37 743 läst ·
90 svar
38k läst
90 svar
Studsmatta på samfällighets mark
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Ja, jag hade betong i sandlådan och enfärgat lego. Skittrist var det. Du verkar ha haft motsvarande hård uppväxt.Pellegnillot71 skrev:
Faktum är att jag minns att jag tyckte att det var jätteroligt att studsa som barn. Jag har förvisso inte sådana minnen från så späd ålder som fyra, men ändå. Så vill TS hålla sin dotter med studsmatta så är jag helt klart för det.
Jag förstår på din argumentation att du själv inte har barn i fyraårsåldern? Sätt en fyraåring (eller vilken unge som helst egentligen) i närheten av en studsmatta, så är ungen och hoppar innan du hunnit blinka. Det är min erfarenhet i alla fall.Pellegnillot71 skrev:
Ursäkta ja säger det men det måste ju finnas många andra saker som en 4-åring hellre sysselsätter sig med än att hoppa på en studsmatta. Att någon har bett dig placera studsmattan utanför din tomt för att den annars stör, borde kanske ge dig en liten fingervisning till hur populärt det är med studsmattor på små radhustomter.
En vän till mig har precis flyttat in i ett radhus. Deras grannar har placerat en jättestor studsmatta utanför sin tomt på allmänningen, och halva står utanför vännens tomt. Hen arbetar som lågstadielärare och har ljud omkring sig hela dagarna i skolan. Du kan säkert förstå hur hen känner när hen kommer hem till två studsande grannbarn som studsar upp och ner hela kvällarna och helgerna.
Jag skulle föreslå att du köper något bättre till ditt barn som en cykel, sandlåda eller något annat. Det finns massor med roliga saker att leka med när man är 4 år och en studsmatta är nog också mer för äldre barn.
Men detta hör inte till diskussionen ändå.
Nej men jag har haft.... Och mitt ena barnbarn är 4. Hon har kul ändå.tensiden skrev:
Men du skrev att det finns många saker som en fyraåring HELLRE vill göra. Sätt ditt barnbarn vid en studsmatta och se vad som händer då? Det är nog likadant med dig, du kan säkert ha massor av skoj även om du inte får <stoppa in vad som helst du tycker är roligt (spela boule, rapa alfabetet, klippa gräset, dricka öl, småle när grannen missbedömer avstånd och återigen kör båten in i bryggkanten)>. Det hör fortfarande inte hit egentligen, för frågan är kring hur TS skall hantera samfälligheten och sin studsmatta.Pellegnillot71 skrev:
För TS finns egentligen bara en sak att göra som jag ser det. Det är att först och främst lugna ner sig. Verkligen lugna ner sig. Därefter flytta in studsmattan på sin tomt, även om den står snett och inte går att använda för stunden. Sedan ta kontakt med ordföranden och meddela att studsmattan nu är borta från samfällighetens yta, men då fråga hur det kan komma sig att den andra studsmattan kan stå där. Samtidigt fråga om hur man gör för att ansöka om samma sorts dispens om det är möjligt.
Därefter göra som föreslagits och helt enkelt snabbt gräva ner benen så att den står plant på tomten. Skit i grannarna. Klagar dom, så är det bara att hänvisa till att man verkligen ville försöka få den längre bort, men ordföranden och någon anonym granne klagade så det gick dessvärre inte.
Sen självfallet ha en god dialog med närmaste grannar kring det samt dottern, så att alla kan prata med varandra. Nu vet jag inte om barnet är nyss fyra eller snart fem, men en femåring kan absolut vara med och "prata med grannen" och att man då kommer överens att om grannen skall sitta ute och äta, så är det ok att de ber snällt om att inte hoppa och tjoa så mycket just då, men att det går bra annars. Exempelvis.
Du kan nog inte ta för givet att du får använda samfällighetens mark för studsmatta. Det blir lite som att ta marken i besittning. Normalt sett borde det som du beskriver inte vara ett problem. Om någon klagar kan du säga att du du ska ta bort den men så förhalar du det lite så att du klarar dig till sommaren är slut
. Nästa år ställer du studsmattan på din egen tomt.
