tillträde men får helt enkelt vänta låte så jag kan få tillgång till (förhoppningsvis) fler ritningar.

Men tack igen för att du tog dig tid :)

C
P Pressbyron skrev:
Tack @Chrzan för utförligt svar.

Jag har tyvärr inga fler dokument just nu men hoppas på fler konstruktionsritningar vid tillträde av huset. Hade förhoppningen att dra igång direkt vid tillträde men får helt enkelt vänta låte så jag kan få tillgång till (förhoppningsvis) fler ritningar.

Men tack igen för att du tog dig tid :)
Jag målar antagligen fan på väggen (ursäkta), som allra troligast går fint att riva. Men vågar inte gå i god för det obesett. Är det en dealbreaker för er att kunna ta ner väggen (vilket jag kan förstå), så är det ju så dags efter tillträdet att få reda på att det inte går (allt går ju, men det kan bli orimligt dyrt). Så jag skulle absolut be att få komma och spana efter alla dessa tecken: takbalkar, pelare, ev. takkupor (fast det sistnämnda bör du väl veta redan).

Och ni mäste väl, oavsett, komma upp och titta på vinden?

Har du f.ö. kollat på ditt lokala Stadsbyggnadskontors ritningsarkiv? En sådan sektion bör finnas med i bygglovshandlingarna.

C Chrzan skrev:
Jag målar antagligen fan på väggen (ursäkta), som allra troligast går fint att riva. Men vågar inte gå i god för det obesett. Är det en dealbreaker för er att kunna ta ner väggen (vilket jag kan förstå), så är det ju så dags efter tillträdet att få reda på att det inte går (allt går ju, men det kan bli orimligt dyrt). Så jag skulle absolut be att få komma och spana efter alla dessa tecken: takbalkar, pelare, ev. takkupor (fast det sistnämnda bör du väl veta redan).

Och ni mäste väl, oavsett, komma upp och titta på vinden?

Har du f.ö. kollat på ditt lokala Stadsbyggnadskontors ritningsarkiv? En sådan sektion bör finnas med i bygglovshandlingarna.
Hej igen! Jag har nu kommit åt mer ritningar :)
Bottenplan, mellanplan samt botten/mellan bjälklag.

Är det tydligt här om det är bärande? :)

• Ritning av bottenplan med markerade väggar och mått, inkluderar kök, vardagsrum, entré, tvätt och WC. Fråga om bärande element.
    Skapa konto
  • Ritning av bottenplan som visar olika rum, mått och eventuell information om bärande väggar. Uppställd på ett bord med en bok i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Byggnadsritning med mått och markeringar för botten- och mellanbjälklag, med frågetecken kring vilka väggar som är bärande.
    Skapa konto
  • Ritning som visar botten- och mellanplan samt bjälklag med markeringar och mått, används för att undersöka bärande delar.
    Skapa konto
C
Tack!
Det finns en massa littreringar (bokstavs- och sifferbeteckningar), som det bör finnas förklaring till, kanske i högermarginalen på ritningarna? Fota/lägg up dem gärna i så fall. Samma om du hittat en sektion som visar den bärande stommen.
Kan du se vad vägglittera "IV10" står för? Och på bjäklagsritningen - "8" i ring vid skarven melan M3 och M12?

Som jag misstänkte går det en redig dubbelbalk (M12) mellan ca hörnet på köket och bortre gaveln, förbi trapphålet och öppna spisen. Den har ett av sina upplag på "någonting" i dubbelväggen bakom kylskåpet - osäkert om hela väggskivan (det är ju elementbygge), en inbyggd pelare plus förband till dubbelbalk M3, eller både och.

Den lilla tvärsnutten på sidan av kylskåpet kan ni därmed säkert riva, så länge balkupplaget/pelaren är fortsatt inbyggd i dubbelväggen bakom köket, så att den behåller sin knäckkraft. Gör det försiktigt "utifrån och in", men stoppa om ni möter något som verkar hänga ihop med den bärande konstruktionen - t ex en tvärförstyvning i/vid taket/balken. Sannolikheten att ni hittar något sådant är väldigt liten, men inte lika med noll. En eventuell pelare i det läget ska förbli inbyggd i väggen bakom köket.

I vindsbjälklaget finns förstärkningar för takkupans/balkongens resp. sidor (du ser kortlingarna mellan två angränsande bjälkar). Den längre tvärväggen ut mot fasaden som ni vill riva ligger under den ena av dem och har en avvikande littrering, men eftersom det inte finns någon motsvarighet, balk e.d. på takkupans andra sida, så är bärningen av kupan/balkongen säkert löst i och med förstärkningarna i bjälklaget, och det är inte troligt att väggen spelar någon konstruktiv roll. Inte heller som tvärförstyvning av fasaden, med tanke på dess höjd, hur den är byggd och att mellanbjälklaget (plus takkupan) förstyvar den i bottenplanets överkant.

Riv ändå långsamt och försiktigt även här, detta är ett trähus som kan vilja "sätta sig" lite medan ni håller på, även om väggen inte varit bärande från början. Och då är det bra om sättningen kan ske långsamt och stegvis, så ni inte får sprickor i ytskikt e.d.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.