Hej! Jag tänkte ta bort några plastmattor. När jag lyfter lite på mattan så är det något svart mjukt dämpande fibermaterial. Under det ser det ut som spånskiva, eller vad tror ni? Kan det vara asbest här?
Det ser ut att vara oljehärdad fiberboard (a.k.a. Masonite) i botten och på det en stegdämpande, mjuk matta. Det var väl inte ovanligt att man la det under plastmattor för att få ett bra golv och att inte undergolvets ojämnheter och liknande skulle kännas genom mattan.
Ang. asbest så var väl det vanligare i limmen från miljonprogrammets tid men är du orolig så får du väl skicka ett prov till något labb för test.
Ang. asbest så var väl det vanligare i limmen från miljonprogrammets tid men är du orolig så får du väl skicka ett prov till något labb för test.
Tack för svar! Slälva fiberboarden är spikad i underlaget, enda limmet som kan finnas verkar vara mellan den mjuka mattan och plastmattan. Det verkar dock sitta så bra att jag kan ta ut skivorna med plastmattan fortfarande fäst.T Testarn skrev:Det ser ut att vara oljehärdad fiberboard (a.k.a. Masonite) i botten och på det en stegdämpande, mjuk matta. Det var väl inte ovanligt att man la det under plastmattor för att få ett bra golv och att inte undergolvets ojämnheter och liknande skulle kännas genom mattan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden