Har en Meec sänksåg som jag köpte på rea för ca 5 år sen, men som knappt blivit använd pga att jag tyckte den medföljande skenan inte var något bra och alldeles för kort. Jag håller nu på med altanbygge och tänkte eventuellt försöka använda sågen igen om det är möjligt att köpa en annan skena till.

Är det någon som vet om det finns någon styrskena som passar? Typ Makita eller liknande? Helst ca 140-150cm lång i ett stycke.

Bifogar bilder med mått på skenan som medföljde.

• En styrskena för Meec sänksåg ligger på en matta med ett måttband som mäter cirka 23 centimeter av skenan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en måttband som mäter bredden på en styrskena för en sänksåg, visar cirka 6 cm.
    Skapa konto
S
Om du tittar på hur skenor från andra tillverkare ser ut, kommer du att hitta svaret på frågan.

Tycker alla dom där ser snarlika ut, men vet ju inte vad det är för mått. Så har tyvärr inte hittat svaret ännu.

• Hand som håller en cirkelsåg från Makita och kapar en träskiva med hjälp av styrskena på ett arbetsbord.
    Skapa konto
  • Aluminiumsskena med märket Scheppach, använd för guidning vid sågning.
    Skapa konto
  • Silver skena med gröna linjer och ett hål nära en ände, troligtvis en styrskena för sågning.
    Skapa konto
Rickard.
Makita styrskena med måttband som visar längden på en arbetsbänk i en byggmiljö med diverse verktyg och material i bakgrunden.
Skapa konto
Mätning av aluminiumprofil med måttband visar en längd på cirka 5,6 cm, profilerad aluminiumport med logotypen "Makita" synlig i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
oolsson_
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
[bild][bild]
Tack. Verkar tyvärr som den där lilla läppen som sticker ut åt vänster på höger sida av spåret ställer till det med med några millimeter.

Jag kör tvärtom, en Makita sänksåg på en Meec-skena. Det fungerar i alla fall. Men det kan ju vara skillnader på sågarna som gör att det passar åt ett håll men inte åt andra hållet?

Rickard.
Bart Bart skrev:
Jag kör tvärtom, en Makita sänksåg på en Meec-skena. Det fungerar i alla fall. Men det kan ju vara skillnader på sågarna som gör att det passar åt ett håll men inte åt andra hållet?
Åh intressant, hur funkar det tycker du om du jämför med makitas?

Har länge funderat på att kapa av ena av mina för att jag relativt ofta behöver en kort skena men det tar mot så att göra det, dom är ju inte gratis och jag behöver två långa ibland 😉

Redigerat:
Bart Bart skrev:
Ja det verkar tyvärr som att Meecen är lite bredare efter spåret. Hur bred är din såg om du mäter den delen under sågen?

• Närbild på ett måttband som mäter bredden på en metallskena, visar att bredden är cirka 4,5 cm.
    Skapa konto
man kan ju skarva meecs skenor förutsatt att dom inte bytt ut dom. När jag köpte min köpte jag extra skenor just för att få en lång som jag aldrig tar isär plus en kort vid sidan om

N
Rage har haft ganska billiga skenor. Kommer inte ihåg vilka sågar dom passar till men det finns mycket skrivet om dom på nätet.

O oolsson_ skrev:
Ja det verkar tyvärr som att Meecen är lite bredare efter spåret. Hur bred är din såg om du mäter den delen under sågen?
Jag kan kolla lite senare idag.

• Gilla
oolsson_
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Åh intressant, hur funkar det tycker du om du jämför med makitas?

Har länge funderat på att kapa av ena av mina för att jag relativt ofta behöver en kort skena men det tar mot så att göra det, dom är ju inte gratis och jag behöver två långa ibland 😉
Jag tycker det fungerar utmärkt. Jag får dra åt ställskruvarna lite extra när Meec-skenan används. Inte riktigt lika exakt tillverkad. Eller så är det storleksskillnaden som påpekats här i tråden.

Jag köpte en 800mm just för att ha en liten smidig skena på arbetsbordet.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
N Niq skrev:
Rage har haft ganska billiga skenor. Kommer inte ihåg vilka sågar dom passar till men det finns mycket skrivet om dom på nätet.
Tack!

Efter lite googling hamnade jag på något som hette Evolution som också verkar haft Rage i namnet på vissa produkter och den verkar passa flera olika märken, bland annat Makita och Festool. Den som var 1400mm var dock 2x700, men fanns även i 2800mm (2x1400) inkl väska, skarvjärn och tvingar för 1300kr på Amazon (1200kr efter medlemsrabatt). Makitan i 1500mm låg på 500kr efter rabatten, så var ju lite billigare även om man skulle köpa två skenor, men då utan väska och tillbehör.

Har kollat lite på en begagnad Festool TS55 och då skulle denna skena även passa den sågen, så kanske vore ett vettigt köp ändå.

Redigerat:
.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.