2 746 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Svårkluven Björk
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
En ” stubbe” på ca 2,5 blev kvar efter en rotvälta i aeptember. Det andra av björken var lätt att klyva då jag tog det omg.
Men stubben skulle jag klyva i slutet av november .
Men det var helt hopplöst. Jag kapade ner sen i 50cm-längder. Det var frost och bitarna var frusna ca 10cm in,
Jag drog i en järnkil och dom har alltid spruckit förr eller senare. Men här käkade trät upp 2 st järnkilar. Det kändes som om frostringen stängde och upphävde sprickningen.
Kanske går det lättare när trät är genomfruset?
Men stubben skulle jag klyva i slutet av november .
Men det var helt hopplöst. Jag kapade ner sen i 50cm-längder. Det var frost och bitarna var frusna ca 10cm in,
Jag drog i en järnkil och dom har alltid spruckit förr eller senare. Men här käkade trät upp 2 st järnkilar. Det kändes som om frostringen stängde och upphävde sprickningen.
Kanske går det lättare när trät är genomfruset?
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Tack ! Det upptäckte jag också av en slump häromdagen. Tårtbitsmodellen funkar inte. Men att göra det med motorsågen får bli i allra yttersta nödfall. Jag menar det går åt bensin och olja. Sliter på kedjan ( jag slipar inte).Göran.W skrev:
Såväl oekonomiskt som det oekologiskt.
Klyvningen underlättades också av min briljanta nya kil. Den är formad som en stjärna eller en torch
Precis, klyv bort en kant så att barken runt om den inte håller ihop. Men generellt så kan rotbitarna vara väldigt hårdkluvna och med så långt som 50cm längder. Har slängt några stycken som blivit liggande när jag höll på med yxa, men nu med klyv så är det inga problem.
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Ska också erkänna att jag kortade dom med motorsågenA AndersS skrev:
Du måste fila kedjan, ett kap i nederdelen t.ex. på en gammal grov björk kan ju slöa ned sågen mycket med ev. skit som kan sitta i barken.Rönnerdahl skrev:
Och om du kör på alkylat och bio-olja så har du gjort vad du kan, det blir inte många centiliter att klyva bort lite bark om nöden kräver. Tycker nog du överdriver det "oekonomiskt som det oekologiskt.", men här har vi kanske olika syn.
Så det sämsta du kan göra är att inte fila kedjan om du tänker på "oekonomiskt som det oekologiskt.".
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
ja, har ständigt dåligt samvete för att jag inte har lärt mig att slipa efter 7 års hobbyvedproduktion.Men jag slänger dom inte i hushållssoporna , utan lägger på mellanlagring tills jag får ”tummen ur” och lär mig detta.A AndersS skrev:Du måste fila kedjan, ett kap i nederdelen t.ex. på en gammal grov björk kan ju slöa ned sågen mycket med ev. skit som kan sitta i barken.
Och om du kör på alkylat och bio-olja så har du gjort vad du kan, det blir inte många centiliter att klyva bort lite bark om nöden kräver. Tycker nog du överdriver det "oekonomiskt som det oekologiskt.", men här har vi kanske olika syn.
Så det sämsta du kan göra är att inte fila kedjan om du tänker på "oekonomiskt som det oekologiskt.".
Vad jag menade med sågen var att klyva hela vägen, inte barka av.
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Svårt få ur tummen, när den sitter mitt i näven
En kedja du tagit av kommer aldrig bli slipad, utan ligger där tills den slängs har sett de högarna hos andra
Jag filar kedja efter varannan tank, tar max 2-3 min, och sedan byter jag till ny kedja när halva tanden är bortfilad.
Bättre med en hyfsad slipad kedja än att inte slipa alls, så sätt en dutt med tuschpenna på en tand och sedan är det bara att fila varvet runt.
Jag filar kedja efter varannan tank, tar max 2-3 min, och sedan byter jag till ny kedja när halva tanden är bortfilad.
Bättre med en hyfsad slipad kedja än att inte slipa alls, så sätt en dutt med tuschpenna på en tand och sedan är det bara att fila varvet runt.
Jag förstår inte. Du verkar ha tillgång till en motorsåg men vill inte använda för att det skulle gå åt kanske en dl bensin och att kedjan skulle nötas. När kan du överhuvudtaget tänka dig att använda sågen om det inte är aktuellt i denna för mig uppenbara situation?Rönnerdahl skrev:
Sen bör du fila kedjan regelbundet, helst vid varje tankning. Vägrar du att fila finns det hårdmetallkedjor som håller skaplig skärpa länge. Dessa kräver dock "specialverktyg" för att slipas och går ej att fila.
Att fila en kedja perfekt är säkert en svår konst som tar lång tid att lära sig... Men att, som AndersS säger, dra av den lite snabbt med filen regelbundet är ganska enkelt och går fort. Även om man inte får till exakt rätt vinkel eller om det blir kvar lite grader så är det iallfall mycket bättre än en slö kedja.
Att slipa ryttarna med mall o platfil är inte svårare än att ta ut soporna. Rundfil o mall kräver bara att man är lite nogrann. Finns ingen ursäkt för att inte slipa eftersom du kommer göra åt mer bensin och olja med en slö kedja.
Titta på ”HUR MAN SLIPAR EN MOTORSÅGSKEDJA” på YouTube
Titta på ”HUR MAN SLIPAR EN MOTORSÅGSKEDJA” på YouTube
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Mall!! Kanon !! Det är mina takter!R RapidSledge skrev:
Tack takt
Mall är bra för utan det och bara rundfil kommer du till 99,99 % fila höknäbb, dvs du filar för mycket på djupet och får en tand som blir spetsig i ovankant.
Själv kör med en gammal https://www.stihl.se/STIHL-produkte.../Filhållare-med-rundfil-(till-sågkedjor).aspx för en hundralapp.
Det finns nya och säkert bättre grejor men huvudsaken är att man slipar och inte har prylarna liggande i en låda.
Har en dyrare filjonte liggande i en låda, är säkert bra för den som lärt sig använda den men min är bara lådvärmare
Själv kör med en gammal https://www.stihl.se/STIHL-produkte.../Filhållare-med-rundfil-(till-sågkedjor).aspx för en hundralapp.
Det finns nya och säkert bättre grejor men huvudsaken är att man slipar och inte har prylarna liggande i en låda.
Har en dyrare filjonte liggande i en låda, är säkert bra för den som lärt sig använda den men min är bara lådvärmare
Klicka här för att svara