Till vårt hus kommer fjärrvärmeanslutningen att placeras i ett utrymme i garaget. I detta utrymme har jag även tänkt att placera inkommande El/Vatten/Tele/Data/TV.

Energileverantören levererar fast fiberanslutning med framtida tjänster såsom IP-telefoni och Kabel-TV.

Jag skulle gärna vilja ha lite förslag och synpunkter hur man skall resonera runt kabeldragning för att vara så flexibel som möjligt. Saker att beakta kan t ex vara:

• Hur göra med Antenn/Boxer eller Parabol initialt?
  • Hur dra analog teleanslutning initialt?
  • Traditionellt datanät vs. All media över TP-kabel?
  • Typ av kablage?
  • Mängden kablar av olika slag, och till vad?
  • Placering av spridningspunkter?
  • Övrigt?

Jag vet att med en stor plånbok kan man lösa allt, men innehållet i den ska ju räcka till så mycket...

ASt

Jag har funderat över ungefär samma saker, jag har kommit fram till följande lösning.

Skåp i grovköket med patchpanel för ethernet och en 24 portars (10/100) ethernet switch. Jag kommer även använda det skåpet som knutpunkt för ett radio/tv/sat-nät som dras i stjärnform. Inkommande telefon, huvudenhet för larm och en eller annan server skall också få plats i det skåpet.

2 st. RJ45-uttag i varje rum (inklusive klädkammare) utom grovkök, badrum och wc. Varje uttag ansluts till patchpanelen med CAT-6 kabel.

I de rum som det skall vara möjligt att ansluta tv, radio eller sat så monteras uttag med tre kontakter (tv, radio, sat) men enbart i fyra av dessa rum kommer man att kunna ansluta en sat-mottagare, vilka fyra av de sju rumen bestämms av hur man kopplar i kopplingsskåpet. Uttagen innehåller en "splitter" som delar upp signalen i radio/tv och sat, detta gör att man bara behöver dra en kabel (Koaxial 75 ohm 1.0/7.0 mm) till varje uttag. "Boxer"-boxar går att använda i alla sju rummen.

Parabolen är en "Europa-parabol" (Triax Unique) med fyra "Universal Quad LNBs" (mikrovågshuvuden), på vinden sitter fyra 4-1 DiSEqC switchar och i kopplingsskåpet sitter fyra "combiners", en för varje rum som skall ha sat möjlighet. Signalen från den "vanliga" TV-antennen kopplas också till dessa "combiners" och till de övriga uttagen, eventuellt via en antennförstäkare.

Jag har ännu inte bestämmt mig för hur jag skall göra med tele-uttag, antigen så använder jag vissa av RJ45-uttagen för telefoni och patchar detta vid patchpanelen eller så drar jag ett stjärnnät även för telefoni med vanliga gammaldags tele-uttag i rummen, man kan då välja om man vill koppla telefonerna seriellt (enligt svensk standard) eller parallellt.

Har tittat på olika lösningar för "multi-room" audio/video men inte hittat någon lösning jag gillar.

/Fredrik

Om man ber Telia att endast sätta inkommande jack vid "centralen" kan man då sedan utnyttja cat-kabeln för distribution av telefoni i "datanätet"?

En RJ11 passar väl i ett RJ45 uttag?

På så vis slipper man ju ett nät och är mer flexibel vid val av vilka uttag som skall vara teleuttag.

Vad är det för skillnad på Cat5E och Cat6?
Kan man köra analog TV-signal i en Cat5E?

Om du har möjlighet så dra även TOMMA VP-rör.
Om 10 år har du garanterat inte samma behov av kablar som nu. Att ha tomma rör att dra i då kommer du att vara mycket tacksam för.

Hej!

Vet ej om du känner till det, men Lexcom Home och Elko Link Home är 2 rätt bra system för det du pratar om. Har själv köpt ett Elko Link system som jag håller på att installera just nu.. har dock ej kommit så långt att jag börjat använda det än, men på pappret låter det lovande:)

/Magnus

barbapappa skrev:
Hej!

Vet ej om du känner till det, men Lexcom Home och Elko Link Home är 2 rätt bra system för det du pratar om. Har själv köpt ett Elko Link system som jag håller på att installera just nu.. har dock ej kommit så långt att jag börjat använda det än, men på pappret låter det lovande:)

/Magnus
Var har du shoppat det? Vad ingår i din lösning? Kostnader?

Jag har tittat på dessa oxå, men prislappen har varit för hög...

Jag är oxå nyfiken på mer info om pris om du har det :-*

Mr Beach skrev:
Om man ber Telia att endast sätta inkommande jack vid "centralen" kan man då sedan utnyttja cat-kabeln för distribution av telefoni i "datanätet"?

En RJ11 passar väl i ett RJ45 uttag?

På så vis slipper man ju ett nät och är mer flexibel vid val av vilka uttag som skall vara teleuttag.
Ja, det fungerar att göra så, man blir kanske tvungen att tillverka egna "patch" kablar för att få normal telefonfunktion (jacken i serie och föregående jack bryter nästkommande).

/Fredrik

barbapappa skrev:
Hej!

/Magnus
För vissa passar säkert Lexcom Home jättebra men jag har svårt att se att det tillför så mycket (om ens något) jämfört med ett nät med CAT-6 kabel för tele/data och ett separat nät med koaxialkabel för tv/radio/satellit.