Problemet kan liknas vid att det parkeras bilar på samfällighetens gata där det förekommer längre tids uppställning av bilar som man inte kan göra mycket åt. Säger man till så parkeras det ändå, det är bara att gilla läget.
De flesta samfälligheter har i stadgarna att det ska förvalta gemensam egendom och inget annat. Detta innebär att samfälligheten inte får ta vilket beslut som helst även om de har majoritet bland medlemmarna. Det räcker att en medlem är emot och beslutet faller.
Samfälligheten får inte ge dig tillstånd för användning av deras mark. De får inte besluta om större förändringar i gemansamhetsanläggningen, som tex att bygga en ny lekplats men däremot mindre förändringar på befintlig lekplats. Samma gäller för anläggning av parkeringsplatser, swimmingpooler , tennisbanor mm.
Om det ändå ska göras finns det nog en annan process för det eller att ändra stadgarna om nu det är möjligt.
I övrigt anser jag att områden utan studsmattor är tråkiga områden.
Problemet kan liknas vid att det parkeras bilar på samfällighetens gata där det förekommer längre tids uppställning av bilar som man inte kan göra mycket åt. Säger man till så parkeras det ändå, det är bara att gilla läget.
De flesta samfälligheter har i stadgarna att det ska förvalta gemensam egendom och inget annat. Detta innebär att samfälligheten inte får ta vilket beslut som helst även om de har majoritet bland medlemmarna. Det räcker att en medlem är emot och beslutet faller.
Samfälligheten får inte ge dig tillstånd för användning av deras mark. De får inte besluta om större förändringar i gemansamhetsanläggningen, som tex att bygga en ny lekplats men däremot mindre förändringar på befintlig lekplats. Samma gäller för anläggning av parkeringsplatser, swimmingpooler , tennisbanor mm.
Om det ändå ska göras finns det nog en annan process för det eller att ändra stadgarna om nu det är möjligt.
I övrigt anser jag att områden utan studsmattor är tråkiga områden.
Jag verkligen vill tacka för era åsikter, visste inte att studsmattan är "hett potatis". Som jag förstår rent rättsligt vi och ordförande har gjort egna fel. Vi som ställde matta utan att veta regler. Och ordförande/styrelsen som har gjort egen beslut till fördel av klagande grannar. Tyvärr vi har inte fått information vad handlar klagomål om. Och det tycker jag jätteviktigt. Då kan vi förbättra något. Tror att någon granne bara inte vill ha mattan på marken och vill visa vem har makt att bestämma. Trotts att buskar som vi har tagit i anspråk ligger borta, studsmattan syns inte så mycket och ljuder inte. Platsen är helt vild, tidigare använts bara för gamla grenar, bakom är pendeltåg tunnelen, framme bara vårt rådhuset med vänliga grannar så inte så lockande på något sätt. Känns att vi har otur med någon annonim granne.
Men vad jag har tagit för givet är att många mäklare informerade att man får ställa saker som flyttbara på samfällighetens mark utan någon lov. Jag tror inte att man diskuterar på årsmötet varje sandlåda, bänken, studsmattan, stolar som står på samfällighet ens mark under sommaren. Jag tror det måste vara något lag, praksis eller sedvanlig regel som gäller. Efter vi fick problemet, börjar vi kolla mer någrannt LM kartor och hittade många olovliga placeringar runt oss, buskar som avgränsar samfällighetens mark som privat etc. Jag tror någon flexibilitet finns. Annars det blir svårt att sälja rådhus, där placering av varje lekstuga eller stol måste diskuteras på årsmötet. Jag blir tacksam om någon vet någon regel om lösöre flyttbara saker på samfällighetens mark
