Byggahus.se
Hej,

Vi har precis flyttat in och jag har utvecklat ett lätt hat mot de två spottar som sitter över köksfläkten. Funderar därför på att koppla ur dessa två och täcka över hålen nu när vi ändå lackerar om köksluckorna.

Jag har dock noll koll på el och vet inte hur jag på bästa sätt bör gå till väga. Som det ser ut är enda sättet att "knipsa" av sladden till spottarna då det inte verkar gå att bara koppla ur dem.

Är detta ens möjligt att göra på ett säkert sätt eller kommer det påverka övriga spottar som jag antar är i samma krets?

Uppskattar svar och tankar.
 
  • Kök med fläkt och två spotlights ovanför en spis, diskussionsinlägg om elarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med två inbyggda spottar ovanför en köksfläkt och spishäll, grå kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen ljusspot med synlig kabel och plugg mot en mörkblå vägg i ett kök som ska renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någon kopplingsdosa alt en transformator någonstans. Typ i ett överskåp?

kan vara så att spottarna går separat till en gemensam transformator.
 
Lite otydligt. Men verkar stå 3,3V
 
Det ser ut som konstantströms LED (700 mA)
klipper du av sladden så kommer alla spotlights att slockna.
 
Hitta vart trafon är, sen är det troligtvis en färdig liten plint där de är instoppade, så byglar du bara dessa som du drar ur.
 
Denna sitter i skåpet bredvid fläkten, hittar inget mer. Tydligare bild på baksida spot med.
 
  • Baksidan av en LED-spot från Malmbergs med teknisk information och CE-märkning belyst i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksida av en spotlight i taket bredvid vit skåpsida och köksfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningar i ett öppnat hål i vägg vid installation av spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trafon ligger troligtvis i "lådan" ovanför kökskåpen.
se om det går att lossa skivan ovanför.
 
nisse123 nisse123 skrev:
Trafon ligger troligtvis i "lådan" ovanför kökskåpen.
se om det går att lossa skivan ovanför.
Tackar för svar men skivan ovanför sitter fastskruvad och fint fogad så vill inte slita upp den i nuläget iaf. Men där är en till tanke att kanske få bort skivorna och lägga in uppåtvänd belysning på skåpen i stället.
 
Klipp kabeln, ta bort spotten och koppla ihop kabeln med en kopplingsplint.
 
Har du kollat bakom kåpan till fläktröret, känns ju dumt om man skulle ha byggt in trafon.
 
Även jag tror att "trafon" ligger ovan skåpet, sedan har snickare/målare skruvat och spacklat. Jag brukar se till att "skivan" blir demonteringsbar även om snickare/målare gnäller.
 
Finns det inget skåp i köket, som har ett doslock invändigt " i taket" , där en trafo kan gömma sig ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.