Vad jag inte gillar med Lexcom Home/Elko Link Home är följande:

1. Dyrt

2. Går ej att använda för ansluta en parabol till en mottagare (eller har jag fel?).

3. Dyr datamodul med bara fyra 10 Mbit/s portar och "hub" funktion, en 24-portars 10/100 Mbit/s switch kostar ju under 2000 kr nu för tiden! Går säker att koppla in en "standard" hub/switch till Lexcom distributionscentral men då faller ju lite av poängen med att köpa ett moduluppbyggt system...

4. Det finns inga moduler för att skicka Composite Video, S-Video eller RGB signaler ut till uttagen, inte heller moduler för analogt eller digitalt ljud, vad jag kan förstå så begränsar sig Audio/Video stödet till vanlig antenn-signal för radio och TV. Känns verkligen onödigt att dra svindyr kabel (CAT-7?) och sedan skicka antenn-signal i den... finns lämpligare (och billigare) kabel för det.

/Fredrik

Hej!

Dyrt kan jag hålla med om att det är. Men eftersom det ersätter data/tv/telefon kablage så tror jag ändå det blir rätt ok i pris, och man får ju dessutom mer funktionalitet jämfört med standardlösningen.

Den dyra 10mbits hubben som nämns här fanns tidigare till Lexcom home. Är numera uppgraderad till en 100mbit. Dock valde jag Elko link, eftersom de inte har en egen switch utan låter en själv välja och sätta i skåpet (standard 10" skåp).

Jag letade länge efter likvärdig funktionalitet på billigare sätt men hittade inget då med samma funkitonalitet. Antar att i framtiden kommer ändå allt att gå över en slags nätverkskabel och då har jag en kraftfull sådan som jag kan skicka det mesta över. Kabel låg på 6kr/m + moms. Dyrast var TV-modulen som gick på 3500:-+ moms.

skulle tippa att hela systemet gick på 14000+moms:

500m kabel
12 Apparatodosor med kopplingar och allt för montering i väggen.
50m plastslang för rör.
2 patchpaneler med 12 uttag vardera.
Telemodul
TV-modul
Skåp
hyllplan til skåp
krone verktyg

Det går nog att få tag i billigare än vad jag gav också. Detta var för Elko Link Home systemet.

Och Fredrik, Det du nämner om S-VHS, composite och RGB, finns så vitt jag vet inte i ett sånt här system. Då får man dra kablar för just dem i så fall vilket blir lite meckigt. Jag tror att i framtiden kommer säkert alla dessa gå att skicka digital via nätverk som då Elko Link kablarna bör klara av. Men visst finns det begränsningar i systemet, men det är det bästa jag hittat iaf...:)

Sen det där med att en parabol inte går att ansluta till en mottager via systemet, vet jag inte hur det ligger till med. Det stämmer säkerligen. Säkert någon skum signal i den där kabeln ner till boxen. ;)

Men, största anledningen till att jag valde ett sånt här system var att jag tror alla gånger att vanliga nätverks kablar kommer att användas mer och mer till att skicka media och ville därför inte dra in koax eftersom jag inte ser någon framtid i det. Nu har jag koax inbyggt i systemet, men framförallt så har jag ett nätverk som heter duga som lätt klarar upp till Cat 7.

/Magnus

barbapappa skrev:
Men, största anledningen till att jag valde ett sånt här system var att jag tror alla gånger att vanliga nätverks kablar kommer att användas mer och mer till att skicka media och ville därför inte dra in koax eftersom jag inte ser någon framtid i det. Nu har jag koax inbyggt i systemet, men framförallt så har jag ett nätverk som heter duga som lätt klarar upp till Cat 7.

/Magnus
Håller till fullo med om att det mesta kommer att skickas över ethernet inom en snar framtid, redan nu kan jag "streama" "live"-TV från min sat-box till datorer på mitt LAN. eller åt andra hållet, streama video eller audio från min dator till min sat-box (eller Xbox) ansluten till en TV.

Jag resonerade så här, för att kunna ha möjlighet att ta emot satellit-TV så måste jag dra koaxialkablar i huset, då kan även den "vanliga" antennsignalen för radio & TV skickas över dessa kablar. Om man gjort det valet så tillför inte en lösning från Lexel/Elko speciellt mycket jämfört med ett traditionellt datanät med moderna komponenter (10/100/1000-switch, CAT-6 kabel, uttag och paneler).

Lexcom/elko kan göra det du säger. En annan smidig sak jag gillade med det var att TV-modulen hade 2 returkanaler och på så vis kan jag ha en digitalbox som jag skickar signalen i hela huset. Man kan dessutom koppla till IR-sensor som gör att du kan använda fjärrkontrollen till boxen var du vill, bara du har ett uttag.

Detta går säkert också att göra med vanliga komponenter, men är lite rörigt. Dessutom behöver du dubbla koax på det stället du skall distribuera signalen ifrån.

Man kan även göra samma sak med DVD-spelare.

När jag letade hittade jag olika sätt att göra samma saker som Elko/Lexcom, men det var ofta rörigare och det var lite osäkert om allt skulle fungera ihop. Elko/Lexcom skall ju funka, ingen osäkerhet, så därför valde jag det.

/Magnus

Ok, tack för intressanta synpunkter.

Som jag resonerar så ska man i alla fall dra tre nät:
* Data
* Telefon
* TV

Kan man ersätta alla dessa tre med endast ett nät, så får man väl räkna på merkostnaden för att köra ett "färdigt system". I så fall kanske kostnaden kan bedömas som rimlig.

Att göra en helgardering och ha täckning för allt måste vara svårt. Som jag ser det så bör man se till att den kabel man drar in klarar så många användningsfall som möjligt, sedan handlar det mest om vilken kringutrustning man ansluter till nätet.

Ser fram emot diskussion/anbud från elare!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.