Men vad jag har tagit för givet är att många mäklare informerade att man får ställa saker som flyttbara på samfällighetens mark utan någon lov. Jag tror inte att man diskuterar på årsmötet varje sandlåda, bänken, studsmattan, stolar som står på samfällighet ens mark under sommaren. Jag tror det måste vara något lag, praksis eller sedvanlig regel som gäller. Efter vi fick problemet, börjar vi kolla mer någrannt LM kartor och hittade många olovliga placeringar runt oss, buskar som avgränsar samfällighetens mark som privat etc. Jag tror någon flexibilitet finns. Annars det blir svårt att sälja rådhus, där placering av varje lekstuga eller stol måste diskuteras på årsmötet. Jag blir tacksam om någon vet någon regel om lösöre flyttbara saker på samfällighetens mark
Studsmattorna bör förankras i typ tre träd, eftersom de "rullar" omkring när det blåser storm. Rep eller spännband, när det är kraftigt oväder på gång. Kolla på Youtube.Anna1980 skrev:
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Anna1980 skrev:
Hej,
Efter överenskommelse med några grannar (mest berörda), har vi placerat studsmatta ca 15 m borta från vår tomtgräns på samfällighets mark i skogen. Vi kompromissade hur mycket vi kan för att alla blir nöjda. Men vecka efter montering fick vi krav från ordförande av samfälligheten att flytta studsmattan till eget tomt, då grannarna informerade honom/ klagade anonymt. Ordförande påpekade att vi borde fråga grannar innan montering. Och Detta har vi gjort. Studsmatta är stort, det är svårt att montera och demontera. Barnet är liten bara 4 år gammal, hoppar i princip utan någon störande ljud. Bredvid vår studsmatta på samfällighets mark står en anna studsmatta som ingen kräver att flytta. Känner mig mycket ovällkomen och orättvist behandlad med min lilten dotter i den situationen. Har vi inte samma rättigheter som andra medlemmar? Ingen frågade oss om det ok för oss att sätta studsmattor nära vår hus på samfällighetens mark. Vilka rättigheter har vi i den situationen? Vad är bättre att göra? Vi vill inte flytta studsmatta den är stort. Studsmatta är helt flyttbar, vi ska demontera mattan i hösten. Enligt mäklare vi behöver inte lov för att ställa flyttbara konstruktioner på samfällighetens mark. Jag blir jättetacksam för hjälpen då sitter och gråter med min dotter.
Jag bor där det finns samfälld mark runt villorna och jag önskar att alla håller sig inom den egna tomten med sina studsmattor. Gungor och växthus. Tack!Anna1980 skrev:
Hej,
Efter överenskommelse med några grannar (mest berörda), har vi placerat studsmatta ca 15 m borta från vår tomtgräns på samfällighets mark i skogen. Vi kompromissade hur mycket vi kan för att alla blir nöjda. Men vecka efter montering fick vi krav från ordförande av samfälligheten att flytta studsmattan till eget tomt, då grannarna informerade honom/ klagade anonymt. Ordförande påpekade att vi borde fråga grannar innan montering. Och Detta har vi gjort. Studsmatta är stort, det är svårt att montera och demontera. Barnet är liten bara 4 år gammal, hoppar i princip utan någon störande ljud. Bredvid vår studsmatta på samfällighets mark står en anna studsmatta som ingen kräver att flytta. Känner mig mycket ovällkomen och orättvist behandlad med min lilten dotter i den situationen. Har vi inte samma rättigheter som andra medlemmar? Ingen frågade oss om det ok för oss att sätta studsmattor nära vår hus på samfällighetens mark. Vilka rättigheter har vi i den situationen? Vad är bättre att göra? Vi vill inte flytta studsmatta den är stort. Studsmatta är helt flyttbar, vi ska demontera mattan i hösten. Enligt mäklare vi behöver inte lov för att ställa flyttbara konstruktioner på samfällighetens mark. Jag blir jättetacksam för hjälpen då sitter och gråter med min dotter.
Skulle det funka med trummor i trädgården, eller om vi gör en cross-bana för våra barn, de måste ju få föra oväsen utan att bli kränkta eller begränsade?MarcusMolander skrev:
Fast nu pratar du om två helt olika saker.
1. Var får studsmattan stå.
2. Vem stör sig på ljudet från en studsmatta.
1. Du får inte ställa den på någon annans mark. Oavsett om det är samfällighetens, kommunens eller grannens. (Inte utan tillstånd förstås.) Detta är inte valfritt.
