Byggahus.se
S Sunken8b skrev:
1. Vi krävde mätning när vi köpte, och skrev in i kontraktet att värdet måste understiga 200. Här var det markradon vilket i kombination med självdrag och (nästan) inga friskluftsventiler gav värden på det dubbla. Vi kom överens med säljaren om att minska köpeskillingen motsvarade kostnaden för radonsug, gick på ca 50tkr. Lär väl inte vara någon blåbetong, så man kan ju alltid kolla med grannarna om någon fått värden som indikerar markradon om säljaren inte vill ha med någon klausul för mätning?
Bra input, låter som en bra väg att gå.
 
  • Gilla
Sunken8b
  • Laddar…
S
N Nilsanni skrev:
Perfekt, skickade genast ett mail till kommunen!
Kan de inte göra det kanske de har den här typen av karta, som visar riskområden för markradon. Nedan är för Botkyrka, den finns tillgänglig via kommunens hemsida om man googlar, så tips att testa för din kommun i väntan på ett mer detaljerat svar :)
 
  • Färgglad karta över Botkyrka kommun med geografiska områden och olika markeringar på en smartphone.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nilsanni skrev:
Tack för svar, tror du missuppfattade min frågeställning. Det finns ingen radonmätning. Inte heller något från gamla ägarna (enligt nuvarande ägare).
Eftersom att det installerades ett FTX system 2008 innan nya ägaren tog över så tänkte jag att det kunde ha med radon att göra.
Det står i protokollet att det ska finnas som flera skriver. Utgå ifrån att det är högt när det "försvunnit! Ring till OBM och be om det..
 
S Sunken8b skrev:
Kan de inte göra det kanske de har den här typen av karta, som visar riskområden för markradon. Nedan är för Botkyrka, den finns tillgänglig via kommunens hemsida om man googlar, så tips att testa för din kommun i väntan på ett mer detaljerat svar :)
Har kollat men tyvärr inget sånt i vår kommun.
 
Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Det står i protokollet att det ska finnas som flera skriver. Utgå ifrån att det är högt när det "försvunnit! Ring till OBM och be om det..
Finns e bilaga som vi fick där det står att radonmätning inte är utförd.
Men jag tänker lite som du, det känns lite konstigt.
 
H henche skrev:
Ftx kan vara pga dålig lukt också. Det står att en del av syllen är bytt, du kan ju fråga om det är tryck.impad syll och om den isåfall har luktat tidigare.

Är ftx installerad på båda våningsplanen? Jag hade nog inte oroat mig så mycket för radon med tanke på ftx. Men du kan ju alltid mäta om ni köper, men finns nog inget att kräva.
Jag är inte helt med på vad syllen innebär. Men jag antar att detta är balkar som sitter i väggarna och dessa blir med åren dåliga? Ska man räkna med att byta resterade de närmsta åren?
 
N Nilsanni skrev:
Finns e bilaga som vi fick där det står att radonmätning inte är utförd.
Men jag tänker lite som du, det känns lite konstigt.
Svarar mig själv här.
Fick information om en gammal mätning som gjordes för 22 år sedan och då uppmättes 120Bq. Fanns dock inte någon information om vem som gjorde mätningen eller hur.
Vet man hur mycket ett FTX system kan sänka radon? Kan man räkna med halverat värde?
 
S
N Nilsanni skrev:
Svarar mig själv här.
Fick information om en gammal mätning som gjordes för 22 år sedan och då uppmättes 120Bq. Fanns dock inte någon information om vem som gjorde mätningen eller hur.
Vet man hur mycket ett FTX system kan sänka radon? Kan man räkna med halverat värde?
Vi kikade här när vi skulle installera, men beror ju lite på vad det är som orsakar värdet, mark eller byggmaterial eller båda (gränsen är ju 200) https://www.ftx-online.se/wp-content/uploads/2018/04/Radonsanering.pdf
 
BirgitS
N Nilsanni skrev:
Fick information om en gammal mätning som gjordes för 22 år sedan och då uppmättes 120Bq. Fanns dock inte någon information om vem som gjorde mätningen eller hur.
Vet man hur mycket ett FTX system kan sänka radon? Kan man räkna med halverat värde?
En bra bit under gränsvärdet det och då kan du ju sluta oroa dig i alla fall. Det varierar nog mycket vilken effekt ett FTX-system har när man redan har så låga värden, beror nog också på varifrån radonet kommer.
 
N Nilsanni skrev:
Jag är inte helt med på vad syllen innebär. Men jag antar att detta är balkar som sitter i väggarna och dessa blir med åren dåliga? Ska man räkna med att byta resterade de närmsta åren?
Syllen är den bjälke/regel som väggreglar står på. Om den är tryckimpregnerad och och fuktig kan den börja lukta illa. Kan vara värt att ställa några frågor till mäklaren eftersom det är upptaget i besiktningsprotokollet om att en syll är bytt.

Läs mer här:
https://www.byggahus.se/byta-syllar-varfor-hur-du-gor-och-kostnad
 
  • Gilla
Himmelsfararen och 1 till
  • Laddar…
S Sunken8b skrev:
Vi kikade här när vi skulle installera, men beror ju lite på vad det är som orsakar värdet, mark eller byggmaterial eller båda (gränsen är ju 200) [länk]
Bra länk, tack!
Enligt OBM är det inte blåbetong i huset så antagligen markradon.
Jag fick även tag på äldre mätningar via kommunen från 1993 som var mellan 100-140Bq beroende på vart i huset. Dock inte mätt i källaren, antar att skulle kunna vara högre där.
FTX-systemet täcker båda våningsplanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.