118 256 läst ·
325 svar
118k läst
325 svar
Sveriges sämsta rörmokare?
Jag tycker du ska lära dig yrket så du också kan skära guld med täljkniv.H hanson#16 skrev:Ett fint exempel på det parallella hantverkaruniversumet.
1. Rot avdrag är inget hantverkarbidrag. Det är ett avdrag på skatt som jag betalar. Fakturan är på 4000 inte 4000 minus rot. Att det skall vara så svårt att förstå.
2. 3000-4000 kr är fruktansvärt mycket pengar. Precis vem som helst kan lära sig jobbet på ett par timmar men för att kunna betala av jobbet behöver man arbeta. Genomsnittssvensken får ut 149 kr i timmen efter skatt, vilket ger att svensson får arbeta mellan 20 och 27 timmar för att kunna betala tonyrörkrök för fyra krökta kopparrör. Det är för mig MYCKET.
Berätta gärna sen hur lite du behöver jobba och hur rik du blivit.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Det kan jag som kund utan problem acceptera. Bara man är tydlig innan så är det inget problem. Som kund kan jag samla ihop lite saker som jag kan behöva hjälp med och prioritera. Först detta, därefter i tur och ordning x, y, z så långt man hinner på 4 timmar. Enda problemet blir väl om man måste åka till Ahlsells mellan varje del, annars är idén helt ok för mig. Jobb finns det alltid.S Stadsbonden skrev:
Marknaden borde ju vara mättad av dessa hantverkare så lätt som en röris har det...kulle skrev:
Trots det är utbildad och certifierad rörmontör ett bristyrke (nästan) oavsett konjunktur. Konstigt är bara förnamnet!
Redigerat:
Nu var det ju inte jag som gjorde denna uppskattning utan det var "lärjungen" med den skillnaden att jag glömde dra av hantverkarebidraget. Inte desto mindre låter uträkningen inte orimlig vilket ju i och för sig är helt bisarrt.1066Hastings skrev:Vet inte riktigt hur du har fått fram att jobbet kostade mellan 3000-4000 SEK? Har TS skickat pm till dig?
Intressant att du kan lära dig att bli rörmokare på ett par timmar, finns det möjligen fler jobb inom hantverk du kan tillgodogöra dig på ett par timmar.
Med tanke på att du jobbar 20 timmar för att betala en hantverkare som kröker fyra rör föreslår jag att du lägger ett par timmar på utbildning och sen öppnar en rörfirma eller valfri hantverksfirma.
Fy fan va oförskämd du är HansonH hanson#16 skrev:
Ett sånt uttalande visar även vilken
Liten insikt du har av vad en rörmokare
Ska kunna .
Finns ingen ! Anledning för någon
Röris att delge yrkeskunsksap på
Forum när tonen från skribenter
Är som den är .
Vuxna människor beeter sig inte
Så här . Skäms för fan !
Att förminska andra är så djävla lågt
Man kan komma .
Sorry. Jag skojade bara. Ber om ursäktV vvs facit skrev:Fy fan va oförskämd du är Hanson
Ett sånt uttalande visar även vilken
Liten insikt du har av vad en rörmokare
Ska kunna .
Finns ingen ! Anledning för någon
Röris att delge yrkeskunsksap på
Forum när tonen från skribenter
Är som den är .
Vuxna människor beeter sig inte
Så här . Skäms för fan !
Att förminska andra är så djävla lågt
Man kan komma .
Jag gissar att många tror att man stinker avlopp varje dag och därför väljer bort yrket.Krilleman skrev:
Om jag skall vara helt ärlig så värdesätter jag verkligen folk som kan sitt hantverk och duktiga yrkesmän /kvinnor. I Sverige finns en utbildningshysteri . Själv tror jag att man underskattar värdet av lära sig som lärling, av en mästare, av många års slit. Däremot så har jag tyvärr mycket och många dåliga erfarenheter av att ta in tjänster av liknande slag vilket återspeglar sig i mina sarkastiska kommentarer. En dag skall jag samla mina erfarenheter i en tråd men det får anstå eftersom jag inte har lust att förstöra kvällen. Istället tänker jag på muraren som putsat mitt hus. En fantastisk personlighet och en riktig yrkesman! Det finns många liknande honom, bra och gedigna yrkesmän med massiv erfarenhet och stora kunskaper. Om ni känner er träffade, gör inte det, kritiken är riktad mot vvs och elfirman med påhittade materialrabatter och att alla andra skojare därute som kallar sig hantverkare men som inte kan hantverket.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 289 inlägg
Angående servicebil. Var häromdagen ute på S:a Finnö på ett jobb när en elektriker vi samarbetar med ringde och frågade om jag kunde kika på ett jobb när jag ändå var därute (jag hamnade bakom honom på den lilla vägen på väg ut.)
Det blev 2 kompletta antenninstallationer på storstuga och gästhus när jag var där.
Pga välfylld servicebil (transporter).
Hade tyvärr inte vita Renovalock till antenn uttagen, men det skulle elektrikern montera vid hans nästa besök.
Det blev 2 kompletta antenninstallationer på storstuga och gästhus när jag var där.
Pga välfylld servicebil (transporter).
Hade tyvärr inte vita Renovalock till antenn uttagen, men det skulle elektrikern montera vid hans nästa besök.
Risken finns att jag känner din murare Hanson
Om det var en svensk firma som putsa din kåk i Bromma .
Även vi hantverkare skulle kunna samla en tråd
På kunders beteende ute på fält .
Det finns en yrkeskategori i landet som ingen
Skulle göra jobb åt . Risken att bli lurad är nästan lika stor som amen i en kyrka på en söndag .
Det spelar ingen roll om så vattnet rinner genom väggarna från ett brustet rör så åker inte jag .
Om det var en svensk firma som putsa din kåk i Bromma .
Även vi hantverkare skulle kunna samla en tråd
På kunders beteende ute på fält .
Det finns en yrkeskategori i landet som ingen
Skulle göra jobb åt . Risken att bli lurad är nästan lika stor som amen i en kyrka på en söndag .
Det spelar ingen roll om så vattnet rinner genom väggarna från ett brustet rör så åker inte jag .
Redigerat:
Va det dör det bästa du kunde skrivaKrilleman skrev:
Du får inget jobb som komiker författare i alla fall .
Har du också ett litet uppdämt behov av att förolämpa och förminska andra människor ?
Ta dem trauman du upplevt genom livet med en tokmotare istället för att beete dig som en OVE!