Krokben skrev:
För att föra det enkelt så ska den svarta pilen aldrig understiga den röda pilen. Jag brukar ha strax över en bar i mitt system till elpannan. Testa att fyll på trycket till typ 1-1,5 bar och sen ha koll över en längre tid.
Men som sagt, ett riktigt läckage så hade din tryckmätare legat i botten.
Men nej, förmodligen finns det inget att oroa sig över. Ring på måndag du.
Tack för svar.....vi skall försöka öka trycket o se....är livrädd för sånt här
Hur ofta skall man behöva gå ner o kolla systemet.....vi satte som sagt in ny panna Mars/April o i samband m det gjordes ju ett felsök och service o vi har sen inte lag så stor vikt på det sen dess, tänkte att man kunde släppa det ett tag nu när allt var nytt. Nu på sommarhalvåret har vi ju inte direkt på nån värme... då kan det ju hållit på ett tag....R Rullglädje skrev:
Redigerat:
Du ska i regel bara behöva fylla på om du har luftat elementen, och vad jag förstod så har du gjort det i hopp om att få bort suset. Så det är förmodligen därför trycket är lite lågt. Som sagt, oroa dig inte och ring rörmokaren imorgon. Jag har haft en riktig läcka i radiatorsystemet och det märks!R Rullglädje skrev:Hur ofta skall man behöva gå ner o kolla systemet.....vi satte som sagt in ny panna Mars/April o i samband m det gjordes ju ett felsök och service o vi har sen inte lag så stor vikt på det sen dess, tänkte att man kunde släppa det ett tag nu när allt var nytt. Nu på sommarhalvåret har vi ju inte direkt på nån värme... då kan det ju hållit på ett tag....
Förövrigt, var inte rädd att fylla på trycket, du har en säkerhersventil som släpper på övertrycket så du behöver inte oroa dig för att något ska explodera!
Tack snälla för dina svar....Krokben skrev:
Du ska i regel bara behöva fylla på om du har luftat elementen, och vad jag förstod så har du gjort det i hopp om att få bort suset. Så det är förmodligen därför trycket är lite lågt. Som sagt, oroa dig inte och ring rörmokaren imorgon. Jag har haft en riktig läcka i radiatorsystemet och det märks!
Förövrigt, var inte rädd att fylla på trycket, du har en säkerhersventil som släpper på övertrycket så du behöver inte oroa dig för att något ska explodera!
Sus i element kan du få av flera orsaker. Ljudet kommer då det är trångt för vattnet att ta sig igenom någon stans i elementet och vattnet får därför högre hastighet.
Nu när det är sommar och varmt så stänger termostaterna, kan vara så att den på just detta element inte stänger riktigt så att det blir en högre hastighet på vattnet än normalt. Prova att skruva in och ut termostaten ett antal gånger så kanske det släpper.
Kan även vara så att du har en ny kraftigare cirkulationspump än tidigare och då blir det högre flöde i systemet, det brukar gå att ställa in pumpen i olika lägen så man får ett som både värmer men inte ger onödigt ljud i elementen. Bäst är att ha en tryckstyrd pump som själv reglerar så att det kommer precis så mycket vatten som behövs för tillfället.
Nu när det är sommar och varmt så stänger termostaterna, kan vara så att den på just detta element inte stänger riktigt så att det blir en högre hastighet på vattnet än normalt. Prova att skruva in och ut termostaten ett antal gånger så kanske det släpper.
Kan även vara så att du har en ny kraftigare cirkulationspump än tidigare och då blir det högre flöde i systemet, det brukar gå att ställa in pumpen i olika lägen så man får ett som både värmer men inte ger onödigt ljud i elementen. Bäst är att ha en tryckstyrd pump som själv reglerar så att det kommer precis så mycket vatten som behövs för tillfället.
Tack för svar...har testat att vrida termostaten o då låter det mer eller mindre i olika lägen men det susar fortfarande ......har ökat trycket o skall ringa företaget som var här o installerade den nya pannan imorgon o be dem komma o kolla inställningar.....vet inte om jag inbillar mig för att jag vill det att det låter mindre efter vi ökade trycket ...tänker att systemet servades i Mars när pannan byttes så då borde dem (Hoppas jag) sett om det var något felmnils skrev:Sus i element kan du få av flera orsaker. Ljudet kommer då det är trångt för vattnet att ta sig igenom någon stans i elementet och vattnet får därför högre hastighet.
förlåt en okunnig men jag är helt novis när det gäller det här.....menar du att Termostaten står i 0läge??? Så nä jag har ökat termostaterna för att kolla om det kommer värmeV Vector skrev:
Vid värmepumpsdrift så ska termostater på så många element som möljligt stå fullt öppen för bästa driftekonomi å låta utegivare å ev innegivare sköta uppvärmningen. Öppna upp fler termostater så kan susljud försvinna