Hej allihopa!
Vi köpte ett hus i somras och nu upptäckte jag att det finns svarta prickar på västra väggen (bifogade bilder). Det var inte så under sommartiden och hösten. Den är en kallvind, det finns ftx ventilation i huset. Det var några dagar när ventilationen var ur funktion och jag glömde lådan öppet för ca 2 dagar som var säkert inte bra. Då fanns även lite rimfrost på den svarta gummiskivan under taket. Det finns bara 1-1 lucka på väggarna, ingen särskilt ventilation i vinden. Lite längre ner på samma väggen sitter utedelen av luftvärmepumpen. Väggen på andra sidan ser helt fräsch ut. (bilder). Har ni några idéer vad orsaken kan vara? Ska jag oroa mig? Ska det åtgärdas på något sätt eller ska det försvinna när det blir varmt igen? Nu är det - 20 i området. Tack för hjälpen på förhand!
Mvh
David

• Trävägg med svarta prickar i ett hörn nära ett blått ventilstycke, indikerande mögel eller fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg med svarta prickar som kan vara mögel eller fuktskador och en träbjälke i förgrunden.
    Skapa konto
  • Trävägg med svarta prickar som indikerar mögelpåväxt eller fuktskador.
    Skapa konto
  • Vindutrymme med träreglar och isolering, svarta prickar synliga på väggen, indikerar potentiell mögelbildning.
    Skapa konto
Så där ser det väl ut på i princip varenda vind i Sverige? Håll koll på det och se om det förändras över tid.

• Gilla
CzG
  • Laddar…
harry73
sätt en fuktighetsmätare på vinden (som man kan läsa av nere) och håll lite koll på fuktigheten under året.

• Gilla
CzG
  • Laddar…
Ser ju fint ut. Håll koll nedåt takfoten och inspektera kvartalsvis så har du koll.

• Gilla
CzG
  • Laddar…
Så ser det ut vid ingångsluckan vid min vind med, inget jag oroar mig för alls, kolla på det om någon månad igen och se om det ändrat sig.
Att ta kort och jämföra som du gjort nu är perfekt då kan du bara jämföra över tid och se.

• Gilla
CzG
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.