Ja, medverkar i köp av en äldre brf. Tog bort en hel trävägg i sovrummet. I hörnet mot yttervägg finns det svartmögel.(bilder). Framförallt från list upp en 30 cm, sen nån enstaka fläck lite längre upp. Ingen annanstans syns mögel. Ingen lukt eller fukt syns. Var i kontakt med mäklaren som gav oss länk till deras juristhjälp och skrev att vi skulle reklamera det hela till säljarna. Det är enligt mig ett klart dolt fel. Väggen har inte säljarna satt upp, varit där några år.
Lite komplikation är att vi bokat in en målare på torsdag. Han menade att de kan stryka på mögeldödande först och lär inte allt för orolig. Antar man ändå borde boka av firman även om de gärna får komma och se. Lister bör givetvis tas bort. Brfordförande kom över och sa taket hade varit dåligt före de bytte 2019. Takdel går just bakom denna vägg, så möjligt det kommit in fukt den vägen före bytet. Finns det fortfarande fukt bakom väggen, då är det ju föreningen som ska åtgärda. Väggen verkar vara betong. Rummet är varmt och inte dragit. Nyare 3glasfönster.

Dilemma: om säljarna sätter sig på tvären så måste man ju ändå göra nåt.
I så fall: ta risken mögeldödande o måla om och återkommer möglet gå på föreningen om att ta upp vägg.
Eller bekosta mögelutredning själv m t ex borrprov fukt i vägg.

Hur skulle ni gjort? Kan tillägga att säljarna kanske är schyssta men de bor långt bort och väntar barn då prioritet är ? Personen som ska bo där behöver inte flytta in akut men problemet bör ju åtgärdas snabbt ändå.

• Anslutning mellan två väggar med synligt svartmögel på ena väggen, nära golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på svartmögel i hörnet av ett rum, synligt på en vit trävägg och den intilliggande väggen, nära golvlisten.
    Skapa konto
  • Svartmögel på vägg i hörnet av ett sovrum, synliga mörka fläckar och missfärgningar på ytan.
    Skapa konto
  • Vit trävägg i sovrum med svartmögel i hörnet, hylla ovanför, stegstege framför. Mögel är dolt byggfel, diskussion om åtgärder pågår.
    Skapa konto
Redigerat:
M mariedal skrev:
Ja, medverkar i köp av en äldre brf. Tog bort en hel trävägg i sovrummet. I hörnet mot yttervägg finns det svartmögel.(bilder). Framförallt från list upp en 30 cm, sen nån enstaka fläck lite längre upp. Ingen annanstans syns mögel. Ingen lukt eller fukt syns. Var i kontakt med mäklaren som gav oss länk till deras juristhjälp och skrev att vi skulle reklamera det hela till säljarna. Det är enligt mig ett klart dolt fel. Väggen har inte säljarna satt upp, varit där några år.
Lite komplikation är att vi bokat in en målare på torsdag. Han menade att de kan stryka på mögeldödande först och lär inte allt för orolig. Antar man ändå borde boka av firman även om de gärna får komma och se. Lister bör givetvis tas bort. Brfordförande kom över och sa taket hade varit dåligt före de bytte 2019. Takdel går just bakom denna vägg, så möjligt det kommit in fukt den vägen före bytet. Finns det fortfarande fukt bakom väggen, då är det ju föreningen som ska åtgärda. Väggen verkar vara betong. Rummet är varmt och inte dragit. Nyare 3glasfönster.

Dilemma: om säljarna sätter sig på tvären så måste man ju ändå göra nåt.
I så fall: ta risken mögeldödande o måla om och återkommer möglet gå på föreningen om att ta upp vägg.
Eller bekosta mögelutredning själv m t ex borrprov fukt i vägg.

Hur skulle ni gjort? Kan tillägga att säljarna kanske är schyssta men de bor långt bort och väntar barn då prioritet är ? Personen som ska bo där behöver inte flytta in akut men problemet bör ju åtgärdas snabbt ändå.
Tillägg: var tvungen åka och kolla bakom golvlisterna nu. Till min positiva förvåning var där helt utan mögelangrepp. Verkade inte finnas en prick de centimetrarna ner mot golv.

M mariedal skrev:
Tillägg: var tvungen åka och kolla bakom golvlisterna nu. Till min positiva förvåning var där helt utan mögelangrepp. Verkade inte finnas en prick de centimetrarna ner mot golv.
Fått svar av en ”mögelfirma”. När de sett på bilder tror de att det är kondensmögel som går tvätta bort. Huset är byggt på 30-talet. Kanske har det lilla vent spjället vid fönstret varit stängt mycket och det ganska instängda utrymmet bakom bräderna inte heller verkat positivt?
Min spekulation.

Antagligen har duktig luft stått stilla just där. Kanske har något stått i just det hörnet också och medverkat till dåligt luftutbyte.
Är det yttervägg?

Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Antagligen har duktig luft stått stilla just där. Kanske har något stått i just det hörnet också och medverkat till dåligt luftutbyte.
Är det yttervägg?
Nej det är innervägg sovrum. Huset har 3 ingångar och lgh är belägen i mitten ingången högst upp. Den är en våning högre än de andra två ingångarna. Så du har sluttande tegeltak på andra sidan, omlagt 2019. Man känner i hörnet att det är rätt kallt på vägg. Men det är å andra sidan längst från elementet. Upplever att rumstemperaturen är hög. Kan inte uppleva nån fukt och som sagt helt torrt bakom lister. Jag kan tänka mig i o med det varit ganska litet spelutrymme (några cm från fastskruvad vertikala läkt)bakom plankväggen som varit utanpå betongväggen, att tempen i hörnet varit klart lägre än i övriga rummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.