Första trådstarten här.
Sen en tid tillbaka har vi sett att teglet runt fläkten på taket blivit mörk (svart). Har haft ute en ventilationsfirma som kollat på fläkten (inget fel, går som den ska).
Nu upplever vi att det blivit värre men har ingen aning om vad det kan vara, ej heller vem som skulle kunna kolla på det (vilket skrå).
Letat på nätet men inte hittat något alls.
Någon på forumet som sett något liknande och kan ha en aning?
För info byggdes huset 2014.
Sen en tid tillbaka har vi sett att teglet runt fläkten på taket blivit mörk (svart). Har haft ute en ventilationsfirma som kollat på fläkten (inget fel, går som den ska).
Nu upplever vi att det blivit värre men har ingen aning om vad det kan vara, ej heller vem som skulle kunna kolla på det (vilket skrå).
Letat på nätet men inte hittat något alls.
Någon på forumet som sett något liknande och kan ha en aning?
För info byggdes huset 2014.
Jag har en likadan fläkt utan ringen på pannorna .. och jag säger som föregående.. blåsa ur ev smuts
Så där blir det väl alltid i längden när man har utblås som sitter nära tak/vägg? Speciellt när det som i bilden blåser rakt ner mot taket.
Ser det på flera hus bara i mitt område.
Allt matos i köket sugs inte via köksfläkten, en del hamnar i det övriga ventilationssystemet.
Ser det på flera hus bara i mitt område.
Allt matos i köket sugs inte via köksfläkten, en del hamnar i det övriga ventilationssystemet.
En rengöring (och sen mer frekvent) är kanske på sin plats då.Huddingebo skrev:
jag tänkte hur det kan bli inomhus , om det kan bli samma utomhusT Toblu skrev:
svart runt ventilation - Sök på Google
Det beror normalt inte på att luften som kommer från ventilationsaggregatet är smutsig. Denna luft är normalt väldigt ren då den passerat filter på vägen. Problemet uppstår istället genom att dammig rumsluft virvlar runt donet och damm avsätts på vägg eller tak.
Det kan mycket väl vara så. Tänker dock att när de var uppe och kollade förra gången så borde de sett om det var sot (kanske inte).T tergo skrev:jag tänkte hur det kan bli inomhus , om det kan bli samma utomhus
svart runt ventilation - Sök på Google
Det beror normalt inte på att luften som kommer från ventilationsaggregatet är smutsig. Denna luft är normalt väldigt ren då den passerat filter på vägen. Problemet uppstår istället genom att dammig rumsluft virvlar runt donet och damm avsätts på vägg eller tak.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hemma hos mig, i senaste huset:
Utblåset från FTX-ventilationen.
Men vi hade en brand-incident i ett duschrum en gång. En handdukstork överhettades, och satte eld på en stor handduk. Det gav väl lite extra sot till utblåset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utblåset från FTX-ventilationen.
Men vi hade en brand-incident i ett duschrum en gång. En handdukstork överhettades, och satte eld på en stor handduk. Det gav väl lite extra sot till utblåset.