Hej,

Som glad nybörjare på allt vad värmesystem heter så har jag gett mig på att skissa upp hur värmesystemet ska se ut i vårt nya hus. Utgångsläget är att vi kommer ha solfångare samt en vattenmantlad kamin för uppvärmningen (inte vårt förstaval, men av olika anledningar så kommer det bli så).
Efter feedback från diverse folk har värmesystemet gått igenom några rejäla revisioner, men jag är osäker på om det hamnat rätt.

Min ursprungliga tanke var ett så enkelt system som möjligt, med slingor i tanken, men istället är det nu planterat att både solen och tappvattnet får externa värmeväxlare, för att optimera skiktningen.

Verkar det vettigt, eller har det blivit onödigt komplicerat?
Schematisk illustration av ett värmesystem med solfångare, kamin, värmeväxlare och kopplingar för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(rördragningen är bara schematisk, men jag har försökt rita in allting på ungefär rätt höjd - kaminen står på entreplan och rören till golvvärmen i källaren måste gå i taket).

Det ser helt korrekt ut och inte mer komplicerat än nödvändigt. Jag ser att du kopplat solfångaren så att du kan styra in i toppen på tanken när den kan leverera hett vatten och en bit ner för att nyttja lägre temperaturer. Blir nog bra. TVA från topptopp till bottenbotten är perfekt.

Du kan hellre sätta kalla anslutningen till solfångaren allra längst ner, t ex på ett t-rör på returen till kaminen.

Du kan ändra en sak om du vill, men om det är en förenkling eller inte är en smaksak: du kan dra ihop anslutningar på samma nivå i samma rör, dvs spara in på anslutningar till tanken. Då kan du klara dig med en enkel tank med färre anslutningar, såna som går att köpa för nästan inga summor på blocket.

Det är bra om du kan kröka alla anslutningar (iaf de heta) nedåt omedelbart vid tanken. Detta medför mindre risk för värmeläckage genom självcirkulation. Allra bäst är att kröka nedåt innanför isoleringen.
Detta underlättas ju också om du har färre anslutningar in till själva tanken.

• Gilla
Byggmarodören
  • Laddar…
Tack för svar!
Du har helt rätt i att det blir lättare att dra rören genom isoleringen om det är färre anslutningspunkter, så det ska jag ändra.

Vi har hittat en acktank som passar huset väldigt bra, 1400L och långsmal (2200 hög och 950 i dia).
Inkl frakt har jag fått ett pris på knappt 8000:- med de anslutningarna, så jag tror inte jag kan hitta nåt bättre. Det blir lite icke-standard med DN40 för elpatronen, men det går lösa.

En fråga om solladdningen också - om jag förstått det rätt så funkar inte en termisk ventil så bra, men vad ska jag ha istället? Nånting som kan variera vart den laddar beroende på temperatur i toppen eller räcker det med en brytning på runt 55 grader?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.