2. Dina grannar får räkna med att det låter om barn, oavsett om de leker, bråkar, studsar studsmatta, spelar tennis, plaskar i en pool osv. Sen kan man välja att vara mer eller mindre hänsynsfull mot sina grannar, men ljudet från en studsmatta skulle jag nog säga att man får stå ut med![]()
Vi har helt unik situation, eftersom nu (på samfällighetens mark) studsmattan är borta från alla grannar. Placerar vi på vår tomt då i princip alla grannar har studsmattan nära egna altaner. Så i princip klagande person vill inte ha studsmattan borta in i skogen, hen helst vill ha studsmattan bredvid egen näsan. Anonym person faktiskt dragit bort klagomål. Så vi andas lite friare nu
Intressant argumentation! Så du menar att du inte bara har rätt att ta andras mark i anspråk utan tillstånd, utan att du dessutom är extra snäll som gör det när du stör dina grannar lite mindre?! Jo, somliga tycker att just JAG eller MITT barn alltid ska ses som UNIKA omständigheter, men det brukar tyvärr uppfattas som ganska hänsynslöst av omgivningen. Med den självbilden och synen på de egna rättigheterna tror jag inte det här är sista gången du kommer ha problem med grannarna tyvärr. Problemet är ju inte att grannar klagar, utan att du gjort fel - men den insikten saknas nog helt här.Anna1980 skrev:
Vi har helt unik situation, eftersom nu (på samfällighetens mark) studsmattan är borta från alla grannar. Placerar vi på vår tomt då i princip alla grannar har studsmattan nära egna altaner. Så i princip klagande person vill inte ha studsmattan borta in i skogen, hen helst vill ha studsmattan bredvid egen näsan. Anonym person faktiskt dragit bort klagomål. Så vi andas lite friare nu
Man kommer ändå inte ifrån det faktum att man inte utan tillstånd får placera lekredskap och annat på samfällighetens mark utan tillstånd. Om du ska placera den någonstans, så är det på din egen tomt.Anna1980 skrev:
Sen beroende på hur stor den egna tomten är finns det ju studsmattor i olika storlek, en mindre variant är ju att föredra, främst för att det inte får plats så många barn, och barn som hoppar själv ofta inte låter speciellt mycket
Har själv bott i ett villaområde med studsmatte-terror i flera år. Det som jag upplevde var väst var när 4-5 barn hoppade samtidigt, då gick det inte att sitta på vår altan, utan antingen fick vi säga till dem att dämpa sig eller fick vi gå in. De kunde utan problem hålla på i två timmar utan annat än mindre uppehåll. Ljudnivån gick upp ytterligare när de satte en vattenspridare under. Grannen hade placerat studsmattan precis i tomtgränsen utan nån förklaring, och vi bad (utan resultat givetvis) om de kunde flytta den några meter åt något annat håll, så vi slapp ha den så nära vår altan. deras tomt var ca 2000 m2 stor och bestod i princip bara av gräsmatta. Var inte ovänner eller nåt, utan ganska normala grannar tycker jag, men när vi pratade om just studsmattan blev de som helt förbytta av någon anledning. På sommaren kunde sagda barn hålla på långt efter midnatt och gapa och skrika, och när man snackade med grannen dagen efter lät det bara "ähh vi hörde inget".
Det som retade mig alla mest med detta är såklart inte barnens lek utan vuxna grannars totala nonchalans och ovilja att mötas på mitten.
Studsmattor är kul lek och träningsredskap men man bör tänka sig efter noga när man placerar dessa, och ha regler för när det är okej att hoppa och hur många som får vara där samtidigt. Det är bra att barn rör på sig, och vi föräldrar får en välbehövlig paus samtidigt som vi vet vart barnen befinner sig, men man måste kunna ta in och förstå att det finns grannar som är mindre roade, och att man kanske ska försöka hitta en så neutral plats som möjligt så att alla kan trivas på sina baksidor. Det är skillnad på lek och lek, grannbarnen kunde leka allt möjligt på tomten och på gatan utan att vi brydde oss, det var i princip enbart när de hoppade studsmatta som det blev på gränsen till outhärdligt, av två anledningar, dels att de stod på exakt samma ställe timtals några meter högre upp i luften än när de lekte på marken, och två att ljudnivån blev betydligt högre när de hoppade. Lite sunt förnuft och vanlig hänsyn kommer man som förälder och granne långt med.
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer